دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران اعلام کرد: افزایش چشمگیر سطح زیرکشت پنبه در کشور / اولویت نخست تولیدکنندگان نساجی، پنبه داخلی است

مهندس حسن نیلفروش‌زاده- دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران- از افزایش سطح کشت پنبه خبر داد و گفت: سطح زیر کشت طلای سپید، از 70 هزار هکتار به 90 هزار هکتار رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تولید پنبه محلوج از حدود 46-45 هزار تن به حدود 65-70 هزارتن برسد، بنابراین شاهد 15 هزارتن افزایش ظرفیت خواهیم بود.

وی که به‌عنوان یکی از میهمانان همایش ملی روز جهانی پنبه حضور داشت؛ اراده وزارت جهاد کشاورزی جهت رفع مشکلات مربوط به کاشت و برداشت پنبه ایران را ارزشمند و قابل توجه اعلام کرد و افزود: برای اولین بار پس از سالیان متمادی، شاهد افزایش ظرفیت تولید پنبه در منطقه گرگان و گنبد هستیم که متأسفانه در آستانه نابودی کامل قرار داشت.  همچنین رشد کشت پنبه در مغان، شیراز و داراب و خراسان قابل توجه است.


این صنعتگر نساجی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل رکود اقتصادی و واردات بی‌رویه نخ، فعالان پنبه نگرانند تا موفق به فروش پنبه‌های خود با قیمت و شرایط مناسب نشوند و به تدریج انگیزه کشاورزان از بین برود؛ این دغدغه، تاحدودی منطقی است و کارخانه‌های ریسندگی نیز دچار آفت واردات نخ شده‌اند.


وی اذعان داشت: میزان نیاز واحدهای نساجی به پنبه150 هزارتن است که از این میزان حدود 50 درصد  تأمین می‌شود و همچنان نیازمند واردات هستیم اما انجمن صنایع نساجی ایران، حمایت کامل و همه‌جانبه از پنبه داخلی به عمل می‌آورد و اولویت نخست ما، خرید پنبه تولید داخل است.  


دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران یادآور شد: یکی از مباحث مهم همایش پنبه، مربوط به مشکلات برداشت این محصول بود که خوشبختانه طی دو سال اخیر با واردات بذرهای زودبازده به کشور، کیفیت بذرهای پنبه ارتقا پیدا کرده است. 


مهندس نیلفروش‌زاده با اشاره به کشت پنبه به‌صورت مکانیزه (ماشینی‌) در اغلب مزارع کشور، ضعف اساسی را در برداشت پنبه دانست و گفت: متأسفانه در کشور ما برداشت پنبه عمدتاً به صورت دستی انجام می‌شود و افزایش قیمت تمام شده را در بردارد؛ در این زمینه آقای مهندس کشاورز ‌- معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی- قول مساعد جهت رفع قطعی این معضل را داده‌اند و امیدواریم در کشت سال‌های آینده، شاهد عملی شدن این وعده باشیم. 


وی در مورد ماشین‌آلات قدیمی مستقر در کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی و وجود الیاف غریبه نیز ابراز داشت: به‌گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با اقدامات انجام شده این وزارتخانه، شاهد وجود چنین مشکلاتی در پنبه‌های سال آینده نخواهیم بود؛ ضمن این‌که ماشین‌آلات پنبه پاک‌کنی با تغییرات جزئی قابل اصلاح هستند و نگرانی خاصی در این بخش وجود ندارد. 


دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران در مورد کیفیت پنبه‌های داخلی گفت پنبه ایران صد درصد قادر به رفع نیاز ریسندگی اوپن‌اند است و در مورد نخ‌های ظریف هم از آن استفاده می‌شود اما در مقایسه با پنبه ازبکستان، طبعاً سطح آن پایین‌تر است و برای مصرف‌کنندگان نخ‌های بسیار ظریف، واردات ضرورت بیشتری دارد.


 وی عنوان داشت: با راه‌اندازی پروژه ریسندگی کاشمر در حاشیه همایش روز ملی پنبه، حدود 14-15 هزارتن نخ پنبه‌ای به بخش ریسندگی کشور افزوده شد. 


مهندس نیلفروش‌زاده ضمن اعلام این مطلب که واردات پنبه، شرایط حاد و سخت‌گیرانه سال‌های گذشته را ندارد، گفت: واردات پنبه از هند، ازبکستان، ترکمنستان و ... بدون محدودیت خاص صورت می‌گیرد البته با توجه به قرنطینه‌های وزارت جهاد کشاورزی، هزینه‌هایی به صنعتگران تحمیل می‌شود. 


دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران در پایان از صنعتگران و فعالان صنایع نساجی کشور خواست تا منافع ملی را در موضوع پنبه لحاظ نمایند و با خرید پنبه‌های مرغوب از تولیدکنندگان داخلی، دغدغه آنان به حداقل برسد. 


گفتنی است هفتم اکتبر (15 مهرماه) از سوی 30 کشور عضو «انجمن بین‌المللی پنبه» به‌عنوان روز جهانی پنبه نام‌گذاری شده و اولین اجلاس بین‌المللی پنبه با همکاری این انجمن‌، سازمان تجارت جهانی و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در سوئیس برگزار شد؛ در این راستا وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت مشابه این مراسم را 15 مهر هر سال در کشور برگزار نماید و در آن مسائل مختلف مربوط به کاشت، داشت و برداشت پنبه با حضور مسئولان جهاد کشاورزی، کشاورزان و صنعتگران نساجی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال