طرحی برای پایش صنعت نساجی

پنجاه و هشتمین مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن صنایع نساجی ایران عصر روز شنبه 29 تیرماه 98 با حضور تولیدکنندگان، صنعتگران و مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی نساجی و با نظارت آقایان اسکندری -نماینده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی- و سلیمانی -نماینده اتاق بازرگانی ایران- در سالن همایش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از قرآن مجید، هیأت رئیسه مجمع با حضور آقایان مهندس محمد‌جعفر شهلایی (‌به‌عنوان رئیس مجمع)، علی زینالو (به‌عنوان نایب رئیس مجمع‌)‌، مهندس حسن نیلفروش‌زاده (‌به‌عنوان منشی مجمع‌)، غلامرضا نخ‌باف و سیدجعفر حسینی‌ (به‌عنوان ناظرین مجمع‌) تشکیل شد. 


مهندس شهلایی -‌رئیس هیأت مدیره انجمن- در بخش آغازین این جلسه گفت: مایه افتخار است در جمعی حضور دارم که در اقصی نقاط ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اشتغال ایجاد کرده‌اند و به صادرات قابل توجه می‌پردازند.


مهندس شهلایی ضمن یادآوری این نکته که در یک‌سال اخیر، هیأت مدیره انجمن تمام تلاش خود را جهت همگرایی بیشتر میان تمام اعضای انجمن به‌عمل آورده است، تصریح کرد: بزرگانی مانند تفضلی و لاجوردی‌ها، صنعت نساجی نوین را در کشور پایه‌گذاری کردند اما اکثر کارخانه‌های نساجی به دلیل شرایط خاص انقلاب، مصادره و ضربات سنگینی بر آنان وارد شد. علی‌رغم این صدمات، بخش خصوصی صنعت نساجی به رشد و توسعه ادامه داد و در کنار درختانی که قطع شدند -کارخانجات معظم نساجی پیش از انقلاب-، جوانه‌هایی روئیدند که امروز هر کدام به درختان تنومند صنعت تبدیل شده‌اند و مسلماً این راه ادامه خواهد یافت. 


به گفته وی، صنعت نساجی به راستی مظلوم واقع شده و با حداقل امکانات، حداکثر اشتغال را به وجود می‌آورد. 


رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران ابراز داشت: در سال گذشته طبق آمار وزارت صنعت و گفته شخص وزیر، بیشترین رشد صنایع کشور متعلق به صنعت نساجی بوده و این موفقیت حاصل نمی‌شد مگر با دستان توانمند و پرتلاش مدیران و صنعتگران نساجی کشور.


وی ضمن تقدیر از همکاری و همراهی مهندس افسانه محرابی- ‌مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت- عنوان کرد: طی یک‌سال اخیر هیأت مدیره انجمن تلاش کرد تا ارتباطات موثر و مستمری با تمام تصمیم‌گیران برای حل مشکل صنایع نساجی برقرار نماید. 


مهندس شهلایی از انجام «پروژه پایش صنعت نساجی» در انجمن صنایع نساجی خبر داد و گفت: در این پروژه، نیازهای جمعیتی کشور به منسوجات (کالای خواب، موکت، فرش ماشینی و ...) برحسب سن و جنسیت و همچنین میزان تولید کارخانه‌های نساجی استخراج می‌شود که در صورت همکاری تمام واحدهای فعال صنایع نساجی سراسر کشور، پروژه مذکور می‌تواند برای 50 سال آینده به‌عنوان یک منبع مورد اعتماد و قابل برنامه‌ریزی دقیق مدنظر قرار گیرد. 


وی بیان داشت: در انجمن، کارگروه‌های تخصصی مانند کارگروه نخ پنبه‌ای، نخ اکرلیک، فرش ماشینی، چاپ و تکمیل، صادرات و ... تشکیل شده و هیأت مدیره انجمن از برآیند تصمیمات این کارگروه‌ها، تصمیم‌گیری‌های نهایی را انجام می‌دهد. 


در ادامه مهندس حسن نیلفروش‌زاده -‌دبیر انجمن- به ارائه گزارش عملکرد یک‌ساله انجمن پرداخت. وی ابتدا از میهمانان خواست برای شادی روح زنده‌یادان مهندس غلامرضا علیمردانی -با سابقه دوازده دوره عضویت در هیأت مدیره انجمن-، محسن آهن‌چی -با سابقه چندین دوره ریاست مجمع انجمن- و مهندس محمدکاظم عمید -کارشناس فنی انجمن- که مدتی پیش از دنیا رفته‌اند، صلواتی قرائت نمایند.


وی افزود: قریب یک‌سال از عمر هیأت مدیره جدید انجمن می‌گذرد و در این مدت، هیأت مدیره کوشیده تا با رویکرد جدید، برنامه‌های مختلفی را برای انجمن برنامه‌ریزی و راهبری نماید و حصول این مهم جز با همکاری و حمایت جدی اعضا، میسر نمی‌شد. 


دبیر انجمن صنایع نساجی ایران، یکی از برنامه‌های مهم هیأت مدیره جدید را «‌بررسی و اصلاح اساسنامه انجمن» برشمرد و گفت: این امر پس از بررسی کارشناسی، طرح موضوع در هیأت مدیره و اخذ نظرات اصلاحی وزارت کار، به‌زودی برای تصویب در مجمع عمومی فوق‌العاده ارائه خواهد شد که امیدواریم این اصلاحات، کمک شایان توجهی به ایجاد شفافیت بیشتر و همچنین رفع ابهامات قانونی اساسنامه قبلی نماید.

 

مهندس نیلفروش‌زاده از «بازنگری و فعال‌سازی کارگروه‌های تخصصی (یازده کارگروه) و کارآمدسازی آنها از طریق انتخاب رئیس و دبیر تخصصی» و «دعوت مستمر از روساء و دبیران کمیته‌‌های تخصصی برای حضور در جلسات هیأت مدیره» به‌عنوان سایر برنامه‌های هیأت مدیره یاد کرد که نقش بسزایی در فعال‌سازی کارگروه‌های تخصصی انجمن داشته است. خوشبختانه جلسات اغلب کارگرو‌ه‌ها با جمعیت قابل توجهی تشکیل می‌شود و هدف آن بررسی مسائل و مشکلات بخش‌های مختلف صنعت نساجی توسط فعالان هر بخش است. وی نیز «طرح پایش صنعت نساجی» را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در حال پیگیری انجمن دانست که با هدف جمع‌آوری آمار و اطلاعات تولید، مصرف، واردات و صادرات این صنعت، کار خود را آغاز کرده و مهم‌ترین دستاورد آن «‌راستی‌آزمایی آمارهای جمع‌آوری شده در خصوص واحدهای تولید الیاف مصرف‌کنندگان محصولات پتروشیمی» بود که در نهایت منجر به اِعمال اصلاحات در سایت بهین‌یاب وزارت صنعت شد.


مهندس نیلفروش‌زاده تأکید کرد: با اعمال اصلاحات فوق، تولیدکنندگان واقعی قادر به تأمین مواد اولیه موردنیاز خود از طریق بورس می‌شوند. در گام نخست انجام این پروژه، آمارهای مربوط به تعداد و ظرفیت ماشین‌آلات و میزان تولید واحدها از طرق مختلف مانند مراجعه حضوری و همکاری و مشارکت جدی انجمن نساجی تخصصی استان‌ها و همچنین ارسال فرم‌های خوداظهاری برای واحدها اخذ شد و در گام بعدی نسبت به راستی‌آزمایی این آمارها اقدام می‌گردد.


وی ابراز امیدواری نمود تا نتایج این پروژه بتواند تأثیرات موثر و مفیدی در تحلیل نقاط ضعف و قوت، فرصت‌ها و تهدیدهای صنعت نساجی کشور داشته باشد. 


دبیر انجمن صنایع نساجی ایران ضمن بیان این نکته که 80 درصد طرح پایش صنعت نساجی انجام شده و کار همچنان با جدیت ادامه دارد، «ارائه نظرات و مشاوره تخصصی و فنی به وزارتخانه‌ها، ادارات کل و سازمان‌های مرتبط با صنعت نساجی»، «اعمال تغییرات در تعرفه‌های گمرکی و اصلاح نرخ‌های صادراتی»، «حل مشکل کسر تخلیه»، «پیگیری مشکلات عدیده واحدها در پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز برای خرید ماشین‌آلات»، « مکاتبات فراوان جهت حمایت از تولید داخل و تهیه مواداولیه موردنیاز صنعت»، «تأمین ارز و تسهیلات واحدها برای تهیه مواد اولیه خام»، «دعوت از مدیران ارشد سازمان‌ها و نمایندگان مجلس»، «برقراری ارتباط فعال با سایر تشکل‌های تخصصی و استانی صنعت نساجی و پوشاک و تلاش جهت تأمین منافع زنجیره تولید این صنعت» و «برگزاری جشن هزارمین جلسه هیأت مدیره» را از سایر فعالیت‌های انجمن طی یک‌سال اخیر عنوان کرد.

 

وی به مشارکت در برگزاری نمایشگاه نساجی تهران، اخذ مجوز برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی در شهر آفتاب و تلاش برای برگزاری همزمان نمایشگاه فرش ماشینی و فرش دستباف (به‌عنوان یکی از خواسته‌های مهم کمیته فرش ماشینی انجمن) نیز اشاره نمود.


مهندس نیلفروش‌زاده گفت: بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها، مقررات و ضوابط در وب‌سایت و کانال تلگرام انجمن قرار می‌گیرد، همچنین بولتن هفتگی رشته‌ها و بافته‌ها به صورت منظم منتشر و به اعضاء، سازمان‌ها و نهادهای مختلف ارسال می‌شود. 


دبیر انجمن صنایع نساجی ایران در پایان ابراز داشت: در صورت افزایش تعداد اعضاء، صدای صنایع نساجی ایران بلندتر و تأثیرگذارتر به گوش مسئولان امر خواهد رسید که قطعاً این امر در سیاست‌گزاری‌های حاکمیت، دولت و وزارتخانه موثر خواهد بود. 


در ادامه، سیدرضا لاجوردی- خزانه‌دار- جهت ارائه گزارش مالی انجمن به جایگاه سخنرانی دعوت شد. طبق این گزارش، تعداد اعضای انجمن تا پایان سال 97 را 326 عضو اعلام کرد و 57 عضو جدید در سال 97 به این تشکل کارفرمایی پیوسته‌اند.  


محمدعلی مقدم -بازرس انجمن- تراز‌نامه سال مالی منتهی به 29 اسفند 97‌، صورت‌های مالی و گزارش فعالیت هیأت مدیره انجمن را موردتأیید قرار داد که به تصویب مجمع رسید. پس از تعیین روزنامه اطلاعات جهت درج آگهی‌ها و دعوت‌نامه‌های انجمن، با رأی اعضای حاضر در مجمع، محمدعلی مقدم به‌عنوان بازرس اصلی و سعید دبستانی به‌عنوان بازرس علی‌البدل در سمت‌های خود  ابقاء شدند.


همچنین مجمع به هیأت مدیره اختیار داد تا در مورد افزایش حق عضویت تصمیم‌گیری نماید.  پس از اتمام مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن صنایع نساجی ایران، میهمانان در ضیافت شام انجمن حضور یافتند. 

 


تهیه و تدوین: مینا بیانی

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال