به گزارش UNWTO در طول تاریخ سفرهای بینالمللی تابهحال چنین محدودیتهایی اعمال نشده بود. تعلیق پروازها تا بسته شدن مرزها و تعطیلیهای گسترده، میلیاردها دلار برای صنعت گردشگری کشورها هزینه داشته است.
از تعطیلات بهاری تا تعطیلات تابستانی، شیوع ویروس کرونا برنامه سفر در جهان را مختل کرده است. چراکه برای مهار شیوع ویروس، محدودیتهای رفتوآمد وضع شد و در فصل اوج سفر، جمعیت زیادی در خانه ماندند. سیانبیسی در گزارشی در قالب 5 نمودار، ضرر و زیانهای صنعت گردشگری از شیوع ویروس کرونا را تشریح کرده است.
طبق گزارشی که هفته گذشته سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد (UNWTO) منتشر کرد، برای محدود کردن گسترش ویروس کووید-19، بیش از 200 کشور و سرزمین در سراسر جهان اقداماتی انجام دادند که باعث شد ورود افراد خارجی به مرزهای کشورها محدود شود.
به گزارش UNWTO در طول تاریخ سفرهای بینالمللی تابهحال چنین محدودیتهایی اعمال نشده بود. تعلیق پروازها تا بسته شدن مرزها و تعطیلیهای گسترده، میلیاردها دلار برای صنعت گردشگری کشورها هزینه داشته است. خطوط هوایی در حال از دست دادن پول و میلیونها شغل هستند. صنعت گردشگری یکی از بزرگترین تلفات شیوع ویروس کرونا را داشته است. در اینجا 5 نمودار آورده شده است که تأثیر شیوع کرونا در صنعت گردشگری را نشان میدهد.
- اقداماتی که سفر را محدود کرد
براساس گزارش UNWTO، محدودیتهای سفر با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان سختگیرانهتر شد.
طبق این گزارش، 4 دسته محدودیت عمده در کل 217 مقصد ایجاد شد:
-97 مقصد (45 درصد) کل یا بخشی از مرزهای خود را بستند.
-66 کشور و سرزمین (30 درصد) پروازها را بهطورکلی یا جزئی به حالت تعلیق درآوردند.
-39 مکان (18 درصد) تعطیلی مرزها را برای یک گروه خاص هدف قراردادند.
-16 کشور و سرزمین یا 7 درصد باقیمانده هم اقدامات دیگری نظیر قرنطینه را انجام دادند.
UNWTO اعلام کرد که از 20 آوریل هرکدام از این کشورها اقدامات برای ممنوعیت و محدودیتها را بیشتر کردند.
- کاهش پروازهای تجاری
یکی از اثرات محدودیت در سفر، کاهش تعداد پروازهای تجاری بود. براساس گزارش Flightradar24، وبسایت جهانی ردیابی پروازهای جهانی، میانگین پروازهای تجاری در روز از بیش از 100 هزار پرواز در ژانویه و فوریه امسال به حدود 78500 پرواز در مارس و 29400 پرواز در آوریل رسیده است.
چنین کاهشی باعث شده که بخش بزرگی از ناوگان هوایی زمینگیر شوند و درنتیجه خطوط هوایی با مشکلات اقتصادی روبهرو هستند. در این میان برخی دولتها سعی کردهاند با کمک به این خطوط هوایی از ضرر و زیان بیشتر آنها جلوگیری کنند.
- از دست رفتن پیشبینی درآمد شرکتهای هواپیمایی
طبق گزارش انجمن بینالمللی حملونقل هوایی، همچنان تخمین زده میشود که درآمد مسافران برای خطوط هوایی در سال 2020 به 314 میلیارد دلار برسد که افت 55 درصدی نسبت به سطح سال 2019 خواهد داشت.
به گفته تحلیلگران سالها طول میکشد تا صنعت حملونقل هوایی بهبود پیدا کند. بهبود بهخصوص برای مسافرتهای بینالمللی طولانی بسیار کند خواهد بود. احتمالاً امسال حملونقل هوایی داخلی بهبود خواهد یافت اما بهبود بینالمللی سالها به درازا خواهد کشید و شروع آنها هم از چندین ماه آینده خواهد بود.
- هتلداری افت میکند
علاوه بر خطوط هوایی، هتلها هم با کاهش مسافر مواجه هستند. براساس دادههای موسسه STR یک شرکت تحلیلی برای مسافرت، نرخ هتلها برای ماه مارس در همه مناطق کاهشیافته است.
این در حالی است که چندین هتل زنجیرهای بزرگ از اخراج و کاهش دستمزدها خبر دادهاند. برخی از هتلهای بزرگ هم هزاران نفر از کارمندان خود را به مرخصی اجباری فرستادهاند.
شرکتهای دیگر در این سفر، مانند شرکتهای سفر آنلاین Expedia Group اعلام کردهاند که در حال کاهش 3 هزار شغل هستند.
- میلیونها شغل از دست رفت
صنعت گردشگری حدود 10.3 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را شامل میشود و تقریباً از هر چهار شغل جدید در جهان، در طول پنج سال گذشته، یکی از آنها به صنعت گردشگری مربوط بوده است.
توقف ناگهانی سفر به دلیل شیوع ویروس کرونا منجر به دست رفتن بیش از 100 میلیون شغل در سال جاری خواهد شد. این اتفاق باعث میشود که 2.7 تریلیون دلار در تولید ناخالص داخلی توریسم و سفر در سال 2020 کاهش یابد. به گفته تحلیلگران وضعیت نگرانکننده است و تمام چرخه گردشگری توسط شیوع از بین خواهد رفت.