تدوین ‌بانک جامع اطلاعاتی تولیدکنندگان پارچه

مهندس حسن نیلفروش زاده- دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران- گفت: براساس آمارهای انجمن، تنها ضعف این صنعت عدم ارتباط واحدهای تولید پوشاک با کارخانه‌های بافندگی است که انجمن در قالب برگزاری جلسات مشترک، نهایت تلاش خود را برای ایجاد ارتباط مستمر و سازنده میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان پارچه به عمل می‌آورد.

وی با یادآوری این مطلب که در این جلسه علاوه بر وزیر صنعت، مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت، نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی ایران، اتاق اصناف، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شورای‌عالی مناطق آزاد کشور، بانک مرکزی، گمرک، اتحادیه‌ها و انجمن‌های استانی و ملی نساجی و پوشاک و تعدادی از تولیدکنندگان مطرح و معتبر نیز حضور داشتند، افزود: وزیر صنعت ضمن ارائه توضیحاتی در مورد برنامه‌های وزارتخانه متبوع خود برای حمایت کامل از صنعت نساجی، آن را به دلیل توان اشتغال‌زایی بالا، سرمایه‌گذاری‌های چشمگیر بخش خصوصی و حداقل وابستگی به منابع دولتی در زمره صنایع پیشران کشور دانست.


دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران اضافه کرد: خانم محرابی نیز مطالبی در مورد وضعیت صنعت نساجی، میزان مصرف پوشاک در ایران و جهان و حجم تولید مواد اولیه در ایران ارائه دادند.


وی در مورد گلایه نمایندگان حاضر صنعت پوشاک در این جلسه مبنی بر کمبود نخ و پارچه‌های تولید کارخانه‌های نساجی کشور گفت: برخی از آنان، میزان مصرف پوشاک را  540 هزار تن اعلام کردند و در مقابل تولید مواد اولیه واحدهای نساجی را بسیار کمتر از میزان واقعی دانستند در حالی‌که طبق طرح پایش انجمن صنایع نساجی ایران،  ظرفیت تولید نخ، به آسانی پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان پوشاک است. در بخش بافت نیز طبق آمار دارای ظرفیت قابل توجهی هستیم. در بخش گردبافی به اذعان فعالان پوشاک حاضر در جلسه، هیچ‌گونه کمبودی وجود ندارد اما در بخش پارچه‌های تاری- پودی نیازمند واردات ( در حد اندک) هستیم.


به اعتقاد مهندس نیلفروش‌زاده، در تولید پارچه‌های بسیار خاص و فانتزی (‌مانند پارچه‌ البسه مجلسی زنانه ) نقایصی وجود دارد که باید برنامه‌ریزی‌های دقیق و منطقی در این زمینه تدوین شود اگرچه این قبیل پارچه‌ها از نظر کمّی ارقام بالایی را به خود اختصاص نمی‌دهند.  


‌این فعال صنعت نساجی خاطرنشان کرد: به دلیل عدم توانمندی واسطه‌ها و بخش بازرگانی کشور در مباحث فنی و تخصصی، بهتر است واحدهای تولید پوشاک به طور مستقیم با کارخانه‌های نساجی ارتباط برقرار نمایند و امیدوارم با تدوین «‌بانک جامع اطلاعاتی تولیدکنندگان پارچه» بخش عمده‌ای از دغدغه تولیدکنندگان پوشاک نسبت به تهیه پارچه با قیمت و کیفیت مناسب برطرف شود. 


دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران اذعان داشت: تنوع مواد اولیه پایه صنایع نساجی بسیار ارتقا پیدا کرده است در حالی‌که تا چند سال پیش، نخ‌‌ ITY  ‌از خارج کشور وارد می‌‌شد اما امروز در تولید این نوع نخ به خودکفایی کامل رسیده‌ایم. 


مهندس نیلفروش‌زاده اضافه کرد: تمام موارد فوق را به همراه آمارهای مبتنی بر طرح پایش انجمن در جلسه هم‌اندیشی وزیر صمت با فعالان صنعت پوشاک و نساجی مطرح کردم و وزیر خواستار برقراری ارتباطات جدی‌تر میان فعالان صنایع نساجی با تولیدکنندگان پوشاک شد. 


به اعتقاد وی، طی چندسال اخیر در بخش بافندگی حجم قابل توجهی ماشین‌‌آلات مدرن نصب و راه‌اندازی شده‌اند منتها فعالان صنعت پوشاک باید خواستار برقراری ارتباط بیشتر با صنعتگران نساجی باشند تا انگیزه آنان نسبت به ارائه محصولات باکیفیت‌تر و متنوع‌تر به زنجیره بعدی (تولید پوشاک) افزایش پیدا کند. 


مهندس نیلفروش‌زاده با اشاره به بحث پیرامون قاچاق منسوجات و پوشاک در جلسه هم‌اندیشی وزیر صمت با فعالان صنعت پوشاک و نساجی ابراز داشت: در حال حاضر میزان قاچاق صنعت پوشاک حدود یک میلیارد و 800 میلیون دلار است. پس از کاهش نسبی قاچاق طی چند ماه اخیر ، مدتی است بار دیگر شاهد رونق و سودهای کلان قاچاق هستیم که مسئولان مرتبط باید سختگیرانه‌تر از قبل با این مقوله برخورد نمایند.


وی در مورد «طرح شناسه کالا» هم گفت: اجرای این طرح بسیار زمان‌بر و نیازمند پیگیری و آموزش نیروهای انسانی مرتبط است که متأسفانه هنوز استقبال چندانی از اجرای آن به عمل نیامده است. 


بخش پایانی گفت‌وگوی دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران به تحریم صنعت نساجی ایران توسط آمریکا اختصاص داشت که وی در این مورد گفت: تحریم‌ مذکور ممکن است صرفاً در بخش مواد اولیه و ماشین‌آلات محدودیت‌های ایجاد کند اما به طور کلی فلج‌کننده نیست.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال