مدیرکل دفتر ترانزیت گمرک ایران با بیان اینکه در خوشبینانهترین حالت حجم ترانزیت کشور امسال ۳۰ درصد کاهش مییابد، گفت: اگر امروز به وضعیت این بیمار رسیدگی نشود باید فاتحه ترانزیت را خواند.
مصطفی آیتی در نشست کمیته حملونقل اتاق بازرگانی تهران گفت: در فضای فعلی، عدهای که ترانزیت را نمیشناسند و الفبای منافع ملی را نمیدانند باوجود تأکیدات مقام معظم رهبری در توسعه و تسهیل ترانزیت و تاکید اسناد بالادستی در توسعه ترانزیت، برخلاف جهت ترانزیت حرکت میکنند که قابل پذیرش نیست.
به گزارش مهر، او با تاکید بر این نکته که ترانزیت حال و هوای خوبی را تجربه نمیکند و بیمار است افزود: ترانزیت بیمار است و اگر امروز به وضعیت این بیمار رسیدگی نشود و اجازه داده شود جریانات مشکوک و نادانی که در حال ضربه زدن به ترانزیت هستند به کار خود ادامه دهند، باید فاتحه ترانزیت را خواند. بنابراین اگر کسی نداند که با این هجمهها مسیر ترانزیت جمهوری اسلامی ایران در حال محو شدن است یا نادان است و یا اگر به این مساله آگاه بوده و اقدامی نمیکند بر خلاف منافع ملی گام برمیدارد.
این مقام مسوول افزود: با یک نگاه کلی به حجم ترانزیتی مشاهده میشود که حجم ترانزیت با ۲۶ درصد کاهش به هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تن در سال ۹۸ رسیده است. حجم ترانزیت در سال ۱۳۹۹ در خوشبینانهترین حالت ۳۰ درصد کاهش پیدا میکند که این کاهش از وجود اشکالات مختلفی در ترانزیت خبر میدهد و باید آسیبشناسی دقیق صورت گیرد.
آیتی ادامه داد: همواره سه اصل بهبود فضای کسبوکار، کاهش بوروکراسی و کاهش توقف، رویکرد اصلی گمرک بوده است و هر نوع توقف در بخش دولتی به عنوان یک گلوگاه فساد قلمداد میشود. وظیفه بخش دولتی چابک کردن و کوتاه کردن بوروکراسی است و هر اقدامی در خارج از این مسیر به منزله فساد است و این باید مطالبه بخش خصوصی از دولت باشد و بخش دولتی موظف به انجام آن است. آیا طبقهبندی شرکتهای حملونقل و ندادن حق بیمه به شرکتهای سابقهدار کار درستی است.