ضرورت حمایت هدفمند از تولیدات داخلی و ساماندهی واردات و عرضه

تعداد بازدید : 558
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۹/۲۷

مدیر کل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت تاکید کرد : بازنگری دستورالعمل "نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی پوشاک در ایران " به معنای رفع ممنوعیت واردات پوشاک نیست

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و مواد اولیه، محصولات نساجی و هفتمین نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران،  امروز (دوشنبه) فرصت رقابت دهها تولیدکننده ایران با همتایان خارجی است که به مدت چهار روز بازدید کنندگان را به قضاوت دعوت می کنند.

 

بیست و پنجمین نمایشگاه مزبور فرصتی برای ده‌ها شرکت، کارگاه و کارخانه تولیدی است تا دست اندرکاران بخش‌های مختلف صنعت نساجی و پوشاک و تولید کنندگان ماشین آلات، مواد اولیه توانمندی‌های خود در زمینه های سرمایه گذاری، مبادلات تجاری و بازرگانی را به نمایش گذاشته و نیز با یکدیگر به گفت وگو و تبادل اطلاعات بپردازند.


بیش از ۲۳۵ شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه حضور دارند که تعداد ۱۶۰ شرکت داخلی و ۷۵ شرکت خارجی از کشورهای ایتالیا، بلژیک، ترکیه، چین، هند، اسپانیا، اوکراین و استرالیا مشارکت دارند.

 

برگزاری  کارگاه‌های علمی با حضور متخصصان و استادان دانشگاه ها و همچنین برنامه‌ریزی برای بازدید چند هیات تجاری و بازرگانی خارجی، برخی از برنامه‌های جنبی بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت نساجی ایران است.

 

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت نساجی در فضایی افزون بر ۲۳ هزار متر مربع برپا شده و انواع تجهیزات، صنایع و خدمات مربوطه از جمله ماشین آلات نساجی، قطعات، چرخ خیاطی، ماشین های گلدوزی و دوخت و برش، انواع منسوجات خانگی و لوازم و قطعات وابسته و دیگر مواد اولیه صنایع نساجی عرضه و به نمایش گذاشته شده است.

 

معرفی دستاوردها، ظرفیت‌ها و توانمندی های کارخانه ها و سازمان های داخلی، توسعه صادرات و یافتن بازارهای جدید صادراتی، ارائه پتانسیل ها و توانمندی های صنعت نساجی کشور، نمایش آخرین تحولات و دستاوردهای علمی، فنی و صنعتی داخلی و خارجی این حوزه ، فراهم آوردن بستر مناسب برای انتقال بیشتر فناوری های روز به کشورمان، ایجاد ارتباط‌های تجاری جدید و تقویت روابط قبلی، انتقال دانش، فناوری و تجربیات، فراهم کردن زمینه های لازم برای سرمایه گذاری شرکت های داخلی و خارجی و کار آفرینی و اشتغال پایدار، مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است. 

 

این نمایشگاه توسط افسانه محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن وتجارت افتتاح شد.

 


هفتمین نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران(ایران مد ۲۰۱۹) جدیدترین برندها، تولیدات و خدمات واحدهای بزرگ و کوچک تولیدی و دست اندرکاران صنعت پوشاک کشور عرضه و به نمایش عموم گذاشته شد.


این نمایشگاه در فضایی افزون بر ۱۳ هزار متر مربع، واحد تولیدی و شرکت های داخلی با ارائه جدیدترین کلکسیون های تولیدی خود، نوین ترین طرح های تولیدی برگرفته از فرهنگ ایرانی اسلامی را مطرح و معرفی کردند.


ایجاد رقابت و تبادل اطلاعات بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک، ارتقای سطح تولید داخلی کشور، علمی کردن طرح تولید لباس داخلی، کمک به توسعه اشتغال، بازاریابی و افزایش صادرات و افزایش بازده تولید داخلی، مهمترین اهداف برگزاری هفتمین نمایشگاه بین المللی صنعت پوشاک ایران است.


بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت نساجی ایران و هفتمین نمایشگاه بین المللی صنعت پوشاک ایران از امروز تا ۲۱ آذرماه هر روز از ساعت ۹ تا ۱۷ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران میزبان علاقمندان است.

 

افسانه محرابی در خصوص دستور العمل ساماندهی واردات و عرضه پوشاک، کیف و کفش و نحوه فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی در ایران، افزود: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده، گزارش‌ها و آمار منتشره از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سالیان اخیر، میزان واردات قانونی پوشاک حدود 6 درصد از کل واردات برآورد شده است که علاوه بر تضییع حق و حقوق عمومی، موجب بروز مشکلات برای تولیدات داخلی و اشتغال مولد شده و معضلات ناشی از خروج غیرقانونی ارز را نیز به دنبال دارد.

 

وی با تأکید بر ضرورت حمایت هدفمند از تولیدات داخلی و ساماندهی واردات و عرضه، یادآوری کرد: در 17 شهریورماه 1395 دستورالعمل "نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی عرضه کننده پوشاک در ایران " توسط وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد.

 

مدیر کل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت در این خصوص اضافه کرد: با عنایت به نام گذاری امسال به نام رونق تولید و با در نظر گرفتن ممنوعیت کالاهای مشمول، فرصت مناسبی جهت رفع نارسایی‌های اجرایی و نظارتی موجود در دستورالعمل و مبتنی نمودن آن بر مستندات قانونی لازم بوجود آمد.

 

محرابی ادامه داد: براساس موارد مطروحه، اصلاح و ویرایش این دستورالعمل با برگزاری 15 جلسه مستمر کارشناسی با حضور نمایندگان حوزه‌های مرتبط و ارگان‌های ذیربط در پنج ماهه امسال با بهره‌گیری از نظرات و تجارب دستگاه‌های دولتی و نظارتی در بخش حاکمیت انجام گرفت.

 

ارسال پیش نویس اولیه اصلاح دستورالعمل به دستگاه‌های ذیربط و بخش خصوصی

 

وی با بیان اینکه پیش نویس اولیه برای تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های ذیربط و بخش خصوصی ارسال شده است، گفت: با اخذ نقطه نظرات اولیه، جلسات نهایی نمودن دستورالعمل با حضور نمایند‌گان 25 دستگاه و ارگان ذیربط دولتی و بخش خصوصی آغاز که در حال حاضر 4 جلسه تشکیل شده و براساس مصوبه چهارمین جلسه کارگروه مقرر شد پس از وصول پاسخ‌ها و اعلام نظرات، برگزاری جلسات کارگروه بمنظور بررسی و نهایی نمودن دستورالعمل اصلاحی موصوف صورت پذیرد.

 

مدیر کل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت در پایان تصریح کرد: در شرایط حاضر ممنوعیت واردات پوشاک، تمرکز بر ساماندهی عرضه و نیز استفاده از ظرفیت‌های تولید داخل در راستای صیانت از حق و حقوق عمومی و نیز حمایت هدفمند از توسعه تولیدات داخلی پوشاک، کیف و کفش ، در فرآیند بازنگری و تدوین دوباره این دستورالعمل مورد تأکید است، اما بازنگری در دستورالعمل به معنی رفع ممنوعیت واردات پوشاک نیست .

 

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت : مدیریت واردات پوشاک همچنان ادامه دارد


📌سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت گفت: از آنجا که در زمینه تولید پوشاک به خوداتکایی رسیده ایم و می توانیم نیاز داخل را تامین کنیم، مدیریت واردات پوشاک همچنان ادامه دارد.

 

 مهدی صادقی نیارکی ، دربازدید از سه نمایشگاه بین المللی پوشاک، ماشین آلات، مواد اولیه و محصولات نساجی ورنگ، رزین، پوشش های صنعتی و صنعت آبکاری با اعلام این خبر گفت: سطح تولیدات و محصولات ارائه شده در حوزه نساجی و پوشاک در این نمایشگاه در سطح قابل قبولی است که با محصولات خارجی برابری می کند.

 

📌وی با اشاره به صادرات محصولات پوشاک و نساجی کشور بیان کرد: تولید و توسعه صادرات در یک زنجیره ارزش اتفاق می‌افتد و جای بسیار مباهات دارد که چنین صنایعی در کشور همچون تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه فعال هستند.

 

صادقی نیارکی عمده ترین مشکل صنعت نساجی و پوشاک در کشور را واردات بخشی از مواد اولیه عنوان کرد و گفت: در نشست ها و پایش های تخصصی با دستگاه های ذیربط از جمله گمرک تصمیمات لازم به منظور تسهیل واردات مواد اولیه اتخاذ خواهد شد.

 

📌سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت در ادامه به احداث شهرک های تخصصی صنعت و پوشاک اشاره کرد و گفت: با تجمیع تولید کنندگان صنعت پوشاک و نساجی در یک مکان علاوه بر کاهش هزینه های تولید و همچنین حمایت از تولید داخل می توان به برند سازی در حوزه پوشاک بیشتر توجه کرد تا در بازارهای جهانی تولید کنندگان درخشش بیشتری داشته باشند.

 

وی برندسازی، تجمیع برندها و توسعه برند در حوزه پوشاک و صنعت نساجی را به عنوان یکی از سیاست های اولویت دار وزارت صمت عنوان کرد.

 

📌صادقی نیارکی بیان کرد: در حوزه پوشاک ونساجی با توجه به نیازمندی و تقاضایی که در این حوزه وجود دارد اگر بتوان منابع را تجهیز کرد هم اشتغال ایجاد می‌شود و هم صرفه جویی ارزی اتفاق می افتد.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه انجمن ها و اتحادیه های صنعت پوشاک و نساجی باید نیازهای خود را در یک برنامه دوساله و پنج ساله استخراج کنند، توضیح داد:اگر نیازها، اهداف و چشم انداز توسعه این صنعت مشخص باشد، می توان شاهد توسعه و پیشرفت این صنعت در مدت زمان کوتاهی بود..

 

📌وی دربخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به تشکیل کنسرسیوم های صادراتی گفت: اگر تولید کنندگان سازماندهی شوند و کنسرسیوم ها شکل بگیرند این صنعت می تواند با توان رقابتی مناسب در نمایشگاه های مختلف بین اللملی حضور پیدا کند و صادرات این صنعت و معرفی آن توسعه یابد.

 

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت همچنین از ادامه دار بودن مدیریت واردات پوشاک به کشور خبرداد.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال