در نشست کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران مطرح شد ناهماهنگی متولیان، صنعت مد و پوشاک را ضعیف کرده است

تعداد بازدید : 637
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۵

در نشست اخیر کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران، دغدغه‌ها و چالش‌های صنعت مد و پوشاک مطرح و بررسی شد. به باور فعالان صنعت پوشاک، یکی از مشکلات کلیدی در این حوزه وجود انجمن‌ها و نهادهای متولی مختلف است که هماهنگی و انسجام لازم را از بین می‌برد.

در نشست مشترک کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران با سازمان ملی کارآفرینی، وضعیت صنعت مد و پوشاک موردتوجه قرار گرفت. فعالان این صنعت با انتقاد از نگاه‌های غیر حمایتی و غیرحرفه‌ای به این حوزه، خواستار توجه اتاق ایران به این بخش و پیگیری مطالبات آن شدند.

افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران تشکیل کمیته‌ای از سوی کمیسیون دانش‌بنیان اتاق ایران با حضور متولیان این صنعت را قدمی در راستای شناسایی مشکلات و دغدغه‌های صنعت مد و پوشاک کشور دانست و یادآور شد: اتاق ایران با توجه به حضور نمایندگانش در کمیسیون‌ها و مجامع مختلف دولت و مجلس می‌تواند، پیگیر مطالبات و خواسته‌های صنایع مختلف باشد.

طراحی اهداف و چشم‌انداز بلندمدت برای صنعت پوشاک کشور که به‌عنوان صنعت خلاق شناخته می‌شود یکی از مهم‌ترین نکاتی بود که رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران به آن اشاره کرد. به اعتقاد این فعال اقتصادی اگر قرار باشد زمینه رشد و توسعه این صنعت در کشور فراهم شود باید برای آن یک چشم‌انداز دقیق و متناسب با ظرفیت‌ها، تعریف شود.

به اعتقاد او برای موفقیت در صنعت مد و لباس باید از امکانات خود در همه حوزه‌ها ازجمله مجلس، صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی ریاست جمهوری و اتاق ایران بهره برد. بدون شک همراهی و هماهنگی این دستگاه‌ها و نهادها با یکدیگر به پیشبرد اهداف کلان صنعت کمک می‌کند و هماهنگی و انسجام لازم را شکل می‌دهد. این هماهنگی را می‌توان در قالب کارگروهی که قرار است شکل بگیرد، ایجاد کنیم.

در ادامه زهرا بختیاری، معاون سازمان ملی کارآفرینی و رئیس کارگروه مد و پوشاک با توجه به اینکه حدود 70 درصد پوشاک مصرفی کشور از طریق واردات تأمین می‌شود، گفت: برخلاف دیگر صنایع که سهم دانش‌آموخته‌های مرتبط با آن صنعت حدود 22 درصد است این رقم در صنعت مد و لباس حدود 12 درصد برآورد می‌شود. یعنی اکثر دانش‌آموخته‌های رشته‌های مرتبط با طراحی لباس، مد و پوشاک در حوزه‌هایی غیر مرتبط مشغول به کار هستند. این میزان جدایی صنعت از دانشگاه یکی از دغدغه‌های اصلی صنعت مد و لباس به شمار می‌آید و لازم است برای آن فکری کرد.

او نبود متخصص در حوزه طراحی لباس را موردتوجه قرار داد و خواستار توجه جدی به این مسئله شد. بر اساس گفته‌های او در حال حاضر کشور ارمنستان که به‌تازگی روابط خود را با ترکیه قطع کرده است، در حوزه تأمین پوشاک دچار مشکل شده و ایران در صورت رفع چالش‌ها و تأمین کیفیت لازم در کل زنجیره تولید انواع پوشاک، می‌تواند جایگزین مناسبی برای ترکیه در بازار ارمنستان باشد.

 در نظر گرفتن یک محل مناسب با تأمین امکانات و تجهیزات لازم برای گرد آمدن کلیه فعالان این صنعت در کنار، جلوگیری از شکل گرفتن انجمن‌ها، نهادها و تشکل‌های جدید که به‌صورت موازی با دیگران عمل می‌کنند، انسجام و هماهنگی بین دستگاه‌های متولی و نگاه حمایت گرایانه دستگاه‌ها به صنعت مد و لباس که از شیوع بیماری کرونا آسیب‌های جدی را متحمل شد، مهم‌ترین موضوعاتی بودند که در این نشست موردتوجه قرار گرفت.

در ادامه معصومه پاشایی بهرام، عضو کمیسیون صنعت مجلس با حضور در این نشست ضمن اعلام آمادگی برای حضور در کارگروه صنعت مد و لباس و پیگیری مطالبات این بخش، ظرفیت و توان تولیدی کشور را در حوزه پوشاک بسیار بالا توصیف کرد و گفت: متأسفانه نسبت به صنایع کوچک و متوسط که بالاترین سطح اشتغال کشور را به خود اختصاص می‌دهند، غفلت کرده‌ایم. بیشتر صنایع پوشاک ایران نیز جزو SME ها هستند و مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

او بهره‌گیری از تجربیات سایر کشورها ازجمله ترکیه که توانست با توسعه صنعت پوشاک خود در جهان، شناخته شود را به‌عنوان یک راهکار پیشنهاد داد و گفت: در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های ایرانی از استادان ترکیه استفاده می‌کنند و به شیوه استادکاری، سطح تولیدات خود را بالا برده‌اند.

این نماینده مجلس در نظر گرفتن یک مکان مناسب برای متمرکز شدن صنعت پوشاک و لباس کشور در آنجا را اقدامی ضروری دانست و یادآور شد: برای جانمایی و انتخاب درست باید کلیه نیازها، تجهیزات و امکانات این صنعت را در نظر گرفت. این کار نیازمند مطالعه دقیق و کار میدانی است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال