سازمان توسعه تجارت در راستای تسهیل امور متقاضیان و در اجرای تصویبنامه هیات وزیران در جهت ساماندهی و یکپارچهسازی طی بخشنامههای فرآیند ساماندهی ثبت سفارش را ابلاغ کرد.
در این ابلاغیه که از سوی مجتبی خسروتاج، معاون وزیر در امور صادرات، خطاب به علی علیآبادی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات نوشته شده، آمده است: در راستای تسهیل امور متقاضیان و در اجرای تصویبنامه شماره 4353. ت 55300 ه مورخ 97.1.22 هیات محترم وزیران در جهت ساماندهی و یکپارچهسازی فرآیند ثبت سفارش موارد ذیل جهت اجرا ابلاغ میشود.
1- تمامی ردیف تعرفههای باقیمانده در سامانه ثبتارش به سامانه جامع تجارت انتقال یافته و کلیه متقاضیان دریافت مجوز ثبت سفارش (اعم از افتتاح یا تمدید) صرفاً از درگاه سامانه جامع تجارت نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.
2- فرآیند ویرایش در ثبت سفارشات بانکی:
در دوره اعتبار ثبت سفارش بانکی، ویرایش همانند آنچه تابهحال در ثبت سفارش بانکی عمل میشده است مبنا خواهد بود.
در صورت انقضاء مهلت اعتبار ثبت سفارش بانکی، حداکثر یکبار تمدید مجاز خواهد بود و اعتبار آن تا سقف 180 روز پس از تاریخ صدور ثبت سفارش اولیه است.
3- فرآیند ویرایش در ثبت سفارشات غیر بانکی:
در دوره اعتبار ثبت سفارش: اصلاحات و ویرایش همانند ثبت سفارش بانکی بلامانع است.
در دوره اتمام اعتبار ثبت سفارش: هرگونه ویرایش و یا تمدیدی نیازمند اخذ مجوز کمیته ماده 14 تصویبنامه مورخ 1397.1.22 هیات وزیران است و یا درخواست ثبت سفارش جدید بانکی انجام شود.
بر این اساس، ثبت سفارش واردات کالا که پیش از این طریق سامانه ثبتارش انجام میشد، اینک از طریق سامانه جامع تجارت ایران به آدرس https://www.ntsw.ir/ امکانپذیر است و تخصیص ارز مورد نیاز آن نیز در سامانه نیما انجام خواهد شد.