موانع پیش رویِ تولید

دکتر علیمردان شیبانی- عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- با حضور در برنامه رادیویی «در قلمرو فرهنگ» به بررسی وضعیت فعلی صنایع نساجی کشور و چالش‌های آن پرداخت.

 در این برنامه آقایان «مهندس صابر پرنیان- رئيس هيئت‌مديره و مديرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران» و «دکتر کمال علی‌پور- نماینده مجلس و عضو کمیسیون جهش تولید-» نیز در قالب تماس تلفنی حضور داشتند.

دکتر شیبانی در ابتدای سخنان خود ابراز داشت: شاید تکرار بیش از حد برخی مسائل باعث شود گوش شنوایی برای آن وجود نداشته باشد زیرا تمام مسئولان از وجود مشکلات آگاه هستند و بارها در برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی مورد اشاره قرار گرفته، لذا این سوال مطرح است که ‌آیا تکرار چنین مواردی، راه‌گشاست و دردی را درمان می‌کند یا خیر؟!


وی در پاسخ به این سوال که اهمیت تولید ملی در معادلات منطقه‌ای و جهانی تا چه میزان است و چقدر می‌توان به آن پرداخت؛ عنوان کرد: همواره نگران سرمایه‌گذاری‌های ملی و اشتغال جوانان بوده و هستیم و این آشفتگی همراه ماست و به قول شفیعی کدکنی

«حسرت نبرم به خواب آن مرداب

کارام درون دشت شب خفته ست

دریایم و نیست باکم از طوفان

دریا همه عمر، خوابش آشفته ست‌»


عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران گفت: بارها در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرده‌ام که سالن‌های تولیدی به دلیل ایجاد اشتغال، تحرک و پویایی در جوانان، مکانی بسیار مقدس است و جا دارد با وضو وارد آن شد؛ اما درد اینجاست که پیامد بیکاری، بزهکاری و کشیده شدن جوانان کشور به راه‌های نادرست است و این را قطعاً همه ما و به خصوص هیئت حاکمه کشور بهتر از فعالان بخش خصوصی می‌دانند.


این صنعتگر نساجی تصریح کرد: جای بهتر و مناسب‌تر از مجتمع‌های صنعتی برای رفع بیکاری جوانان وجود ندارد زیرا هزاران نفر در آن مشغول کار هستند اما اگر این مجتمع‌ها به دلایل مختلف از بین بروند، با فاجعه‌ای بزرگ روبرو خواهیم شد.


دکتر شیبانی، شرکت‌های شهرک‌های صنعتی را «بازوان حمایتگر صنعت کشور» دانست و گفت: خوشبختانه مسئولان عالی‌رتبه این مجموعه، خوش‌فکر و حامی تولید هستند اما متأسفانه بروکراسی‌های اداری را چه کسی باید برطرف کند؟ تولیدکننده بخش خصوصی؟ او که باید ساعت‌ها پشت درب اتاق مدیران جهت امضای یک نامه بایستد! آیا وجود این شرکت‌ها در سراسر کشور به روند تسهیل و تسریع صدور مجوزهای مختلف کمک کرده است یا برعکس به بروکراسی‌های اداری دامن می‌زنند؟!  


وی «قانون ذی‌نفع واحد» را به‌عنوان یکی از قوانین ضد تولید و مزاحم نام برد که طبق آن اگر یک مدیر چندین واحد تولیدی در اختیار داشت و تنها یکی از آنها در بازپرداخت تسهیلات دچار مشکل می‌شد، مابقی نیز از دریافت تسهیلات و  خدمات بانکی محروم می‌شوند؛ دکتر شیبانی همچنین از اجرای نادرست قانون مالیات بر ارزش افزوده انتقاد نمود.

 

*تلاش برای رفع بروکراسی‌های اداری


مهندس صابر پرنیان- رئيس هيئت‌مديره و مديرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران- نیز در مصاحبه تلفنی موانع عمده تولید در کشور را «بروکراسی‌های اداری» و «زیرساخت‌های ضعیف فیزیکی» (به خصوص در شهرک‌های صنعتی) ، اعلام کرد و گفت: در شرایط عادی صدور مجوز فعالیت واحدهای صنعتی جهت تولید الکل و این قبیل ملزومات مدت طولانی به خود اختصاص می‌داد اما اوایل شیوع کرونا که استان تهران به شدت با کمبود مواد ضدعفونی‌کننده، لوازم بهداشتی و پزشکی مورد نیاز بیمارستان‌ها مواجه بود؛ در عرض سه روز مجوزهای مرتبط با سرعت و دقت صادر شدند.


وی اذعان داشت: بحران کرونا، کشور را در حالت یک جنگ تمام عیار قرار داد و باید بدانیم در شرایط جنگی نمی‌توان با قوانین، مقررات و دستورالعمل‌‌های شرایط عادی به اداره کشور پرداخت. برای مثال تصور کنید دشمنان پشت خاکریزها کمین کرده‌اند ولی برای ارائه اسلحه به رزمندگان از آنان درخواست کتبی یا رسید طلب کرد!! امروز در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و در صف مقدم آن، تولیدکنندگان و صنعتگران ایستاده‌اند  لذا باید ساختارهای لازم را برای تسریع امور آنان مدنظر قرار دهیم، کما این‌که حدود 95 درصد مراجعات سال 99 به شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران به منظور توسعه واحدهای تولیدی، افزایش حجم محصولات و درخواست مجوزهای جدید بود بنابراین در صورت رفع بروکراسی‌ها و موانع اداری‌، بخش عمده‌ مشکلات تولید از بین می‌روند.


مهندس پرنیان در مورد استفاده از انرژی‌های خورشیدی جهت کاهش مشکلات مربوط به قطعی برق در شهرک‌های صنعتی نیز توضیحاتی ارائه داد و از متولیان وزارت برق بابت عدم قطع برق ویلاهای شخصی و در مقابل قطع برق واحدهای صنعتی گلایه کرد.همچنین اعلام کرد که هیچ واحد تولیدی در تهران به دلیل قطع برق، متوقف نشده است.


در ادامه این برنامه، دکتر شیبانی در این مورد اذعان داشت: قطع برق در برخی صنایع مانند سرد شدن کوره‌ها و ... مصائب بسیاری به بار می‌آورد و در کنار مشکلات تأمین قطعات و لوازم یدکی، تولید و صنعت را فلج می‌کند. به گفته جناب مهندس پرنیان، شاید هیچ کارخانه‌ای در استان تهران به دلیل قطع برق، تعطیل نشده باشد اما یادمان نرود ایران، فقط در تهران خلاصه نمی‌شود و هزاران واحد تولیدی در اقصی نقاط این کشور پهناور به فعالیت می‌پردازند که طبق اعلام مسئولان برق، مجبورند یا سه روز در هفته کارخانه خود را تعطیل کنند و یا روزانه دو ساعت و نیم با قطع برق مواجه شوند و یا تمهید دیگری بیندیشند! سوال اینجاست در سالی که به‌عنوان پشتیبانی و مانع زدایی نام گرفته، تأمین برق صنعت واجب‌تر است یا به قول جناب پرنیان، ویلاهای آن‌چنانی؟ نباید صنعت را دست کم گرفت زیرا به همراه خود اشتغال، ارزش افزوده، تحرک و پویایی جامعه را به همراه دارد در غیر این صورت نمی‌دانیم چه سرنوشتی در انتظار جوانان توانمند ایرانی خواهد بود!


وی با اعلام این مطلب که تنها مشکل واحدهای صنعتی به تأمین برق محدود نمی‌شود، گفت: متأسفانه در این کشور، کاهش قدرت خرید مردم لطمات جبران ناپذیری به صنعت وارد می‌کند، به دلیل مشکلات عدیده تحریم و... امکان صادرات وجود ندارد، در داخل هم که با بنیه مالی ضعیف مردم روبرو هستیم؛ پس تکلیف محصولات تولید شده چیست‌؟! این در حالی است که اغلب کشورها مردم برای خرید محصولات تولیدی، مورد تشویق قرار می‌گیرند تا به طور مستقیم تولید، صنعت و اشتغال مورد حمایت قرار گیرد.


 مديرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران ، در مورد راهکار موثر جهت سرعت‌بخشی به صدور مجوزهای قانونی و رفع موانع متعدد سر راه تولید گفت: در شهرک‌های صنعتی احداث نیروگاه‌های مولد کوچک مقیاس مورد حمایت قرار می‌گیرد. 


وی از تهیه دستورالعمل تشویقی (تسهیل در خرید و واگذاری زمین) به متقاضیان احداث واحد تولیدی جهت بهره‌گیری از انرژی‌های خورشیدی خبر داد و افزود: امیدوارم این دستورالعمل به زودی نهایی و ابلاغ شود. 
به اعتقاد مديرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران‌، در تمام تصمیم‌گیری‌های حوزه تولید باید نظرات و دیدگاه‌های بخش خصوصی در اولویت متولیان دولتی قرار گیرد. 


مهندس پرنیان تصریح کرد: سال گذشته علی‌رغم تحریم‌ها و بحران کرونا، شاهد رشد شاخص‌های ‌تولید بودیم و تولیدکنندگان با چنگ و دندان به کار ادامه دادند و امیدوارم شاهد تحقق شعار سال یعنی پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی‌ها باشیم.


دکتر شیبانی خطاب به وی ابراز داشت: نویسندگان و گویندگان خوبی هستیم اما عمل‌گرایان خوبی نیستیم! لذا به‌عنوان عضو هیئت مدیره قدیمی‌ترین تشکل کشور از شما جهت حضور در یکی از جلسات هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران دعوت به عمل می‌آورم تا از نزدیک در جریان وضعیت واقعی واحدهای تولیدی قرار بگیرید.


وی، صنعت را به مثابه یک موجود زنده توصیف کرد و گفت: همان‌طور که موجود زنده به غذا نیاز دارد، صنعت هم نیازمند مواد اولیه است وگرنه از بین می‌رود. موجود زنده نیازمند سقفی روی سر است و صنعت نیز به ساختمان و تأسیسات اصولی نیاز دارد....

 

* اقدامات مجلس برای رفع موانع تولید


دکتر کمال علی‌پور- نماینده مجلس و عضو کمیسیون جهش تولید- در تماس تلفنی با رادیو فرهنگ ضمن انتقاد نسبت به وضع تعدد قوانین در کشور گفت: در مجلس نهم، دهم و یازدهم، قوانین مطلوبی پیرامون رفع موانع تولید مصوب شده و نگاه ویژه به اجرای قوانین در حوزه تولید وجود دارد اما حلقه مفقوده را باید در مدیریت اجرایی جست‌وجو کرد.


 وی با اشاره به فقدان پنجره واحد برای تولیدکنندگان ادامه داد: یک تولیدکننده نوپا برای دریافت مجوز سه تا چهار ماه درگیر دست‌اندازها و بروکراسی‌های مختلف سازمان‌های دولتی می‌شود و این موارد به مجلس ارتباطی ندارد زیرا مجلس قوانینی وضع کرده تا تولیدکنندگان به آسانی سراغ تولید بروند اما به دلیل بروکراسی حاکم در دستگاه‌های اجرایی، دریافت یک مجوزها چندین ماه به طول می‌انجامد.


دکتر علی‌پور تصریح کرد: برای مثال وقتی تولیدکننده‌ای در یکی از شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان درصدد دریافت مجوزهای مرتبط برمی‌آید و بعد از دو سال به وی مجوز می‌دهند؛ دستگاه اجرایی موظف به پاسخگویی است زیرا کارگروه اشتغال و رفع موانع تولید در تمام استان‌ها وجود دارد و این ‌وظیفه مجلس این نیست که در تک‌تک موضوعات مختلف از جمله رفع موانع تولید، ورود کند.


وی اذعان داشت: متأسفانه برخی مدیران اجرایی تصور می‌کنند سرمایه‌گذاران، پول‌های بادآورده در اختیار دارند پس باید گرهی در مسیر آنان ایجاد کنند! در صورتی‌که چنین نیست.


دکتر شیبانی در این مورد خطاب به نماینده مجلس گفت: به گفته شما حلقه مفقوده را باید در سیستم اجرایی دنبال کرد اما مدیران اجرایی هم متعلق به ایران هستند! فکر نمی‌کنید اگر مجلس و سیستم اجرایی، مرتب به صدور قوانین و مقررات متعدد در راستای حمایت از تولید نپردازند؛ شاید وضعیت، اندکی بهتر شود؟!


عضو کمیسیون جهش تولید مجلس پاسخ داد: شکی نیست با انباشت قانون روبرو هستیم و به این منظور راهکارهای مختلفی برای مدیران اجرایی تدوین شده اما متأسفانه سیاست یک بام و دو هوا در این دستگاه‌ها حکمفرماست.


دکتر علی‌پور یادآور شد: مجلس با توجه به فرموده رهبر معظم انقلاب جهت حمایت از تولید و مانع‌زدایی، نگاه ویژه‌ای به پنجره واحد دارد که براساس آن، ادارات مرتبط دولتی باید ظرف مدت یک هفته تا پانزده روز تمام استعلام‌های مربوط به اعطای مجوز تولید را پاسخ دهند. همچنین دلیل فعالیت و استقرار دولت الکترونیک این است که تولیدکنندگان در فضای مجازی قادر به دریافت مجوز فعالیت باشند و در ادارات مختلف سرگردان نشوند. البته پایان دولت نزدیک است و تصمیمی برای استیضاح دولت و وزرا در نظر نداریم تا چرخه تولید نایستد و به کار ادامه دهد. 


دکتر شیبانی در جمع‌بندی پایانی این مصاحبه رادیویی اظهار داشت: بانک‌های کشور، صنعت محور نیستند و مدیران بانکی باید بدانند واحدهای صنعتی نیازمند کمک‌ و حمایت‌های آن هستند. مواد اولیه نیاز ابتدایی صنعتگران است یعنی در صورت عدم دسترسی به خوراک و مواد اولیه به تدریج همه ما (‌تولیدکنندگان) از بین خواهند رفت.


وی در خاتمه گفت: ملت بزرگی هستیم و از مشکلات بزرگی جهیده‌ایم، مطمئن هستم از روزهای سخت امروز هم با داشتن چنین زنان و مردان غیور و جوانان توانمند عبور خواهیم کرد زیرا روزهای روشن و خوب در راه هستند و به قول مولانا: 


«گر در طلب منزل جانی، جانی


گر در طلب لقمه نانی، نانی


این نکته رمز اگر بدانی، دانی


هرچیز که در جُستن آنی، آنی...»

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال