عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یخچال که در منزل استفاده می کنم ایرانی مارک اسنوا است، قبل نیز از محصولات برند پارس استفاده می کردم و سعی می کنیم تا جایی که امکان داشته باشد از برند های خارجی استفاده نکنیم.
سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص نامگذاری سال جدید تحت عنوان "حمایت از کالای ایرانی" توسط مقام معظم رهبری اظهار داشت: طی چند سال اخیر رهبری مباحث اقتصادی را اولویت اصلی در نامگذاری سالها قرار دادهاند و در این مدت هم دشمن از راههای مختلف تلاش کرد تا برای ما مشکلاتی را ایجاد کند اما نتوانست.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، وی افزود: بنابراین مقام معظم رهبری در این سالها با صراحت به دولتمردان، مجلسیها و قوه قضاییه فرمودند که تنها راه برای نجات کشور این است که به داشتههای خودمان اکتفا کنیم.
نماینده مردم در مجلس در پاسخ به این سوال که در سال حمایت از کالای ایرانی چه محصولی خارجی را کنار گذاشته اید و محصول ایرانی را خریداری کردید، گفت: یخچال که در منزل استفاده می کنم ایرانی مارک اسنوا است، قبل نیز از محصولات برند پارس استفاده می کردم و سعی می کنیم تا جایی که امکان داشته باشد از برند های خارجی استفاده نکنیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص معرفی کالای ایرانی خوب به مردم گفت: فرش ایران در دنیا حرف برای زدن دارد، پارچه ایرانی واقعا کیفیتش عالی است لوازم خانگی برند اسنوا، سامسوسنگ و ال جی که بومی سازی شده است کالای با کیفیت و خوبی است.
وی افزود: زمانی لباس نظامیان بریتانیا در صنعت نساجی ایران ساخته و به انگلستان فرستاده می شود اما متاسفانه حالا وضعیت طوری شده که پارچه های غیر ایرانی و پوشاک خارجی صنعت نساجی کشور ما را نابود کرده اند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در راستای حمایت از کالای ایرانی بانک ها کارت های اعتباری برای خرید محصول داخلی به مردم دادند اما در واقع عملیاتی نشد جدایی از اینکه عملیاتی نشد بعدا گفتند که می توان با کارت های اعتباری کالای خارجی هم خریداری کنید که همین امر باعث شد که این طرح عملیاتی نشود پس برای حمایت از کالای ایرانی باید بسته های تشویقی و حمایتی مناسب در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: حمایت از کالای ایرانی باید برای مردم فرهنگ سازی شود که صدا و سیما می تواند نقش تاثیرگذاری را داشته باشد به عنوان مثال وقتی صدا وسیما در تبلیغاتش فلان مایع ظرفشویی را نمایش میدهد وقتی در بازار میزان فروش آن را بررسی کنید متوجه می شوید از زمانی که تبلیغ شده فروشش خیلی بیشتر شده است لذا تبلیغ خیلی می تواند تاثیرگذارباشد به نظر من صدا و سیما رسانه ها و روزنامه ها با تبلیغات می توانند مردم را به سمت خرید کالای ایرانی سوق بدهند می تواند تاثیر گذار باشد.
موسوی لارگانی افزود: یکی از دلایلی که تولیدات داخلی ما نمی توانند با تولیدات خارجی رقابت کند فشار های مضاعفی است که در داخل با آنها وارد می شود به عنوان مثال وقتی به یک تولید کننده داخلی وام با 24درصد سود داده می شود که اگر جریمه و دیرکرد هم که بابات وام از تولید کننده گرفته می شود که در اصل وام با سود 130درصد بحساب می آید و از طرف دیگر هم 9درصد مالیات برارزش افروده گرفته می شود آن تولید کننده نمی تواند رقابت کند اگرواقعا بخواهیم خرید کالای ایرانی فرهنگ شود باید این فشار ها را کم کنیم تا بتواند رقابت بکنند.