دستورالعمل شناسایی و تأمین مالی بنگاههای صنفی تولیدی برای بازسازی و نوسازی ابلاغ شد.
با توجه به ضرورت انجام حمایتهای لازم از بنگاههای خرد، کوچک و متوسط که بخش قابل توجهی از آنها در حوزه اصناف تولیدی فعالیت میکنند و با توجه بند 1/3 بسته ارتقای توان تولید ملی مصوب جلسه 26 اسفندماه 95 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، دستورالعمل شناسایی و تأمین مالی بنگاههای صنفی تولیدی برای بازسازی و نوسازی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد.
به گزارش شاتا، این دستورالعمل به شرح زیر است:
ماده 1) شرایط تسهیلات:
1-1- اولویت اصلی پرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل، آن دسته از بنگاههای صنفی تولیدی است که توان شبکهسازی و خوشهسازی داشته و از لحاظ ظرفیت تولید، دانش فنی و داشتن بازار مشکلی که مانع راهانداری یا افزایش تولید باشد، نداشته و با دریافت این تسهیلات قادر به نوسازی و بازسازی باشند.
2-1- مدت زمان بازپرداخت تسهیلات برابر ضوابط بانکی تعیین میشود.
3-1- نرخ سود مورد عمل در تسهیلات موضوع این دستورالعمل، همسان واحدهای تولیدی صنعتی است.
4-1- بنگاههای تولیدی مشمول این دستورالعمل به استناد بخشنامه شماره 53228/95 مورخ 21/2/1395 بانک مرکزی از شرایط نداشتن بدهی غیرجاری، چک برگشتی، رعایت نسبت مالکانه و مفاد «آییننامه رعایت شاخصهای مالی در اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی توسط بانکهای دولتی» مستثنی است.
ماده 2) شرایط و وظایف متقاضی:
1-2-داشتن پروانه کسب در رستههای دارای اولویت
2-2- داشتن سهم بازار، داشتن فنی و ظرفیت تولید
3-2–دارا بودن حداقل دو نفر شاغل (صاحب پروانه میتواند یکی از شاغلان باشد)
4-2–داشتن توان نوسازی و بهسازی واحد تولیدی حداکثر تا پایان شش ماهه اول سال1397 و استفاده از تسهیلات صرفاً در راستای اهداف تعیین شده
5-2-ورود اطلاعات لازم در سامانه
6-2– ارائه مدرک لازم به بانکهای عامل
7-2-پیگیری فوری اخذ تسهیلات
ماده 3) وظایف عوامل اجرایی:
1-3- وظایف سازمانهای صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور:
1-1-3- اولویتبندی بنگاههای صنفی تولیدی با رعایت مفاد مواد 1 و 2 این دستورالعمل از بین رستههای زیر:
1- تولیدکنندگان مبلمان، دکوراسیون داخلی، سرویس خواب و سایر مصنوعات چوبی
2- تولیدکنندگان انواع پوشاک و سریدوزی
3- تولیدکنندگان کیف و کفش دست دوز و ماشینی
4- تولیدکنندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی
5- واحدهای صنفی انواع چاپ
6- تولیدکنندگان لوستر و بلور
7- واحدهای صنفی بستهبندی آجیل، خشکبار و زعفران
8- تولیدکنندگان کالای خواب
9- قطعهسازان و فلزتراشان و فلزکاران و ریختهگران
10- تولیدکنندگان کالاهای خانه و آشپزخانه
11- تولیدکنندگان محصولات پاییندستی پتروشیمی
12- تولیدکنندگان صنایع دستی، گلیم، زیلو، جاجیم، بافتنی و کالاهای مشابه دیگر
13- تولیدکنندگان انواع شیرینی، شکلات، نبات و آبنبات
14- تولیدکنندگان تجهیزات الکترونیکی
2-1-3- اطلاعرسانی موثر به متقاضیان از طریق سیستم پیامکی و سامانههای وزارتخانه و اتاقهای اصناف و اتحادیههای صنفی و سایر روشهای ممکن
3-1-3-تایید درخواست واحدهای صنفی متقاضی، به طریق الکترونیکی در سایت ایرانیان اصناف به نشانی www.iranianasnaf.ir
4-3- پیگیری شکایات واحدهای صنفی تولیدی که تقاضای آنها توسط بانک¬های عامل مورد پذیرش قرار نگرفته است.
2-3- وظایف اتاق اصناف شهرستانها
1- اطلاع رسانی به اتحادیه های صنفی ذینفع
2- شناسایی بنگاههای صنفی تولیدی با رعایت بند 1-1 و مفاد ماده 2 این دستورالعمل
3- پیگیری جذب تسهیلات توسط اصناف مشمول
4- تایید درخواست واحدهای صنفی متقاضی تسهیلات،به طریق الکترونیکی در سامانه اصناف به نشانی http://www.iranianasnaf.ir
5- نظارت بر نوسازی و بازسازی واحدهای صنفی پس از پرداخت تسهیلات و ارایه گزارش عملکرد به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و شهرستان مربوطه
3-3- وظایف بانکها و موسسات اعتباری:
1- بررسی و تعیین تکلیف طرحها و واحدهای معرفی شده حداکثر ظرف یک ماه پس از تکمیل مدارک.
2- اعلام مکتوب نتیجه بررسی اعم از موافقت یا عدم موافقت به همراه دلایل آن، به متقاضی، ظرف حداکثر یک هفته پس از اتمام مهلت مذکور در بند فوق.
3- آزادسازی وثایق مازاد متناسب با بازپرداخت هر بخش از تسهیلات پرداختی به بنگاهها.
4- پذیرش ضمانت صندوقهای ضمانتی، حمایتی و بیمهنامه شرکتهای بیمه تجاری و یا اوراق بهادار به عنوان وثیقه با رعایت مقررات و ضوابط.
5- پایش و نظارت بر هزینه کرد تسهیلات پرداختی در راستای هدف مورد نظر.
6- سرپرستی بانک و موسسه اعتباری در استان موظف است اطلاعات تسهیلات اعطایی موضوع این دستورالعمل را از طریق سامانه بهینیاب به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند.
ماده4 ) فرآیند اجرای کار:
تمامی فرایند اجرای کار، به صورت الکترونیکی و از طریق سایت اصناف به شرح زیر انجام خواهد پذیرفت:
1-4- متقاضیان مشمول این دستورالعمل باید نسبت به ثبت درخواست خود برای اخذ تسهیلات مورد نیاز، در سامانه اصناف به نشانی http://www.iranianasnaf.ir در قسمت «تأمین مالی بنگاه صنفی تولیدی» اقدام کنند.
شایان ذکر است متقاضیان اطلاعاتی مانند شناسه صنفی، بانک عامل، شماره حساب، شماره تلفن ثابت و همراه خود را وارد کنند و پس از تکمیل تقاضانامه، پیامکی را دریافت خواهند کرد که باید آن را نزد خود نگهدارند. مضمون پیامک عبارت است از:
« درخواست شما در سایت ایرانیان اصناف ثبت شد. پرداخت تسهیلات مشروط به تصویب طرح پیشنهادی شما توسط بانک عامل می باشد».
2-4- اتاق اصناف شهرستان مربوطه به صورت روزانه، به درخواستهای اصناف رسیدگی نموده ودر نسبت به تأیید اطلاعات وارده در سایت مذکور اقدام میکند.
3-4- سازمان صنعت معدن و تجارت استان مربوطه به صورت روزانه،به درخواستهای تأیید شده از سوی اتاق اصناف شهرستان مربوطه رسیدگی و نسبت به تأیید اطلاعات وارده به صورت الکترونیکی در سایت مذکور اقدام می کند.
4-4- مرکز امور اصناف و بازرگانان با همکاری اتاق اصناف ایران، درخواستهای تایید شده از سوی سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها را بررسی و از طریق ایجاد دسترسیهای لازم اطلاعات را به صورت الکترونیکی برای سایت بهین یاب به نشانی Behinyab.ir و سامانه فرآیندی متصل به آن ارسال میکند.
5-4- دفتر آمار و فرآوری دادههای وزارت متبوع، از طریق سامانه بهین یاب نسبت به معرفی متقاضیان به بانکهای عامل اقدام می کند.
ماده 5) سایر موارد:
1-5- به استناد بخشنامه شماره 2976/200/ص مورخ 27/2/1395 سازمان امور مالیاتی کشور، ادارات کل امور مالیاتی موظفند بدهی مالیات قطعی شده آن دسته از واحدهای صنفی تولیدی مشمول این دستورالعمل را به صورت پلکانی طبق برنامه مشخص در حداکثر زمان ممکن قانونی تقسیط و ظرف مدت یک هفته نسبت به صدور گواهی موضوع تبصره 1 ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم، برابر مقررات اقدام کنند.
2-5- در شرایط مساوی اولویت با متقاضیانی است که زودتر ثبت نام کنند. لیکن چنانچه در سال جاری به هر دلیل امکان برخورداری از تسهیلات موضوع این دستورالعمل فراهم نشود، متقاضیان واجد شرایط برای سال آینده در اولویت میباشند.
3-5- نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده مرکز اصناف وبازرگانان و اتاق اصناف ایران میباشد.