چالش اصلی بخش صنعت و تولید، نقدینگی است
تعداد بازدید :
842
تاریخ انتشار :
۱۳۹۸/۳/۲۵
سعید زرندی، معاون برنامهریزی و طرح توسعه وزارت صمت اظهار داشت: در حال حاضر نقدینگی یکی از چالشهای اصلی بخش صنعت و تولید است و نیاز داریم علاوه بر سیستم بانکی، بازار سرمایه نیز به کمک این بخش بیاید.
در نشست خبری سعید زرندی، معاون برنامهریزی و طرح توسعه وزارت صمت، مهمترین برنامههای این وزارتخانه در حمایت از واحدهای تولیدی را تشریح کرد.
به گزارش ایلنا، وی گفت: رویکرد اصلی وزارتخانه عدم احداث واحد جدید است. ما به دنبال آن هستیم که واحدهای موجود که تعطیل یا ظرفیت آنها کم است را تقویت کنیم. ما در سال گذشته 55 کد تعرفهای را که بیشترین سهم از واردات را داشتهاند بررسی کردهایم و مطابق برنامهریزیهای صورت گرفته مقرر شده است که آن بخش از کالاهایی که قابلیت تولید در داخل را دارند با نظارت معاونت صنایع در سال 98 در داخل تولید شوند و آن دسته از کالاهایی که دانش فنی و تکنولوژی آن را نداریم با همکاری شرکتهای دانشبنیان به سمت بومیسازی آن پیش برویم.
وی در خصوص صنایع نساجی و پوشاک گفت: ما در سال جاری رشد 25 درصدی تولید این محصولات را هدف قرار دادیم. افزایش نرخ ارز باعث شد که جهش خوبی را در این حوزه را داشته باشیم و دیگر واردات پوشاک توجیه نداشته باشد. فعالین این حوزه باید از این فرصت پیش آمده بیشترین استفاده را ببرند. ما نیز باید با ابزارهای قانونی از آنها حمایت کنیم، در بخش ریلی نیز ما به دنبال ساخت 13 هزار و 100 واگن در سال جاری هستیم.
وی با اشاره به برنامهریزی وزارت صمت برای صادرات گفت: در سال 97، 4/23 میلیارد دلار از صادرات غیرنفتی ما به 15 کشور همسایه بود بر همین اساس ما تمرکز خود را بر روی بازارهای نزدیک قرار دادیم تا بتوانیم حجم صادرات خود را بالا ببریم. اکنون این بازارها هدف ما هستند ضمن آنکه برای صادرات دیگر کشورها نیز حمایتهای لازم را میکنیم.
زرندی تصریح کرد: در حال حاضر نقدینگی یکی از چالشهای اصلی بخش صنعت و تولید است و نیاز داریم علاوه بر سیستم بانکی، بازار سرمایه نیز به کمک این بخش بیاید. سهم صنعت در سال 92 از تسهیلات بانکی 21 درصد بوده که این عدد در سال گذشته به 38 درصد رسیده است.
وی در خصوص وضعیت تولید قطعات خودرو گفت: جهش نرخ ارز باعث افزایش هزینه خودروسازان شد در حالی که این شرکتها از قبل نیز تعهدات سنگین داشتند. وزارتخانه نیز با رویکرد کمک به قطعهسازان اقداماتی را انجام داد؛ از جمله پرداخت 4000 میلیارد تومان تسهیلات که توسط خودروسازان تامین شده بود. هرچند هنوز در بخش پرداخت ارزی این تسهیلات مشکل داریم اما با استفاده از روشهای دیگر همچون کمک به ترخیص قطعات وارداتی از گمرک از این بخش حمایت میکنیم.