مشوق جدید مالیاتی برای مصرف‌کنندگان

تعداد بازدید : 906
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۴

نمایندگان مجلس سازمان امور مالیاتی را موظف کردند طی فرایندی مشخص دو برابر مالیات پرداختی کسانی که از فروشندگان مجهز به پایانه فروشگاهی خرید می‌کنند را به آنها مسترد کند.

نمایندگان مجلس با مصوبه اخیر خود سازمان امور مالیاتی را موظف به تشویق مشتریان فروشگاه‌های مجهز به صندوق مکانیزه فروش کردند.

نمایندگان در نشست علنی دیروز و در جریان بررسی لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه‌های فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش) با ماده ۱۸ این لایحه با ۱۶۳ رأی موافق، ۲۵ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع موافقت کردند.

بر اساس این ماده؛ به‌منظور تشویق مصرف‌کنندگان نهائی (اشخاص حقیقی) که خریدهای خود را از فروشندگان مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی انجام می‌دهند، سازمان موظف است از هر ۱۰ صورتحساب الکترونیکی صادر شده توسط پایانه‌های فروشگاهی یک صورتحساب را به‌صورت قرعه‌کشی برخط انتخاب کرده، دو برابر مبلغی را که خریدار بر اساس آن صورتحساب به‌عنوان مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت کرده است را به‌حساب بانکی وی مسترد کند.

جوایز مزبور از محل وصولی جاری سازمان، طبق دستورالعملی که ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد، پرداخت می‌شود.

تبصره ۱- سازمان مکلف است ترتیبی اتخاذ کند که مصرف‌کنندگان نهائی که از فروشندگان مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی خرید می‌کنند، در صورت تمایل بتوانند صورتحساب‌های خرید خود و جوایز تعلق گرفته را مشاهده کنند.

تبصره ۳- سازمان موظف است ترتیبی اتخاذ کند که مصرف‌کنندگان نهائی بتوانند از اصالت صورتحساب‌های صادر شده توسط فروشندگان اطمینان حاصل کنند.

لازم به ذکر است تبصره ۲ این ماده نیاز به رأی دوسوم نمایندگان داشت و نمایندگان با ۱۵۶ رأی موافق، و ۴۷ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع با این تبصره موافقت نکردند.

در ادامه پیشنهاد حذف این تبصره مطرح شد که نمایندگان با ۷۱ رأی موافق، ۱۲۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع با حذف این تبصره نیز مخالفت کردند.

در نهایت این تبصره با نظر دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس برای اصلاح به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۸ لایحه مذکور؛ جوایز موضوع این ماده از شمول مالیات معاف است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال