ماموریت‌ چندگانه «صمت» به بنگاه‌های تولیدی

تعداد بازدید : 506
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۹/۲۷

نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت با سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی دو بُعد متفاوت داشت. بُعد نخست این جلسه به آمارهای کلی هشت‌ماهه صنعت و معدن اختصاص داشت و بخش دوم رضا رحمانی ماموریت‌های مدیران شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی را تبیین می‌کرد.

وزیر صنعت در این نشست با اشاره به اینکه تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی نتوانسته مسیر توسعه صنعت و معدن را مسدود کند، گفت: آمار صدور جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری و تولید کالاهای منتخب در ۸ ماهه امسال افزایشی بوده است.

 

به گفته او صدور پروانه بهره‌برداری در ۸ ماهه امسال ۹/ ۵ درصد و صدور جواز تاسیس ۷/ ۱۶ درصد افزایش داشته است که نشانه‌ای علاقه مردم به تولید است. او در ادامه افزود: تولید بیش از دو سوم محصولات و کالاهای منتخب، دارای رشد نسبت به سال قبل بوده است؛ تولید وانت ۳/ ۵ و تولید تراکتور ۲/ ۲۰ درصد افزایش داشته است.

 

به گزارش  دنیای اقتصاد ،  همچنین تولید روغن نباتی ۸/ ۴ درصد و تولید داروی انسانی ۱/ ۳ درصد افزایشی بوده است. تولید در حوزه الیاف و نخ هم عموما افزایشی بوده و در چرم و کفش و عمده لوازم خانگی هم تولید افزایش داشته است. در ۸ ماهه امسال، تولید صنایع غذایی ۱۵ درصد، فولاد خام ۵/ ۶ درصد، محصولات فولادی ۶/ ۶ درصد، کاتد مس ۱۳ درصد، شیشه جام ۲/ ۱۰درصد و سیمان ۲/ ۷ درصد افزایش داشته است.

 

وزیر صمت در ادامه این نشست به تشریح ماموریت‌ها و وظایف مدیران بزرگ صنعتی و معدنی پرداخت و اظهار کرد: به معاونان و روسای استان‌ها تاکید می‌کنم که مهم‌ترین کار حفظ وضعیت تولید است. از ابتدای امسال بالغ بر ۶۵۰۰ واحد مشکلات‌شان مورد بررسی قرار گرفته است و ۵۸ درصد مصوبات ستاد تسهیل اجرایی شده و ۴۲ درصد مصوبات نیز با جدیت در حال پیگیری است.

 

به اعتقاد او مهم تولید است و تابلوی تولید باید جلوی چشم همه باشد زیرا توسعه اشتغال و توسعه مناطق، وابسته به رونق تولید است و به همین دلیل نهضت ساخت داخل برای استفاده از توان موجود کشور راه‌اندازی شده است.

 

رحمانی در ادامه تصریح کرد: در حوزه ساخت داخل کاهش ارزبری ۱۰ میلیارد دلاری را تا افق ۱۴۰۰ دنبال می‌کنیم و در قالب میزهای ساخت داخل جلو می‌بریم. همچنین سامانه توانیران تا پایان آذرماه راه‌اندازی می‌شود و شرکت‌های بزرگ مانند خودروسازی‌ها و فولادی‌ها باید نمایشگاه دائمی نیازهای ساخت داخل خود را داشته باشند. تا زمانی که حتی یک قطعه برای داخلی‌سازی داریم باید این نمایشگا‌ه‌های ساخت داخل و نیازهای داخلی‌سازی برپا باشد.

 

او افزود: انجمن‌ها و تشکل‌ها به‌صورت مشترک و گروهی با پلت‌فرم‌های مشترک به برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها مبادرت ورزند. برگزاری نمایشگاه داخلی‌سازی در کنار هر نمایشگاهی که برگزار می‌شود، در دست اقدام است و در این‌نمایشگاه‌ها استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها باید مورد توجه قرار بگیرند.

 

رحمانی در ادامه یکی دیگر از ماموریت‌ها را سالم‌سازی و دوری از فساد برشمرد و گفت: در شرایط جدید، مردم می‌خواهند دستگاه‌های دولتی، سیستم‌های سالم‌سازی و رعایت ضوابط قانونی را داشته باشند. او در ادامه اظهار کرد: از مسوولان انتظار دارم در کنار حفظ تولید و اشتغال مبارزه با فساد را به‌عنوان یک رسالت داشته باشند.

 

وزیر صمت در ادامه به تشریح سایر ماموریت‌ها پرداخت و عنوان کرد: تصمیمات باید جمعی اتخاذ شوند و باید مانع تصمیمات فردی شد. نحوه جذب نیرو یکی از مواردی است که ممکن است مردم را به ما بدبین کند، هلدینگ‌ها باید مراقب این موضوع باشند. در همین راستا فرآیند جذب نیرو به‌صورت مستمر کنترل می‌شود، من به دنبال پیمان بستن با مدیران هستم که از طریق توسعه تولید برای جوانان، شغل ایجاد شود.

 

رحمانی استراتژی کلان وزارتخانه متبوعش را استفاده از نظرات نخبگان و جذب خدمات و مشاوره اساتید و نخبگان و صاحب‌نظران دانشگاهی دانست و گفت: مدیریت‌ها باید دوره‌ای شود و مدیران به‌صورت دوره‌ای بچرخند تا ظرفیت‌ها فعال شود. همچنین تفویض اختیارات را به استان‌ها داده‌ایم و در این راستا اختیارات شورای عالی معادن به استان‌ها نیز تفویض شده است.

 

به گفته رحمانی گردش مالی و تامین و تدارکات شرکت‌های مستقر در یک منطقه هم باید در همان محل استقرار شرکت باشد تا مردم حس کنند که واحدهای صنعتی و تولیدی در منطقه‌شان فعال است‌ و همچنین اولویت جذب نیرو با همان نیروهای بومی در محل استقرار طرح‌ها و شرکت‌ها باشد.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال