محمود تولایی در جمع صنعتگران کاشانی صنایع کاشان نیازمند ایجاد گمرک واردات در این شهرستان هستند

محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان معتقد است: با توجه به اینکه بخش عمده مواد اولیه صنعت فرش ماشینی منطقه کاشان وارداتی است، باید در این منطقه گمرک واردات ایجاد شود تا این صنایع امور گمرکی خود را به‌جای مرزهای غربی و یا بندرعباس، در خود شهرستان کاشان انجام دهند.

ئیس اتاق کاشان گفت: واحدهای تولیدی و صنایع منطقه کاشان به‌ویژه شرکت‌های فرش ماشینی نیازمند گمرک واردات هستند، این منطقه در سه دهه گذشته صادرات را آغاز و یکی از شهرستان‌هایی است که حرف‌های زیادی برای گفتن در این خصوص دارد.

محمود تولایی در جمع صنعتگران منطقه و در مراسم افتتاح ساختمان جدید بانک توسعه صادرات کاشان با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌های صادراتی کاشان باید در راستای تسهیل امور صادراتی صورت پذیرد، افزود: ایجاد زیرساخت‌های صادراتی در کاشان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چراکه کاشان در حوزه صنعتی ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد به‌نحوی‌که دومین تولیدکننده فرش ماشینی در جهان و نخستین تولیدکننده کشوری محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه گمرک منطقه کاشان دارای مشکل حاد است، گفت: ساختار گمرک کاشان اصلاً مناسب نیست و در این زمینه مشکلات بسیار زیادی وجود دارد و زیرساخت‌های لازم در این زمینه وجود ندارد و امیدواریم حضور مسئولان وزارت اقتصاد در این منطقه مشکل گمرک را حل کند.

تولایی تصریح کرد: عمده مواد اولیه صنعت فرش ماشینی منطقه کاشان وارداتی است و امیدواریم عملیات اجرایی ایجاد زیرساخت‌های گمرک کاشان حداکثر تا اوایل سال آینده آغاز شود چراکه صنایع مختلف نیازمند گمرک است درحالی‌که امور واردات خود را عمدتاً در مرزهای غربی و یا بندرعباس انجام می‌دهیم درحالی‌که این موضوع خوب نیست و مشکلات متعدد برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند.

او با اشاره به تلاش اتاق کاشان برای راه‌اندازی بانک‌ها، بیمه تخصصی و گمرک در این شهرستان اظهار داشت: یکی از این اقدامات پیگیری افتتاح شعبه کاشان بانک توسعه صادرات ایران است.

به گفته تولایی، اگرچه در ابتدا بانک توسعه صادرات در قالب باجه در کاشان فعال شد اما در مدت کوتاهی عملکردی بهتر از بیشتر شعب این بانک در سراسر کشور داشت و پس از ۲ سال به شعبه کاشان ارتقا یافت.

 در ادامه معاون وزیر اقتصاد اظهار کرد: تجارت خارجی تأثیر بسزایی در توسعه دارد در حالی متأسفانه کشور ما از این موضوع بهره‌مندی کافی را ندارد.

عباس معمارنژاد با بیان اینکه تجارت دو بخش صادرات و واردات را دارد، افزود: دنیای رقابتی در تجارت خارجی وجود دارد و همه در تلاش هستند که صادرات از واردات بالاتر باشد اما آنچه اهمیت دارد باید صادرات نفتی را کنار بگذاریم و به صادرات غیرنفتی اهمیت بدهیم.

او با بیان اینکه امروز صادرات غیرنفتی به صادرات نفتی ما 80 درصد است، ابراز داشت: این موضوع بدین معنی است که اگر یک هزار دلار واردات داشته باشیم 800 دلار صادرات داریم و در صنعت چشم‌انداز نیز تأکید شده که در حوزه صادرات در منطقه رتبه نخست باشیم.

معاون وزیر اقتصاد و دارائی با بیان اینکه تنوع صادراتی ما در کشور بالا نیست، گفت: ما باید تنوع صادراتی را در محصولات و مقاصد صادراتی افزایش دهیم درحالی‌که حدود 700 ردیف صادراتی داریم و مقاصد صادراتی ما نیز محدود است و این نشأت گرفته از تحریم و عدم سازوکار در این زمینه است.

معمارنژاد ضمن اشاره به صادرات محصولات با فناوری پایین توسط کشور تصریح کرد: این موضوع باعث نمی‌شود ارزش‌افزوده بالایی برای ما حاصل شود درحالی‌که این موضوع از اهمیت بالایی در حوزه صادراتی وجود دارد اما صادرات کشور با فناوری بالا یک درصد از صادرات را شامل می‌شود.

او ضمن اشاره به عدم عملیات اجرایی احداث گمرک کاشان باوجود تخصیص زمین به این مناسبت تأکید کرد: این موضوع حتماً پیگیری می‌شود و مسئولان سازمان گمرک جلسات لازم برگزار و در راستای ایجاد گمرک کاشان نیز تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال