این روزها تولید با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکند. واردات کالاهای مشابه، گرانی محصولات، کمبود مواد اولیه، گرانی نیروی کار، مالیات، بیمه و دهها مورد دیگر عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ کرده است تا جایی که امروز رمقی برای ادامه فعالیت برخی واحدهای تولیدی باقی نمانده است.
حمایت از تولید ملی در بیان بسیار یاد میشود ولی هیچ حمایت کارآمدی از محصولات ایرانی دیده نمیشود. جا ماندن تولیدات داخل از بازار جهانی از یک سو و ترغیب مصرفکننده به استفاده از برندهای خارجی از سوی دیگر، حس حمایتی را از تولیدات داخل گرفته است.
یکی از الزامات برندسازی محصولات ایرانی، به ایجاد شناسنامه معتبر برای آن معطوف میشود، البته تحقق چنین موضوعی در عرصهها و حوزههای گوناگون متفاوت است و قطعا با حصول این امر شاهد گشایشهای بسیاری در برندسازی محصولات و کالاهای داخلی و ایرانی خواهیم بود.
به گزارش جهان صنعت، تمام کالاهای ایرانی به شدت نیازمند شناسنامهدار شدن تولیدات است؛ عرصههایی که با وجود برخورداری از ظرفیتها و توانمندیهای مناسب متاسفانه به دلیل برخی کمتوجهیها و غفلتها دچار فرصتسوزیهای بسیاری شده که فروش کالاهای تولید داخل با مارک و برند خارجی نمود و مصداقی از این فرصتسوزی به شمار میرود.در کنار ارتقای کیفی محصولات ایرانی به عنوان مهمترین رکن برندسازی، شناسنامهدار شدن آنها نیز ضرورتی اجتنابناپذیر به نظر میرسد.
تیرماه 95 بود که سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ساماندهی عرضه کالاهای وارداتی و تولیدی با شناسنامه و کد رهگیری خبر داد که این طرح از شهریورماه همان سال با عرضه کالاهای دخانی آغاز میشود.
به گفته قاسم خورشیدی این طرح با طرحهای کد کالایی و طرح شبنم متفاوت است و تلاش میکنیم تا دو سال آینده شامل تمام کالاهای داخلی و خارجی شود و این کالاها از مبدا با شناسنامه و کد رهگیری تولید و وارد خواهد شد.
به اعتقاد خورشیدی، 2500 کیلومتر ساحل در جنوب کشور داریم و بیش از 300 خور در طول این سواحل پراکنده شده است. باید برای نظارت بر واردات کالاها طرحهایی برای توسعه این مناطق هم تهیه و اجرا شود که وظایف سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نهاد حاکمیتی در این عرصه بسیار موثر خواهد بود. بخشی از این مناطق فاقد نظارت است و گذرگاهی برای ورود و خروج غیرقانونی کالاها محسوب میشود.
از این رو واردکنندگان، تولیدکنندگان، توزیعکنندگان و فروشندگان (عرضهکنندگان) گروه کالایی پوشاک و منسوجات ملزم هستند موجودی کالای فاقد شناسه خود را مطابق زمانبندیهای اعلام شده، تعیینتکلیف کنند.
این اقدام در پی صدور دستورالعملی به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دستگاههای اجرایی عضو آن، با هدف اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر نحوه دریافت شناسه کالا، برای پوشاک و منسوجات موجود در بازار و انبارهای کشور، انجام شد.
بر این اساس تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان در صورتی که هنوز موجودی کالای فاقد شناسه در سطح انبار دارند، مکلفند از تاریخ ابلاغ تا دو ماه قبل از مهلت زمانی، نسبت به شناسهدار کردن کالای فاقد شناسه در سطح انبار و نصب آن روی کالا قبل از ورود به زنجیره عرضه کالا مطابق دستورالعمل اجرایی اقدام کنند.
همچنین توزیعکنندگانی که همچنان موجودی کالای فاقد شناسه در سطح انبار دارند، مکلفند از زمان ابلاغ تا دو ماه قبل از مهلت تعیین شده در جدول فوق، نسبت به فروش کالای فاقد شناسه خود اقدام کنند.