لزوم آسیب شناسی مسائل و مشکلات صنایع نساجی و پوشاک

مهندس غلامحسین شافعی -رئیس اتاق بازرگانی ایران- که در نشست مشترک هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران و نمایندگان تشکلهای نساجی با اعضای کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران سخن می گفت ضمن خیرمقدم به حاضرین به لزوم آسیب شناسی مسائل و مشکلات صنایع نساجی و پوشاک اشاره نمود و اعلام آمادگی نمود که مرکز تخقیقات و مطالعات اتاق میتواند با همکاری تشکل های نساجی چنین مطالعه ای را انجام دهد .

وی با اشاره به قرارداد تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه به تحلیل کارشناسی انجام شده توسط اتاق بر روی این قرارداد پرداخت که این قرارداد مشکلات عظیمی را برای کشور به همراه داشته است به‌طوری که در یک بازه زمانی 10 ماهه برای کشور ترکیه 2/2 میلیارد دلار و برای کشور ما 2/38 میلیون دلار و صنایع پوشاک و قطعه سازی خودرو به طور جدی ضربه خورده است .

مهندس شافعی همچنان با انتقاد از روش‌های پلیسی و انتظامی در مبارزه با قاچاق به لزوم غیراقتصادی سازی قاچاق برای قاچاقچیان پرداخت و به بالا بودن قیمت تمام شده در صنایع مختلف به لزوم کاهش این قیمت تمام شده اشاره کرد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی یکی از برنامه‌های هدفمندی یارانه‌ها را نوسازی صنایع و کاهش میزان مصرف انرژی دانست که به دلیل اجرای نامناسب این قانون هیچ یک از این دستاوردها تحقق نشد.

وی عدم بازسازی و نوسازی صنایع را عامل بالابودن قیمت تمام شده دانست و با اشاره به تجربه طبقه متوسط در مناسبات اجتماعی کشور به قدرت پایین خرید کالا توسط طبقه پایین جامعه اشاره نمود که برای صنایع مختلفی از جمله پوشاک مشکل آفرین شده است .

رئیس اتاق ایران به انباشت ارز در منازل مردم اشاره نمود و به لزوم قانونگزاری و اعتماد سازی در جامعه برای سپرده‌گذاری این میزان ارز (که در حدود 20 تا25 میلیارد ریال ارز خانگی برآورد می‌شد) در سیستم بانکی پرداخت که با کاهش ریسک پذیری تولید در کشور می‌توان آن را سمت تولید هدایت کرد و چرخ‌های تولید را به حرکت درآورد.

مهندس شافعی از کمیسیون صنایع اتاق ایران خواست تا نسبت به اولویت‌دهی به مسائل و مشکلات واحدهای نساجی اقدام نماید تا در نهایت دو تا سه مورد بعنوان موارد قابل پیگیری منتخب شود تا اتاق بتواند آن را پیگیری کند .

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال