دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران اعلام کرد: در صنعت نساجی هیچ‌گونه کمبودی نداریم

مهندس حسن نیلفروش‌زاده- دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران- در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ایران کالا، اعلام کرد: صنعت با دلار آزاد اداره می‌شود و مالیات بر ارزش افزوده و عوارض مختلف بر پایه این نرخ تعیین می‌گردد اما متأسفانه هنوز در گمرکات، حقوق و عوارض گمرکی بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود که این امر جفای بزرگی به صنعتگران نساجی و به معنای اختصاص یارانه به تولیدکننده خارجی و جریمه تولیدکننده داخلی است!

مهندس نیلفروش‌زاده افزود: انجمن صنایع نساجی ایران با تکیه به طرح پایش واحدهای نساجی، دقیق‌ترین آمار و اطلاعات را در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می‌دهد در این راستا خوشبختانه واردات مواد اولیه به صورت کنترل‌‌شده و منطقی انجام می‌شود و صرفاً اقلامی که امکان تولید آن در کشور وجود ندارد؛ اجازه ورود دارد اما متأسفانه در بخش پارچه و ملحقات، کماکان شاهد قاچاق و واردات غیرقانونی هستیم. 


وی با اعلام این مطلب که راه صنعتی شدن کشورها از صنعت نساجی عبور می‌کند، گفت: این صنعت به دلایل مختلف در کشور ما پایگاه بسیار قدرتمندی دارد و طی دو سال اخیر خوشبختانه رشد خوبی در تولید پنبه به وجود آمده که امیدواریم این روند رشد تداوم یابد.


دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران ادامه داد: این صنعت دارای 10 رشته تخصصی و حدود هشت هزار واحد فعال است و طبق برآوردهای صورت گرفته، حدود 600 هزارنفر در شاخه‌های مختلف آن به فعالیت می‌پردازند؛ سرمایه‌گذاری صورت گرفته در نساجی (به خصوص بخش تولید مواد اولیه) بسیار قابل توجه است و با اندکی محدودیت در واردات می‌توانیم این صنعت را به جایگاه ارزشمند و اصلی خود بازگردانیم مشروط بر این‌که تصمیم‌گیرندگان کشور، کنترل بیشتری بر شبکه بازرگانی کشور اعمال نمایند. 


مهندس نیلفروش‌زاده در مورد کیفیت منسوجات داخلی اذعان داشت: بهره‌گیری از مواد اولیه مرغوب، نقطه شروع کیفیت است و تولید حدود 150 هزار تن انواع نخ پنبه‌ای درجه یک، اغراق نیست. کیفیت نخ‌های تولیدی برای استفاده تولیدکنندگان پوشاک در حد استانداردهای جهانی قرار دارد پس پایه‌های نساجی در جای صحیح خود رشد کرده‌اند.


به گفته این فعال نساجی، در تولید برخی از انواع پارچه با کمبودهایی روبرو هستیم که با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های مدرن، رفع نیاز بازار نسبت به بعضی پارچه‌ها دور از ذهن نیست. 


به گفته وی، بسیاری از کارخانه‌های بزرگ قدیمی نساجی به طور کلی متوقف و از مدار تولید خارج شده‌اند و به جای آنها واحدهای جدید پا به عرضه وجود گذارده‌اند. همچنین نساجی مازندران که سابقه دیرینه‌ای در کشور ما دارد، از نظر مالکیتی، جابجایی‌های متعددی را تجربه کرد اما خوشبختانه بنیاد برکت سرمایه‌‌گذاری‌های چشمگیری در این کارخانه انجام داده است و امیدواریم هر چه زودتر نساجی مازندران به روزهای شکوفایی و اوج خویش بازگردد.   


مهندس نیلفروش‌زاده ضمن اشاره به این مطلب که در صورت مصرف کالاهای تولید داخلی، بنیان صنایع کشور از جمله نساجی تقویت خواهند شد، گفت: در صنعت نساجی هیچ‌گونه کمبودی نداریم جز همت مسئولان و دفاع از کالای ایرانی. 

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال