مردم ما به شادی و امید بیشتر نیاز دارند

به اعتقاد دکتر علیمردان شیبانی- عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران و مدیرعامل گروه صنعتی موکت همدان‌، سال رو به پایانِ 1397 ، سال بسیار سختی برای کل صنایع کشور بود.‌ برخی صنایع مانند خودرو، پتروشیمی فولاد و... مورد توجه بیشتری قرار گرفتند اما نباید فراموش کرد اشتغال‌زایی متعلق به صنایع پایین دستی از جمله صنایع نساجی است که با سرمایه‌گذاری به مراتب کمتر‌، ده‌ها هزار شغل ایجاد می‌شود.

این فعال صنعتی خاطرنشان کرد: تأمین سرمایه در گردش صنعتگران کشور را آزرد. هزینه‌های تولید سه برابر قبل شده اما سرمایه در گردش به همان میزان باقی مانده است و همین امر مشکلات بسیاری را برای فعالان صنعتی و تولیدی به وجود آورده است. در این شرایط سیستم بانکی کشور هم آن‌چنان که لازمه‌اش بود، حمایتی از تولید به عمل نیاورد‌، بارها گفته‌ام متأسفانه سیستم بانکی کشور صنعت‌محور نیستند و از نقدینگی مورد نیاز صنعت حمایت نمی‌کنند.

  وی ضمن بیان این مطلب که در تأمین مواد اولیه از جمله پنبه دچار مضیقه هستیم؛ ادامه داد: زمانی که با کمبود شدید پنبه مواجهیم، چه باید کرد؟ مسئولان چه فکری به حال رفع این کمبود کرده‌اند؟! جز تصویب قوانین و مقررات متناقض و اعمال محدودیت در واردات که عملاً هیچ ثمری برای صنعتگران نساجی ندارد! در تأمین مواد اولیه پتروشیمی هم با مشکلات متعدد مواجهیم! به دلیل یک مصوبه بسیار اشتباه، سقف رقابت در بورس کالا برداشته شد. وقتی می‌توان سقف رقابت را برداشت که عرضه به اندازه کافی باشد اما وقتی عرضه به صورت قطره چکانی صورت گیرد و تمام صنعتگران نیازمند مواد اولیه پتروشیمی باشند، برداشتن سقف رقابت قطعاً اقدامی منطقی و اشتباه است. مسئولان ادعا می‌کنند در صورت برداشتن سقف رقابت، دلال‌ها از بین خواهند رفت اما متأسفانه در شرایط بعد از برداشتن سقف رقابت شاهد افزایش بیشتر فعالیت‌های دلالان هستیم. 


دکتر شیبانی یادآور شد: ای کاش دولتمردان اجازه ندهند خودروی خسته و سنگین از بار آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های فراوان و مکرری که متأسفانه اکثر آن تحت عنوان زیبای حمایت از تولید و صنعت صادر گردیده، متوقف شود. تولید باعث ایجاد تحرک و پویایی و اشتغال‌زایی جوانان کشور می‌شود و در صورت تعطیلی واحدهای تولیدی، جوانان بیکار به صدها مفسده و ناهنجاری اجتماعی کشیده خواهند شد. باید صنعت را رونق داد و سالن‌های تولید را پر از تلاش و امید و نور کنیم. به اعتقاد من باید با وضو وارد سالن‌های تولیدی ‌شد زیرا کارخانه، مکان مقدسی است که اشتغال‌، ارزش افزوده و امید ایجاد می‌کند. مردم ما به شادی و امید بیشتر نیاز دارند. متأسفانه کاری کرده‌ایم که عموم مردم غمگین، کم حوصله و مأیوس هستند و روحیه شادابی آنان بسیار پایین آمده است. ملت خوبی هستیم خاصیت انعطاف‌پذیری ما بسیار بالاست و با اتفاقات کوچک، راضی و خوشحال می‌شویم نباید این روحیه را از مردم گرفت. وظیفه هیئت حاکمه است که اجازه ندهند  نومیدی در مردم رخنه کند، جامعه خوب ایرانی مستحق این همه سختی نیست. 


وی ضمن انتقاد از تصمیم‌گیری مسئولان دولتی پشت درب‌های بسته و بدون نظرخواهی از فعالان بخش خصوصی ابراز داشت: بخش خصوصی حق دارد نگران شرایط کشور باشد زیرا اواخر هر ماه ملزم به پرداخت دستمزد صدها هزار نفر نیروی انسانی است که یک‌ماه به امید دریافت دستمزد حلالشان در واحدهای تولیدی و صنعتی کار کرده‌اند؛ اگر بخش خصوصی به دلایل مختلف از تهیه مواد اولیه، واردات قطعات و ماشین‌آلات صنعتی، دریافت تسهیلات و ... باز بماند، قادر به پرداخت حقوق پرسنل خود نخواهد بود؛ بنابراین بخش خصوصی نهایت تلاش خود را به عمل می‌آورد تا خدای ناکرده دچار چنین وضعیتی نشود.  


دکتر شیبانی ضمن تأکید بر این نکته که دولتمردان باید شعار حمایت از بخش خصوصی را به واقعیت تبدیل کنند، افزود: همان‌طور که می‌دانید وزرای «صنعت، معدن و تجارت» ، «جهاد کشاورزی» و « تعاون، کار و رفاه اجتماعی» می‌توانند 20 نفر را به‌عنوان نماینده دولت به اتاق بازرگانی تهران معرفی نمایند، آقای مهندس نعمت زاده - وزیر اسبق صنعت- از حق مسلم خود به‌عنوان یک دولتمرد گذشت و از میان 16 نفر نماینده دولت در اتاق تهران، 4 نفر را از بخش خصوصی دعوت کرد که اقدام بسیار ارزشمند و درستی بود، امیدوارم آقای دکتر رحمانی- وزیر فعلی صنعت- نیز این روند منطقی را ادامه دهند و تعداد نمایندگان خود را در اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی افزایش دهند. 


وی تصریح کرد: دلم می‌خواهد بگویم به سال 98 خوش‌بین‌ هستم و پیش بینی سالِ بهتری می‌کنم اگرچه پیشگو نیستم و خوش خیال بودن، بدون چشم‌انداز علمی و عملی خیلی منطقی نیست ولی همه امیدم به توان بی‌نظیر جوانان کشور و منابع خدادادی لایزالی است که بی‌دریغ زیر پای ما از کرانه‌های دریای خزر تا خلیج همیشه فارس نهاده شده است. 

 

*دموتکس هانوفر


دکتر شیبانی عنوان داشت: در دموتکس هانوفر که از۱۲ تا ۱۵ ژانویه ۲۰۱۹ ( برابر با ۲۲ تا ۲۵ دی‌ماه ۱۳۹۷)  در 12 سالن برگزار شد؛ شرکت‌های ایرانی کمتری نسبت به دوره‌های گذشته حضور داشتند  و حتی سالن 2 که در سال‌های قبل به طور کامل در اختیار فرش دستباف کم‌نظیر ایرانی قرار داشت این بار به دلایل مختلف از جمله هزینه‌های بسیار بالای حضور در دموتکس، مشکلات نقل و انتقال پول، تحریم‌ها و ... غرفه‌های ایرانی کمتری را به خود اختصاص داده بود. به‌ گفته یکی از غرفه‌داران چهار روز حضور در دموتکس، حدود دو میلیارد تومان هزینه در پی دارد اما میزان فروش یک مجموعه تولیدی چه میزان باید باشد تا بتواند از عهده پرداخت این هزینه گزاف برآید! با توجه به این موضوع بسیاری از بزرگان و چهره‌های شناخته شده فرش ماشینی ایران به‌عنوان غرفه‌دار حضور نداشتند و ترجیح دادند امسال به‌عنوان بازدیدکننده در دموتکس حضور داشته باشند. در سالن 5 اغلب غرفه‌داران ایرانی (فرش ماشینی) حضور داشتند شرکت‌هایی مانند قالی سلیمان، یلدای کویر، فرش زرتشت، فرش فرهی، افشار زرینه، ایران دیبا ( تولیدکننده مستربچ)، فرش قیطران، فرش محتشم و فرش اسلیمی.


عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران گفت: برخلاف ایرانی‌ها‌، هندی‌ها حضور بسیار موثر و قابل توجهی داشتند به‌طوری‌که تمام سالن 4 به فرش‌های دستباف و ماشینی برگرفته از ایده طراحان هندی تبدیل شده بود. 
به اعتقاد وی، نکته مهم این‌که علاوه بر رونق اندک شرکت‌کنندگان فرش و موکت، تولیدکنندگان ماشین‌آلات نیز حضور چندان چشمگیری نداشتند. همیشه در دموتکس شاهد حضور ماشین‌سازان شناخته شده ولو در حد یک غرفه کوچک بودیم اما متأسفانه امسال این طور نبود و شاید مهم‌ترین دلیل این رونق اندک، نزدیکی برگزاری ایتمای بارسلون است زیرا جایگاه ماشین‌آلات صنعت نساجی در نمایشگاه معتبر و مطرحی مانند ایتماست. 


دکتر شیبانی یادآور شد: دموتکس امسال را به مراتب کم بیننده‌تر و کم شرکت‌کننده‌تر نسبت به سال‌های قبل ارزیابی می‌کنم و پیش‌بینی می‌شود اگر برپایی دموتکس به همین ترتیب ادامه پیدا کند از حالت سالانه به دو سالانه یا سه سالانه تبدیل شود البته لازم است بگویم برخلاف بخش موکت و فرش ماشینی، سالن‌های عرضه انواع کف‌پوش‌های چوبی، لمینیت و پارکت بسیار پر رونق بود و فرش‌های چاپ دیجیتال هم بازدیدکنندگان خاص خود را داشت. در سالن 9 شعار نمایشگاه امسال یعنی « CREATE 'N' CONNECT‌» بسیار جالب توجه به نظر می‌رسید. 


مدیرعامل گروه صنعتی موکت همدان در پایان عنوان داشت: به نظرم این‌گونه نمایشگاه‌ها حتی اگر فایده سریع و مشهود نداشته باشند که البته باید در این جهت حرکت کرد، حداقل محل ملاقات، دید و بازدیدها و قرار مدارهای صحیح و سالم صنفی و صنعتی می‌گردد که قطعاً پیامد آن در درازمدت مثبت و به نفع صنعت خواهد بود. 

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال