نایبرئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: طرحی از سال ۹۷ با محوریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شروع شد و تا آبان ۹۸ هم ادامه پیدا کرد و اثرات بسیار خوبی در تولید کشور داشت و موجب شد تا سکوهای فروش خیلی خوبی را به دست بیاوریم و در اختیار تولیدکنندگان داخلی بگذاریم.
بهرام حوالی شهریاری با حضور در برنامه گفتوگوی ویژه خبری افزود: متأسفانه از آبان ۹۸ شاهد اجرای این طرح نبودیم و استمرار خودش را از دست داد.
در این برنامه، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز گفت: در سال گذشته شاهد تبلیغ برندهای ایرانی کتوشلوار بودیم که قطعاً این چرخه تولید و فروش برقرار بوده است.
محمدرضا دهقانی نیا، با بیان اینکه ما طرح مبارزه با قاچاق پوشاک را توسط ستاد به استانهای دیگر هم توسعه دادیم و با اشاره به اینکه ما بهعنوان ستاد، مطالباتی از بازرسین صمت استانها و وزارت صمت داریم هم گفت: ما نباید بهصورت نقطهای عمل کنیم بلکه مبارزه با قاچاق یک فرآیند است و در آن باید استمرار بالا بودن ریسک قاچاق در سطح عرضه همچنان و همیشه حفظ شود.
او درباره میزان قاچاق پوشاک در سال ۹۷ هم افزود: در سال ۹۶ میزان قاچاق پوشاک 2.6 میلیارد دلار بوده که با اقدامات صورت گرفته در سال ۹۸ به 1.8 میلیارد دلار رسیده است.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره توقف طرح مبارزه با قاچاق پوشاک گفت: واقعیت این است که در بازه زمانی آذر ۹۸ تا آذر ۹۹ بسیاری از کسبوکارهای بهواسطه شیوع کرونا تعطیل شدهاند.
او افزود: در هفته آینده تشدید برخورد در سطح عرضه خواهیم داشت.
دهقانی نیا ادامه داد: ما در سال ۹۹ حدود ۲۱ هزار پرونده پوشاک قاچاق با همکاری ضابطین، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه به مراجع قضائی برای اخذ رأی و محکومیت قطعی معرفی کردهایم.
او اظهار کرد: ما از وزارت صمت انتظار داریم که پیشنویس اولیه تبصره ۴ ماده ۱۸ در خصوص پوشاک را تدوین کنیم. که بر اساس آن اگر خرید، فروش حملونقل و غیره در این زمینه ضابطهمند نباشد عملاً مبارزه با قاچاق پوشاک و رصد آن ممکن نخواهد بود و همچنین ابلاغ مجدد را هم به صاحبان برند و به تولیدیها برای ثبت اطلاعات را داشته باشد.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در سال گذشته شاهد تبلیغ برندهای ایرانی کتوشلوار بودیم که قطعاً این چرخه تولید و فروش برقرار بوده است.
۵۰ درصد از برندهای خارجی بازگشتهاند
نایبرئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک درباره نگرانی از قاچاق پوشاک گفت: این اتفاق افتاده است و در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از برندهای خارجی بازگشتهاند.
شهریاری ادامه داد: در دوران کرونا، رفتار عرضه قاچاق تغییر کرده است به شکلی که در فضای مجازی شاهد آن هستیم.
نایبرئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک افزود: در کشور حدود ۸۰ هزار تولیدکننده صنفی و ۱۳۰۰ تولیدکننده صنعتی داریم و تولیدکنندگان صنعتی ما برای گرفتن شناسه کالا اقدام کردهاند ولی مشکل فعلی ما با تولیدکنندگان صنعتی است.
فروش کالای قاچاق در واحدهای توزیعی مجوزدار
او تصریح کرد: متأسفانه در اتحادیه پوشاک درکل کشور مجوز به واحدهای تولیدی و توزیعی داده میشود و واحدهای توزیعی واحدهایی هستند که کالای قاچاق هم در آنجا فروخته میشود و افرادی که اقدام به فروش کالای قاچاق میکنند دارای مجوز و پروانه کسب هستند که این مجوز را اتحادیهای صادر میکند که قرار است پشتیبان تولید شود.
شهریاری گفت: سالهاست به دنبال این هستیم تا اصناف تولیدی را از اصناف توزیعی جدا کنیم چراکه منافع اینها در نقاطی در تضاد است.
وی افزود: برندهایی که مجوز فعالیت گرفتند مقرر شده بود در طول ۲ سال گذشته به وزارت صمت گزارش تولید دهند و این در صورتی است که الآن وزارت صمت هیچ گزارشی را دریافت نکرده است.
شهریاری ادامه داد: در حال حاضر بعضی از برندهای خارجی در داخل مشغول به تولید هستند.
نایبرئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک تصریح کرد: کرونا در برندهای داخلی و در فضای مجازی موجب توسعه شد و این اتفاق در دنیا افتاد ولی متأسفانه موضوع قاچاق پوشاک هم از این فرصت استفاده کرد و در حال حاضر شاهد برندهای خارجی هستیم که در فضای مجازی بیداد میکنند که این خیلی خطرناک است.
او گفت: بسیاری از سایتهای فروش از اتحادیه کسبوکارهای مجازی مجوز دارند و نظارتی بر فعالیت آنها نیست.
انبارهای پر از پوشاک
شهریاری گفت: صنعت پوشاک دریک سال گذشته به دلیل کرونا صدمات جدی خورده است و در حال حاضر با انبارهای پر از پوشاک مواجه هستیم که در دو فصل اخیر موفق به فروش آنها نشدیم و وزارت صمت باید یک کمک اساسی در این زمینه داشته باشد و برنامهای برای شب عید در جهت جبران این مشکلات داشته باشیم.
مشکلات مسدودسازی فروشگاههای مجازی
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: یکی از مطالبات ما از تولیدکنندگان داخلی، گرفتن شناسه کالا است.
دهقانی نیا ادامه داد: در ماده ۵ قانون مبارزه با قاچاق و در فصل پیشگیری اشاره شده که اگر ورود اطلاعات صورت نپذیرفت اقدام قانونی انجام شود و چرا الزام لازم از طریق وزارت صمت اجرا نمیشود و از گلوگاههایی که زیر نظر خودش است استفاده نمیکند.
او افزود: ثبت موجودی، تولید، خریدوفروش باید در سامانه وزارت صمت انجام شود که باید وزارت صمت پیگیری کند و اگر تمام این موارد در سامانه ثبت شود هرگونه تخلف توسط بازرسان رصد خواهد شد.
دهقانی نیا گفت: یکی از فعالیتهای کمیته عملیات و اطلاعات ستاد، رصد تارنماهای عرضه کالای قاچاق است و با همکاری دادستانی و قوه قضائیه موضوع فروش برندهای خارجی در فضای مجازی را تعیین جرم کردیم و مرتباً این فضا در حال رصد است.
او افزود: برخی از این فروشگاههای متخلف که اقدام به فروش در فضای مجازی میکنند مجوز نماد الکترونیک دارند که این مجوز در وزارت صمت باطل میشود و به دادستانی هم اعلام میشود تا تارنمای آن مسدود شود ولی یک مشکل بزرگ وجود دارد برخی از فضاهای مجازی در اختیار کشور نیست چون میزبان سایت در خارج از کشور است.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از هفته آتی تشدید برخورد با اولویت برندهای محرز انجام خواهد شد و تمامی برندشاپهایی که توسط کمیته اطلاعات، ضابطین در وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه شناسایی شدهاند مورد ضربه قرار خواهند گرفت و با مکاتباتی که با استانداران انجام شده مقرر شده تا این طرح توسعه پیدا کند و از سازمانهای صمت استانی هم انتظار میرود تا همکاری خود را تشدید کنند و بتوانیم این مبارزه را عملیاتی کنیم.
توقف مبارزه با کالای قاچاق از آذر ۹۸
علیرضا رضایی کارشناس اقتصادی در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: طرح مبارزه با قاچاق پوشاک در بازه ۹ ماهه ۹۸ اثرات بسیار خوبی در بازار داشت و سکوی فروش را تا حد خوبی نصیب برندهای ایرانی کرد و همچنین تحرک در تولید هم ایجاد کرد.
او با اشاره به اینکه علت اصلی موفقیت این طرح همگرایی و استمرار برخورد بوده است افزود: این طرح با مشارکت همه دستگاههای حاکمیتی و خصوصی با محوریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شد.
رضایی ادامه داد: متأسفانه از آذرماه ۹۸ تاکنون این طرح متوقف شده است و در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که دستاوردهای با ارزش در معرض خطر قرار گیرند.
این کارشناسی اقتصادی گفت: در حال حاضر ضروری است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این برخوردهای را در دستور کار قرار دهد.
او افزود: تعداد زیادی از صنوف به دلایل مختلف برای گرفتن شناسه کالا اقدام نمیکنند و سازوکاری که این صنوف دارند بهگونهای است که واحدهای توزیعی و تولیدی ذیل یک صنف هستند و خیلی برای استفاده از ظرفیتها استقبال نمیکنند.
نقش وزارت صنعت در شناسهدار کردن کالاهای داخلی
رضایی تصریح کرد: در مبارزه با قاچاق پوشاک یک مقابله قهری و برخوردی داریم که باید مستمر باشد و البته یک مقابله پیشگیرانه هم داریم که زیرساخت اصلی آن شناسه کالا است که در این موضوع هم دفتر تخصصی نساجی در وزارت صمت و همچنین صنف مربوط نقش تعیین کننده دارند.
این کارشناس اقتصادی گفت: در موضوع شناسهدار کردن کالا وزارت صمت، صنوف مختلف و اتحادیه تولید و صادرات پوشاک باید پایکار باشند و نقش دفتر تخصصی نساجی در وزارت صمت و اتاق اصناف در این موضوع پررنگتر است.
او ادامه داد: برخورد با صنفی که کالای قاچاق میفروشد و در شناسه دار کردن کالا سنگاندازی میکند وظیفه قانونی است که روی زمین مانده است.
رضایی درباره آسیبشناسی در فضای مجازی گفت: در فروش از طریق فضای مجازی دو گلوگاه درگاه پرداخت و حملونقل را داریم.
قاچاق پوشاک کیلویی از بندر شارجه
شاهرخ جعفری، تولیدکننده پوشاک در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: تلاشهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بهوضوح دیدهایم و با سرمایهگذاریهایی که در صنعت پوشاک داخلی انجام دادهایم و مشکلاتی که به خاطر تحریمها در جهت تأمین مواد اولیه داریم متأسفانه شاهد تابلوهای برندهای خارجی هستیم.
او افزود: ما نگرانی زیادی از بازگشت برندهای خارجی در کشور داریم با توجه به اینکه رشد ما در مراکز تجاری و در سطح کشور قابل رصد است.
جعفری ادامه داد: جذابیت قاچاق پوشاک در سود، لباسهای خارج از عرف و کیلویی وارد کردن آن است و از بندر شارجه میتوان کیلویی یک تا دو دلار هر لباس را با برندهای معتبر وارد کرد.
تولیدکننده پوشاک گفت: ما در صنعتی هستیم که هم میتواند از خروج ارز جلوگیری کند و هم در منطقه ارزآوری داشته باشد و همچنین اشتغالزایی با کمترین هزینه را داشته باشیم.
او درباره عدم استقبال طرح شناسه دار کردن کالاها هم گفت: یک نگرانی مانند مالیات بر تولید از یک جریان که ذینفع قاچاق بود برای تولیدکنندگان ایجاد کرد.
جعفری افزود: در زمینه شناسه دار کردن کالاها بهتر است امتیازاتی به تولیدکنندگانی که اقدام به شناسه دار کردن کالاها میکنند داده شود.
فروش پوشاک تنها از طریق سایت نیست بلکه از فضاهای دیگر مانند واتساپ و تلگرام بهصورت وسیع انجام میشود و این موضوع بهعنوان یک شغل خوب در فضای مجازی شده و رو به توسعه است.