نگاهی به زندگی محمود زینی، از موسسان و مدیرعامل کارخانه لایکو؛ باید از تولید داخلی حمایت کنیم

تعداد بازدید : 4370
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۳/۱۷

آنچه باعث میشود یک کارآفرین حتی در آستانه 80 سالگی همچنان به توسعه مجموعه صنعتی خود و اشتغال آفرینی فکر کند عشق به کار و تلاش و مسئولیت نسبت به نیروی کار است. نکاتی که محمود زینی، یکی از موسسان و مدیرعامل مجموعه صنعتی لایکو بر آن تاکید دارد و میگوید از افتخاراتش این است که توانسته برای بیش از 600 نفر که بخش مهمی از آ نها را نیروی جوان تشکیل می‌دهند، کار ایجاد کند.

او 27 اردیبهشت سال 1320 در مراغه متولد شده و حالا در آستانه 79 سالگی همچنان بسیار فعال است و با قدرت مجموعه صنعتی لایکو را
هدایت می‌کند.

به گزارش آینده نگر، او دوران ابتدایی و متوسطه (تا سیکل و کلاس نه) را در مراغه پشت سرگذاشت و بعد به تهران آمد و دیپلم خود را در رشته طبیعی (تجربی کنونی) در دبیرستان جم قلهک دریافت کرد. او علاقه بسیاری به ادامه تحصیل داشت برای همین در سال 1341 وارد دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی کنونی) شد و لیسانس خود را در رشته اقتصاد و فوق لیسانسش را دررشته مشاوران اداری اخذ کرد.


زینی همزمان با تحصیل در دانشگاه کار می‌کرد. او در زمان فوق لیسانس آموزشگاه حسابداری زینی را تاسیس کرد و خود نیز در آن
مشغول به تدریس شد. همچنین مدتی بعد به استخدام شرکت برقمنطقه ای تهران درآمد و بعد از مدت کوتاهی سرپرست گروه‌های تحقیق،
بررسی و بازرسی شد.

کار اصلی او شناسایی افرادی بود که به شکل‌های مختلف از پرداخت هزینه‌های مصرف برق شانه خالی می‌کردند. خود او
گفته است آن زمان روزنامه‌ها نوشته بودند که 90 درصد مشترکین برق تهران گم شده‌اند و کار اصلی او و گروهش پیدا کردن این مشترکین
بود که به افزایش قابل توجه درآمدهای شرکت برق منجر شد. از دیگر اقدامات مهمی که او در آن زمان در شرکت برق تهران انجام داد، اصلاحامور مشترکین و فر مهای برق جدید و تبدیل آمپراژ (که هنوز هم در برق تهران مورد اجراست) بود.


او پس از دریافت فوق لیسانس خود با 5 نفر از دوستانش شرکت را هم جهت ارائه مشاوره و خدمات مالی راه اندازی کردند. این « آپدیت»
مجموعه با سرمایه اولیه 7500 تومان تاسیس و محمود زینی به عنوانمدیرعامل آن انتخاب شد.

این شرکت مدتی بعد از شروع به کار توانست قرارداد بزرگی با یکی از زیرمجموع ههای سازمان برنامه و بودجه (بخش انفورماتیک) ببندد و از طریق همین قرارداد هم با کارخانه تریکوتاژ که یک شرکت ورشکسته گردبافی و رنگرزی بود قراردادی را برای اصلاح ساختاری این کارخانه منعقد کند. پروژ‌ه‌ای که بعد از 9 ماه به نتیجه رسید و محمود زینی و دوستانش کارخانه اصلا ح شده را به صاحبانش تحویل دادند.

اصلاح ساختاری کارخانه تریکوتاژ برای محمود زینی که چند سال بعد وارد صنعت نساجی شد، تجرب های بسیار گران‌بها بود.
بعد از تجربه موفق شرکت آپدیت محمود زینی در اوایل دهه 50 با همکاری یکی از بستگانش شرکتی به نام  « دوپ »  برگرفته از دو حرف «پ»پارچه و پوشاک را تاسیس کردند.

در این کارخانه که در آن محمودزینی مدیرعامل بود چند دستگاه گردباف و دوخت و دوز پوشاک وجودداشت و محصولات بوتیکی تولید می شد که مشتریان بسیاری داشت و همین موضوع هم باعث شد که او جهت توسعه مجموعه و خرید مواد اولیه در سال 1355 به اروپا سفر کند. سفری که با همراهی یکی از دوستانش انجام شد و مسیر زندگی محمود زینی را به کلی تغییر داد.

 

در این سفر دوست و همراهش به او پیشنهاد داد تا با خرید ماشین‌آلات منسوج نبافته و کالای خواب که تا آن زمان هیچ شرکت دیگری در ایران تولید نمی‌کرد، وارد این حوزه پرکاربرد شود و بتواند تحول مهمی در بازار داخل رقم بزند؛ پیشنهادی که با موافقت و همراهی محمود زینی همراه و به تاسیس شرکت لایکو منجر شد.


خود او درباره تاسیس این مجموعه گفته است در یكی از سفرها به  آلمان غربی دوستی پیشنهاد كرد منسوج نبافته كه تا آن موقع در ایرانتولید نمی شد وارد كنیم. بازدیدی از كارخانه‌های آلمانی داشتیم و كار را پسندیدیم. پس از بازگشت به ایران با شركا در مورد این طرح صحبت كردم و آنها نیز موافقت كردند.

از زمان تصمیم گیری تا زمانی كه كار بهتولید رسید، یعنی مراحل خرید زمین، ماشین‌آلات و انجام مراحل كسب  مجوز و را ه‌اندازی تنها هفت ماه طول كشید

در واقع گروه لایكو فعالیت خود را از سال 1355 با هدف تولید انواع منسوج نبافته شروع كرد و بلافاصله تولید انواع كالای خواب(لحاف، تشك، ملحفه، بالش و...) را در دستور كار خود قرار داد.

گروه لایكو پیشگام تولید كالای خواب در ایران بوده و با بیش از 40 سال تجربه هم اكنون با استفاده از ماشین آلات مدرن و تمام اتوماتیك، انواع كالای خواب را با استانداردهای بالا و كیفیت مطلوب با نام‌های تجاری ایران لایی، چاپرنگ، ویوانا، پرك، كانن و آبی جین تولید و
اكنون در گروه لحاف حدود 1500 عدد ست در روز تولیدعرضه می كند.


اکنون در گروه لحاف حدود 1500 عدد ست در روز تولید می کنیم. همچنین5 هزار عدد در روز بالش و كوسن تولید می كنیم. 300عدد تشك و 8 هزار عدد حوله و وسایل آشپزخانه در روز از از دیگر تولیدات ماست. همچنین حدود یك میلیون متر در ماه پارچه تولید می كنیم.

 

نامی صددرصد ایرانی


گروه لایکو فعالیت خود را با تاسیس شرکت ایران لایی در خردادماه۱۳۵۵ و با هدف تولید انواع کالای خواب و منسوج نبافته از سوی محمود زینی و تعدادی از شرکایش شروع کرد. گروهی صنعتی که به عنوان اولین تولیدکننده کالای خواب در ایران چند سال بعد به لایکو تغییر نام داد.

لایکو ترکیبی صددرصد فارسی از دو کلمه «لای»به معنی پارچه ابریشمی و «کو » مخفف کوی، به معنی کوی ابریشم است.

کارخانه ایران لایی از ابتدا با ظرفیت مناسب تولید انواع لایی صنعتی، کالای خواب و منسوجات خانگی کار خود را شروع کرد و خیلی زود توانست به دلیل کیفیت کالاهای تولیدشده مشتریان زیادی را جذب کند.


یکی از ابتکارات زینی که در توسعه فروش این مجموعه نقشی پررنگ داشته است راه اندازی فروشگ‌ه‌های زنجیره‌ای محصولات لایکو در شهرهای مختلف و ایجاد نمایندگی‌های فروش این مجموعه برای عرضه سریعتر و مستقیم محصولات این گروه صنعتی بود.

این مجموعه دارای بیش از 20 فروشگاه و 80 نمایندگی فروش در سطح کشور است. زینی در مصاحبه‌ای گفته است «حُسنی که این فروشگاه برای ما دارد این است که موقعی که مصرف کننده مراجعه می کند و احیانا ایراد و سوالی برایش پیش می‌آید، بلافاصله از فروشگاه‌های ما به دفتر مرکزی منتقل می‌شود و موضوع بررسی می‌شود و از کارخانه اطلاعات خواسته و جواب منطقی به آن مصرف کننده داده می‌شود.

در کنار این فروشگاه‌های زنجیر‌ه‌ای و نمایندگی‌ها، لایکو   یکی از شرکت‌های پیشرو در فروش آنلاین در کشور محسوب می‌شود و از سال 1392 فروش اینترنتی این مجموعه شروع شد که در همه این سال‌ها ادامه داشته و توسعه پیدا کرده است.


توسعه و شرکت‌های زیرمجموعه 


در طول بیش از 4 دهه فعالیت ( 43 سال) همیشه توسعه این مجموعه و تکمیل زنجیره تامین از اهداف اصلی محمود زینی بوده است و این شرکت در حال حاضر دارای چندین زیرمجموعه (چاپرنگ، ویوانا، دیزین کالرز، پرک،آبی جین و کانن) است و به یک هلدینگ صنعتی در حوزه تولید کالای خواب و منسوجات خانگی بدل شده است.

مثلا در سال 1371 با هدف به‌روز و مدرن کردن خط رنگرزی و چاپ گروه صنعتی لایکو، شرکت چاپرنگ در زمینی به وسعت 11 هکتار تاسیس شد و با خرید ماشین‌آلات به‌روز در مدت 16 ماه به بهر ه‌برداری رسید.

همچنین شرکت ویوانا حدود 15 سال پیش درپی صادرات محصولات لایکو به دیگر کشورها، را‌ه‌اندازی شده و هد ف‌گذاری آن تولید اجناس باکیفیت صادراتی است.

در مقابل ویوانا این شرکت برند دیگری با نام « پرک » دارد که به تولید محصولات متوسط از دید طراحی  و با قیمت مناسبتر مشغول است. 

علاوه بر اینها مجموعه « دیزاین کالرز » هم وظیفه تولید و دوخت محصولاتی را که طرح‌های پارچه آن از کشورهای دیگر خریداری شده و در کارخانه چاپرنگ دوخته و تکمیل می‌شود دارد.


محصولات لایکو شامل انواع لحاف، ملحفه، بالش و کوسن و متکا، تشک، تشک فنری، تشک سفری، حوله، سرویس آشپزخانه، پتو و پارچه و... است.


محمود زینی در مصاحبه ای  گفته « در این مجموعه از نظر کدینگ ۳ تا ۴ هزار نوع کالا تولید می شود. ظرفیت لایکو بسیار بالاست ومی‌توانم بگویم که ۸۰ درصد نیازهای داخلی را تامین می‌کنیم.

شرکت لایکودر سال ۱۳۵۵ با این هدف تاسیس شد که صفر تا صد تولید را کاملا داشته باشد. از منسوج نبافته گرفته تا چاپ و تکمیل، دوخت و توزیع همه‌اش دست خودمان باشد.

لایکو حدود ۲۰ فروشگاه دارد که بتوانیم کالاهای لایکو راخودمان عرضه کنیم، فرهنگ‌سازی کنیم و هم به مغاز‌ه‌ها یاد بدهیم که این کار چگونه عرضه می‌شود

محمود زینی معتقد است دولت باید جلوی قاچاق و حتی کالاهایی را که مشابه باکیفیت آ نها در داخل تولید می‌شود بگیرد و همچنین به مردم آموزش دهد و فرهنگ‌سازی کند تا تفکر استفاده از کالای خارجی به کالای باکیفیت داخلی تغییر کند.

«من شخصا مخالف واردات هستم و قاچاق هم  مدام عذابمان می‌دهد. تمام تلاش ما این است که به هر حال یک تولید ملی را که در آن جوان‌ها سرگرم و مشغول کار هستند حفظ کنیم. 600 تا 700 جوان و پرسنل در مجموعه ما کار و محصولی ملی را تولید می‌کنند و مردم
با خرید یک محصول، اشتغال فرزندان کشور را تضمین می‌کنند.

ما در حد خودمان فرهنگ‌سازی می‌کنیم که تولید مال شما و جوا‌ن‌های شماست. به نظر من دولت در این زمینه باید وارد عمل شود و خیلی هم پیشنهاد دادیم که مردم متقاعد بشوند که باید از تولیدات داخلی استفاده کنند ولی تا حالا متاسفانه اثرگذاری کمرنگ بوده است. متاسفانه بسیاری از مردم ما دوستدارند کالای خارجی بخرند. البته مردم تا حالا همکاری کردند و بقای ما مدیون مصر‌ف‌کنند‌ه‌ها است.

با خریدی که آ‌نها از ما می‌کنند هنوز هر برج می‌توانیم حقوق پرسنلمان را بدهیم و خدا را شاکریم. ولی به هر حال در این زمینه انتظار داریم که دولت اقدامات اساسی انجام دهد، به خصوص در مورد قاچاق که بیداد می‌کند. آسیب‌پذیری نساجی متاسفانه خیلی بالاست و شاهدیم به عنوا‌ن‌های مختلف، مسافر، کوله‌بری، از بنادر خاص و حتی رسمی با تعرفه‌های ترجیحی مختلف کالاها وارد کشور می‌شود و تولید داخلی راتحت شعاع قرار می‌دهد.»


شرکت لایکو در طول سا‌ل‌های گذشته به کشورهای مختلف اروپایی، آسیایی و همسایه صادرات داشته است ولی در حال حاضر بخش مهمی از آن متوقف شده است.

محمود زینی در مصاحبه دیگری گفته «  ما نخستین شركت ایرانی هستیم كه در نمایشگاه نساجی فرانكفورت حاضر شدیم و 24 دوره متوالی در آن غرفه داشتیم. ما حضور موفقی در بازار كشورهای آلمان، هلند، فرانسه، ایتالیا و سوئیس داشتیم و به همین دلیل حیفم می‌آمد صادرات به این كشورها را به عنوان حضور یك كالای ایرانی در اروپا قطع كنم. اما ناچار شدیم به خاطر ثبات قیمت دلار آن را متوقف كنیم. اكنون هم با قوانین موجود كه باید مواد اولیه را با ارز آزاد بخریم اما ارز صادراتی را به دولت با نرخ ارز مبادلاتی بفروشیم، صادرات صرف نمی‌كند.


البته برخی بازرگانان كالای ما را به افغانستان، عراق، آذربایجان و گرجستان صادر می‌كنند اما من فروش كالا به این كشورها را صادرات نمی‌دانم چون آنها هر كالایی را با هر كیفیتی می خرند. به هر حال امیدواریم باز هم زمینهحضور ما در بازارهای اروپایی فراهم شود.»

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال