اظهار نظر در خصوص هایپرهای فرش، تبلیغات و قیمت‌گذاری فرش در حیطه وظایف و تخصص اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی نیست.

تعداد بازدید : 874
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۸

مهندس علی فرهی گفت: اخیرا رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی تهران طی مصاحبه ای عملکرد هایپرهای فرش را زیر سوال برده و مطالبی را عنوان نموده که کارشناسی نیست . بدیهی است هیچ اتحادیه یا سازمانی نباید در اموری که در آن تخصصی ندارد اظهار نظر نماید .

چندی پیش،  مصاحبه ای از هادی کمالیان، رئیس اتحادیه فرش ماشینی پیرامون مسائل صنعت فرش داشت.

 

 به دنبال انتشار این مصاحبه، علی فرهی، مدیرعامل مجموعه آقای فرش، جوابیه‌ای را در ارتباط با صحبت‌های آقای کمالیان به عصرفرش ارسال کرد که  خبرگزاری بنابه رسالت خود در جهت انعکاس تمامی نظرات، این جوابیه را عینا منتشر می‌کند:

 

* اتحادیه‌ صنف فروشندگان فرش ماشینی در حوزه کاری خودش اظهار نظر کند نه بیشتر

 

اخیرا رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی تهران طی مصاحبه ای عملکرد هایپرهای فرش را زیر سوال برده و مطالبی را عنوان نموده که کارشناسی نیست . بدیهی است هیچ اتحادیه یا سازمانی نباید در اموری که در آن تخصصی ندارد اظهار نظر نماید . اظهار نظر در خصوص هزینه های هایپرها ، تبلیغات ، قیمت گذاری فرش در حیطه وظایف و تخصص اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی نیست و هر کدام متولی و ساز و کار مریوط به خود را دارد ضمن آنکه اساسا هایپر ها و فروشگاه های زنجیره ای تحت پوشش اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای هستند بنابراین ضمن پاسخ به موارد مطروحه ایشان توصیه میکنیم ایشان در حوزه کاری خودشان اظهار نظر نمایند تا مصرف کنندگان را با اظهارات غیر کارشناسی دچار گمراهی نکنند.

 

* قیمت محصولات در هایپرها نه تنها واقعی که پایین تر از نرخ معمول بازار است

 

هایپر های فرش، اعتبار صنعت خرده‌فروشی فرش ایران و عامل اصلی توسعه بازار فرش کشور هستند. اعتبار هستند چون هایپرهای فرش، با دارا بودن یک فروشگاه چند هزار متری، تنوع بسیار بالایی را در این صنعت دارند و یک فروشگاه شکیل، ضابطه‌مند، با نیروهای آموزش‌دیده و محصولاتی با قیمت‌گذاری اصولی و صحیح هستند.

 

هایپرها هرگز نمی‌توانند قیمت را غیرواقعی اعلام کنند، چراکه بسیار زیر ذره‌بین هستند. توقعاتی که مشتری‌ها از هایپرها دارند هرگز از اصناف یا از یک فروشگاه کوچک ندارند؛ هرچند که در اصناف هم قیمت‌ها، قیمت‌های صحیحی است، اما انتظاری که یک مشتری از یک فروشگاه بزرگ و ضابطه‌مند، به لحاظ قیمت، کیفیت، خدمات پس از فروش و حتی برخورد دارد، بسیار متفاوت و بیشتر از آن چیزی است که از یک فروشگاه کوچک انتظار دارد. طبیعتاً هایپرها روی قیمت‌های خود مراقبت لازم را دارند. ضمن اینکه آن‌ها توانسته‌اند با ارتباطات صحیحی که با بانک‌ها درزمینۀ تسهیل شرایط فروش دارند، زمینه را برای خرید اقساطی، چک یا حتی شرکت در طرح‌هایی در قالب خرید کالای ایرانی ایجاد کرده و به مصرف‌کنندگان محصولات ایرانی وام بدهند. تمامی این عوامل کمک‌های بسیار زیادی به توسعه این بازار کرده و آن را به یک بازار قوی، قانونمند و علمی تبدیل کرده است.

 

شما اگر بخواهید به یک هایپر فرش مراجعه کنید، می‌بینید که از همان ابتدا از شما سؤال می‌کنند: چطور با ما آشنا شدید؟ برخوردها علمی و توسط نیروهای آموزش دیده است، از طرفی فضا به نحوی طراحی شده که باب میل و مناسب یک خانواده باشد؛ امکانات جانبی مثل پارکینگ، رستوران‌ها وجود دارند و همچنین در مکان‌یابی، مسیرهای اتوبانی و بدون ترافیک را انتخاب می‌کنند تا دسترسی‌ها راحت باشد.

 

* هایپرهای فرش، روی محصولاتشان گارانتی دارند

 

تقریباً تمام هایپرهای شناخته‌شده، روی فرش‌هایشان گارانتی دارند؛ درصورتی‌که گارانتی دادن روی فرش ماشینی، امر متداولی نیست و مشتری‌ها هم پیش‌ازاین، انتظاری برای گارانتی گرفتن روی فرش نداشتند. اگر مواردی به لحاظ کمبود کیفی در محصولات باشد، به تولیدکننده عودت داده می‌شود، چراکه اعتبار یک هایپر، بزرگ‌ترین سرمایه هایپر است.

 

در چند سال اخیر هایپرها نه‌تنها سودی نکرده‌اند، بلکه گاهی حتی زیان هم داده‌اند، اما در مقابل توانسته‌اند برندینگ خوبی ایجاد کنند. در چند سال ابتدایی، سود و درامد خود را حذف کرده و در مقابل توسعه و معرفی برندشان را به دست آورده‌اند.

 

* هایپرها ، هزینه ها و تبلیغات خود را به صورت علمی مدیریت می کنند

 

هزینه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نسبت فروششان بالا نیست. بله اگر هزینه‌های یک فروشگاه زنجیره‌ای را به‌صورت کلی، نسبت به یک فروشگاه ۵۰۰ یا ۲۰۰ متری مقایسه کنید، بالاتر است، اما هزینه را به نسبت فروش می‌سنجند و طبعاً هزینه‌ی یک کارخانه ۱۰۰ هزار متری نسبت به کارگاه ۱۰ هزار متری بالاتر است، اما میزان تولید آن کارخانه ۱۰۰ هزار متری هم بالاتر است.

 

هایپرها مکان‌های بورس را برای اجاره انتخاب نمی‌کنند تا هزینه کمتری کنند، در مقابل هزینه‌های تبلیغاتشان بالاست.

 

ضمن آنکه به واسطه حجم خرید بالا می توانند فرش را از تولیدکنندگان به قیمت مناسب تری خریداری نمایند (حدود ۱۰% پایین تر) بنابراین هایپرها با هزینه کمتر اجاره و قیمت خرید پایین تر نسبت به مغازه داران کوچکتر می توانند هزینه تبلیغات بیشتری داشته باشند.

 

* فرش ماشینی مشمول قیمت‌گذاری نیست و نباید هم باشد

 

فرش ماشینی کالای ضروری مردم نیست ضمن آنکه این محصولات تابع مد بوده و بر اساس هنر به کار رفته و برند محصول ارزش متفاوتی دارند.

 

زمانی که عرضه کالایی بیش از تقاضای آن است، عرضه‌کنندگان همیشه سعی می‌کنند آن کالا را با بهترین قیمت عرضه کنند، بنابراین قیمت‌گذاری کالا صحیح نیست، ضمن اینکه طبعاً اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی نمی‌تواند قیمت‌گذاری کند، اگر هم قرار بر قیمت‌گذاری فرش ماشینی باشد، لازم است توسط افرادی که کارشناس تولید هستند انجام شود، مثل اتحادیه فرش ماشینی کاشان و یا انجمن صنایع نساجی ایران، اما به هر صورت طرح این موضوع اساساً صحیح نیست و مطابق قانون این محصول مشمول قیمت گذاری نمی باشد.

 

* تبلیغات فرش و نه هیچ کالای دیگری ، نیاز به دریافت مجوز از اتحادیه صنفی مربوطه ندارد

 

اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی تهران اعلام نموده که تبلیغات شهر با مجوز اتحادیه باشد این سخن غیر کارشناسی است و نمی‌دانم چرا این موضوع را گفته‌اند. شما فرض کنید چند ده هزار کارخانه، بخواهند برای دریافت مجوز، به اتحادیه‌های صنفی مراجعه کنند!

 

صدا و سیما شورای باز بینی دارد که بسیار نسبت به مسائل تبلیغاتی حساسیت دارد و همین‌طور وزارت فرهنگ بر بیلبوردهای تبلیغاتی و امور چاپی نظارت دارد. هم به لحاظ فنی و هم مذهبی ایرادات بسیاری را وارد می‌کنند.

 

* اینکه برخی از کسبه، جوازهای کسب خود را باطل می‌کنند ربطی به هایپرها ندارد

 

در این زمینه باید گفت: باطل کردن جواز کسب، فقط مختص صنف فرش ماشینی نبوده و در همه اصناف دیده می‌شود و علت آن هایپرها نیستند، هایپرها بیش از آنکه بخواهند از بازار سهم بگیرند به آن اضافه کرده‌اند.

 

این مسائل ناشی از کسادی بازار است و این نوسانات اقتصادی در بازار و رکودی که حاکم است، در کنار شرایط اقتصادی مملکت، تحریم‌ها و مسائل متعدد باعث بروز مشکلات کسبه شده است.

 

مطمئن هستم که بیش از ۲۰ درصد از بازار را هایپرها توسعه داده‌اند

 

طبق بررسی هایی که انجام داده ایم در هرکجا که هایپرها ایجاد شده اند با تبلیغات موثر و تسهیل شرایط فروش نذاشته اند بازار آن کالا را حداقل ۲۰% بزرگ کنند در حالیکه کمتر از آن سهم بازار حتی در تهران دارند.

 

 سخن پایانی

 

در پایان باید بگویم صنف فرش ماشینی، برای ما محترم هستند. کسانی که در این صنف کار می‌کنند، از کاسب‌های معتبر و محترم این صنف هستند اما شرایط اقتصادی کشور مناسب نیست لذا فعالیت اقتصادی را دشوار و رقابت را بیشتر نموده است اما نباید رقابت غیر حرفه ای و غیر اخلاقی باشد و با طرح موضوعات خلاف واقع جایگاه اجتماعی و اخلاق حرفه ای خود را زیر سوال ببریم بلکه باید بدنبال راهکارهای سازنده بود تا انشاء ... بتوانیم این بحران ها را سپری کنیم.

 

 

تبلیغات هایپرها، بدون نظارت اتحادیه‌فرش‌ماشینی، مشکل‌ساز است



هایپرها هزینه‌های بالایی دارند و طبیعتاً باید کاری کنند تا این هزینه‌ها جبران شود، به همین دلیل ترفندهایی برای خودشان دارند که مشتری گمراه شده و به‌تبع مشکلاتی ایجاد می‌شود.

 

 هادی کمالیان، رئیس اتحادیه فرش ماشینی طی گفتگوی اختصاصی با عصرفرش در مورد مشکلات صنعت فرش ماشینی اظهار داشت: مشکل مواد اولیه همچنان وجود دارد و پیرامون آن با سازمان صنعت هم رایزنی کرده‌ایم. در رابطه با مشکلات توزیع، باید بگویم زمانی که در کارخانه‌ها تولید مازاد وجود داشته باشد، فساد ایجاد می‌شود و فساد هم به این صورت است که از کیفیت فرش چشم‌پوشی شده و مواد اولیه بی‌کیفیت در کار استفاده می‌شود، چراکه فضا به گونه‌ای نیست که کارخانه‌های کوچک بتوانند با کارخانه‌های بزرگ رقابت کنند، در چنین شرایطی دود این قضیه در چشم مصرف‌کننده می‌رود و برای اتحادیه، دغدغه ایجاد می‌کند.

 

کمالیان ضمن اشاره به اینکه نوسان قیمت فرش، مشتری را اذیت می‌کند، اظهار داشت: فرش ماشینی مشمول قیمت‌گذاری نیست و این نوسان قیمت، مشتری‌ها را سرگردان می‌کند. یک فرش ۱۲۰۰ شانه را ‌یک فروشنده  ۵ میلیون تومان نرخ‌گذاری می‌کند، دیگری ۳۸۰۰ میلیون و بعضی‌ها هم زیر ۳ میلیون تومان. این نوسان قیمت سردرگمی برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند.

 

رئیس اتحادیه فرش ماشینی ضمن انتقاد از هایپرهای فرش که طی سال‌های اخیر ایجادشده‌اند، عنوان کرد: این هایپرها که بیشتر در تهران وجود دارند و شهرستان‌ها نیز در حال الگوپذیری از آن‌ها هستند، لطمه زیادی به بازار می‌زنند، چرا که هایپرها هزینه‌های بالایی دارند و طبیعتاً باید کاری کنند تا این هزینه‌ها جبران شود، به همین دلیل ترفندهایی برای خودشان دارند که مشتری گمراه شده و به‌تبع مشکلاتی ایجاد می‌شود. ما به‌عنوان اتحادیه باید به مشکلات مردم رسیدگی کنیم و هدف اصلی ما حفظ منافع مصرف‌کننده است که در این راستا مشکلات عدیده‌ای داریم.

 

متأسفانه بعضی هایپرها، یک ذهنیت تبلیغاتی برای خرید فرش در مخاطب ایجاد می‌کنند، اما بعدازآن، خریدار به سطح شهر می‌آید و می‌بیند ازلحاظ قیمت و کیفیت، محصول متناسب با خواسته او نیست.

 

وی ضمن اشاره به اینکه اتحادیه فرش ماشینی دراین‌باره پیگیری‌های لازم را انجام داده، تصریح کرد: به سازمان صنعت، معدن و تجارت، صداوسیما و همچنین تعزیرات این موضوع انتقال داده‌شده است. همچنین با اتاق بازرگانی مکاتبه کرده‌ایم و مدارک و مستندات هم ارائه داده‌ایم.

 

ما از صداوسیما خواسته‌ایم پیش از آنکه تیزر تبلیغاتی روی آنتن برود، اتحادیه به‌عنوان مسئول صنف، نظارت کند و اشکالات را متذکر شود. این، تنها صحبت من نیست، حرف ۸۰۰ نفر عضو اتحادیه است؛ اعضایی که هرکدام از آن‌ها در حال باطل کردن پروانه‌هایشان هستند، چراکه چرخه زندگی‌شان نمی‌چرخد.

 

در حال حاضر حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد از فروش فرش‌های ماشینی در هایپرها انجام می‌شود. دارایی، برای اخذ مالیات، به این واحد صنفی که می‌خواهد پروانه‌اش را باطل کند فشار می‌آورد. زمانی که تولیدکننده درآمد ندارد، چگونه مالیات بر درآمد پرداخت کند؟

 

کمالیان افزود: هایپرها فعالیت‌هایشان را ادامه بدهند، تبلیغات کنند، این حق هر واحد تولیدی است، اتحادیه هم خوشحال می‌شود و مشکلی ندارد، ولی تبلیغات باید به شکل صحیح و اصولی انجام شود، نه تبلیغاتی که خدایی نکرده در آن اصول رعایت نشده باشد.

 

کمالیان در پایان گفت: صنعت فرش ماشینی در ماه‌های پایانی سال جنب‌وجوش بیشتری دارد؛ حجم بازرسی‌های ما در حال حاضر افزایش پیداکرده و در این شرایط تنها خواهش من از مصرف‌کننده‌ها این است که در خریدشان دقت بیشتری داشته باشند. از هرکجا که مایل‌اند خرید کنند، مانعی نیست، اما سعی کنند پیش از خرید، از واحدهایی که دارای پروانه کسب هستند استعلام بگیرند تا مشکلی پیش نیاید.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال