تغییر در نحوه صدور کارت های بازرگانی و الکترونیکی شدن نحوه دریافت مدارک واستعلام آنها، نارضایتی بازرگانان را در پی داشته است. در همین رابطه اتاق بازرگانی با صدور اطلاعیه ای این مسئولیت را بر عهده وزارت صنعت ، معدن و تجارت دانسته و از آماده نبودن زیرساخت های این وزارتخانه گله کرد.
از سویی دیگر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت و مدیر سامانه رتبه بندی و اعتبار سنجی، سامانه را به روز و زیرساخت های آن را جهت صدور و تمدید کارت های بازرگانی را آماده به کار می داند.
در همین رابطه مهدی فسنقری، مدیر سامانه اعتبار سنجی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اظهار داشت:درمقایسه با اقدامات اتاق بازرگانی در طی کردن فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی، استعلام های سیستمی از طریق سامانه سرعت بیشتری به انجام امور داده است.
وی افزود: پیش از این ، بازرگان طبق قانون برای اعلام حساب جاری و نداشتن چک برگشتی و دریافت گواهی باید به بانک مراجعه می کرد، اما در شرایط فعلی، از زمان ورود به سامانه ، تمامی استعلام ها به صورت سیستمی از بانک مرکزی اخذ و نیاز به حضور در بانک حذف شده است.
همچنین استعلام مدارک در صدور کارت بازرگانی نیز به صورت سیستمی از دستگاه های مربوطه امکان پذیر است. بنابراین از طریق سامانه امکان اجرای دقیق تر مقررات صادرات و واردات فراهم می شود.