گزارش جلسه کمیته فرش ماشینی انجمن

جلسه کمیته فرش ماشینی انجمن صنایع نساجی ایران عصر روز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه با حضور اعضای این کمیته و به ریاست آقای مصطفی حکیمی تشکیل جلسه داد.

حکیمی با اشاره به سابقه مباحث مطروحه در خصوص قیمت گذاری فرش های تولیدی در سال های گذشته، تحلیلی از وضعیت تولید و مصرف ارائه نمود و از اعضای محترم کمیته خواست که مسائل و موارد مد نظر خود را مطرح فرمایند در ادامه آقای دلاوری از فرش مهستان به حجم بالای پروانه فعالیت های صادره در حوزه فرش ماشینی و عدم تناسب ظرفیت های تولیدی فرش ماشینی و ریسندگی نخ فرش اشاره نمود و از انجمن خواستند تا تفکیکی بین کمیته فرش ماشینی و کمیته ریسندگی نخ فرش ماشینی قائل شود ایشان همچنین به موضوع مالیات بر ارزش افزوده و قانون مشاغل سخت و زیان آوربعنوان معضلات واحدهای نساجی اشاره و خواستار پیگیری جدی این موضوع توسط انجمن شد.

در ادامه سید رضا لاجوردی با اشاره به نشست برگزار شده در اتحادیه فرش ماشینی کاشان به آنالیز قیمت تمام شده فرش ماشینی اشاره نمود که در در سال 97 نسبت به سال 96 برای فرش های 700 شانه حدود 15% افزایش قیمت و برای فرش های 1200 شانه 12% و برای فرش های فانتزی 9% مورد نظر بوده است ایشان همچنین تقاضای فرش ماشینی را نسبت به عرضه آن بسیار کمتر دانست.

سید جواد سجادی نیز به مذاکرات و نشست های متعدد در تعاونی فرش آران و بیدگل به آنالیز قیمت صورت گرفته در این نشست ها  در خصوص افزایش قیمت در سال جدید اشاره نمود و جمع بندی صورت گرفته را برای فرش های 700 شانه 14% و فرش عای 1000تا 1200 شانه به میزان 12% و برای فرش های فانتزی به میزان 10% عنوان نمود.

سجادی با اشاره به مشکلات عدیده ایجاد شده برای واحدهای صادرکننده به خصوص عدم امکان دریافت ارز در این معاملات اشاره نمود و حذف معافیت های صادراتی برای صادرکنندگان را از جمله مشکلات واحدها در این خصوص دانست.

اقای جعفر ضابطی از فرش ابریشم شمال به مشکلات ایجاد شده ناشی از افزایش نرخ ارز و تک نرخی شدن آن برای واحدهای متقاضی خرید ماشین آلات فرش ماشینی - که پیش تر از این نسبت به قرارداد اقدام نموده بودند- اشاره نمود و از انجمن صنایع نساجی ایران خواست که به طور جدی پیگیر این موضوع باشد.

آقای احمدی از فرش آرا مشهد آمار مقایسه ای در خصوص مقایسه افزایش نرخ ارز و همچنین افزایش قیمت نخ های فرش ماشینی در طول سال های گذشته ارائه نمود و به عدم افزایش قیمت فرش ماشینی در طول سال های اخیر اشاره نمود.

آقای ایرانی از گروه تولیدی پارس نیز طی سخنانی به مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی پرداخت و بخشی از این مشکلات را ناشی از محیط کلان صنعت و اقتصاد دانست که حل و فصل آن در توان کمیته فرش ماشینی نیست و از اعضای کمیته خواست تا نسبت به تمرکز بر حل مسائل و مشکلاتی که با هماهنگی و همدلی واحدهای عضو قابل حل و فصل است اهتمام داشته باشند.

در ادامه این نشست مهندس علی فرهی عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به تعداد قابل توجه تولیدکنندگان فرش ماشینی، اجماع و اتفاق نظر برای قیمت گذاری کلیه نرخ ها را غیرعملی دانست و پیشنهاد داد که کمیته فرش ماشینی نیز همچون سایر انجمن ها نسبت به تعیین حداقل افزایش قیمت فرش ماشینی نسبت به سال گذشته اقدام نماید تا از مشکلات احتمالی ایجاد شده توسط سازمان ها و نهادهای نظارتی نظیر سازمان حمایت جلوگیری نماید. ایشان هرگونه ممنوعیت در ورود ماشن آلات جدید را توقف توسعه و پیشرفت تکنولوژیکی و ایجاد محدودیت در سلایق مصرف کننده و بازار دانست.

آقای توکلی از فرش پاتریس نیز با اشاره به حجم انبوه مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی، تداوم تولید و اشتغال را مستلزم حمایت جدی دولت دانست.

آقای مهندس حمیدی عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران طی سخنانی با تحلیل موارد مطروحه در این نشست به لزوم پیگیری های کارشناسی برای افزایش صادرات از طریق تخصیص جوایز صادراتی به صادرکنندگان فرش ماشینی اشاره نمود و از کمیته فرش ماشینی خواست تا با پیگیری جدی این موضوع و تخصیص جوایز صادراتی به صنعت فرش ماشینی امکان استفاده بهینه از ظرفیت و پتانسیل فرش ماشینی در کشور را فراهم نماید. ایشان جوایز صادراتی را نه حمایت از صادرکننده بلکه حمایت مستقیم از ایجاد اشتغال در کشور دانست.

آقای منزوی از قالی سلیمان نیزطی سخنانی از عملکرد انجمن صنایع نساجی در حل مشکلات واحدهای عضو انتقاد نمود و به موارد متعددی از مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی اشاره نمود و حصول نتیجه در انجمن را مدیون تشکل منسجم و قوی دانست.

سعید منزوی مدیرعامل قالی سلیمان نیز با اشاره به مشکلات ناشی از رقابت ناسالم تولیدکنندگان داخلی در بازارهای خارجی تداوم این روند را موجب نابودی صنعت فرش ماشینی ایران در بازرهای بین الملل دانست و اتحاد و یکپارچگی اعضای انجمن را شرط تداوم حیات این صنعت دانست.

در جمع بندی موارد مطروحه مصوب گردید که علیرغم افزایش نرخ ارز و سایر عوامل تولید نظیر مواد اولیه ،هزینه های پرسنلی و سایر فاکتورهای موثر بر قیمت تمام شده ، واحد های فرش ماشینی مجاز باشند حداکثر به میزان 15درصد نسبت به سال 96 در خصوص افزایش قیمت محصولات خود اقدام نمایند که مقرر شد این پیشنهاد کمیته به اطلاع هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران برسد. 

جلسه در ساعت 15 با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد ص خاتمه یافت.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال