مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت: تولیدکنندگان برای تدوین دستورالعمل جدید مبارزه با قاچاق پوشاک همکاری نمی‌کنند

تعداد بازدید : 495
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۹/۱۳

مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در اجرای برخی مواد دستورالعمل ساماندهی بازار پوشاک به مشکلاتی برخورد می‌کردیم که پایه قانونی آن مشخص نبود،گفت: تولیدکنندگان در روند تدوین دستورالعمل جدید همکاری نمی‌کنند.

افسانه محرابی در خصوص وضعیت اجرای دستورالعمل ساماندهی بازار پوشاک که قرار بود با پیاده سازی آن حمایت لازم از تولیدکننده داخلی انجام و بازار پوشاک خارجی ساماندهی پیدا کند، اظهار داشت: دستورالعمل ثبت برندها در تاریخ 16 شهریورماه 95 توسط وزیر وقت ابلاغ شدو براساس آن برندهایی که خواستار فعالیت در بازار کشور بودند باید یکسری از قوانین را رعایت می‌کردند.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  وی با بیان اینکه در اجرای برخی از مواد این دستورالعمل به مشکلاتی برخورد می‌کردیم که پایه قانونی آن مشخص نبود، افزود: به همین دلیل ضرورت اصلاح و تکمیل این دستورالعمل و داشتن یک ضوابط و چارچوب مشخص بر اساس کلیه قوانین در همان زمان مطرح گردید.

 

مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: به نظر می‌رسد در حال حاضر که ما با ممنوعیت واردات پوشاک روبه رو هستیم تدوین یک دستورالعمل پخته و مطابق با ضوابط و قوانین کشور و البته روابط بین‌الملل بسیار راهگشا خواهد بود. به این صورت که با لغو ممنوعیت واردات پوشاک بتوانیم با تکیه بر حمایت از تولید داخلی اقدامات لازم برای جلوگیری از قاچاق پوشاک انجام دهیم و در حال حاضر نیز مواد دیگر دستورالعمل که مربوط به بحث برخورد و ارتقاء این صنعت است اجرایی شود.

 

وی با گلایه از اینکه تولیدکنندگان در روند تدوین این دستورالعمل جدید همکاری نمی‌کنند، افزود: آنها تصور می‌کنند وزارت صنعت به دنبال گشایش واردات پوشاک است، در حالیکه ممنوعیت به قوت خود باقی خواهد ماند و مابقی مواد این دستورالعمل می تواند در کار گروه نظارت مورد پیگیری قرار گیرد.

 

 

وی با تأکید بر اینکه شفافیت در روند تولید و کسب وکار به نفع تولیدکنندگان پوشاک است، اظهار داشت: ممکن است رعایت ضوابط در یکی دو سال اول برای آنها سخت باشد اما عملاً نتایج مثبتی را برای آنها خواهد داشت. ما باید حمایت از تولید را در جهت پایین آورن قیمت تمام‌شده و بهره وری بالا در اولویت قرار دهیم، اما تولیدکننده هم باید در این روند با ما همکاری کند.

 

محرابی اضافه کرد: ما تمام کارهای شناسه‌دار شدن کالاها را انجام دادیم و حتی سامانه آماده و آموزش های لازم ارائه شده بود اما کسی حاضر به دریافت این کد نیست، به نحوی که میزان درخواست‌ها برای دریافت این کد بسیار اندک است. این در حالی است که شناسه کالا در جهت جلوگیری از قاچاق است.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اگر تولیدکننده داخلی تمایلی به دریافت این کد نداشته باشد و فقط واردکننده ملزم به نصب کد باشد، اگر تولیدکننده کالای قاچاق را کنار تولیدات خود بگذارد امکان اینکه بگوید تولید داخلی است بسیار است. به عبارتی ما در صورت عدم نصب کدشناسه و رهگیری بر روی کالاها ابزاری برای تفکیک کالای قاچاق و تولید داخلی نداریم.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال