نشست مشترک اعضای کمیته فرش ماشینی انجمن صنایع نساجی ایران

در بخش آغازین این نشست که با همراهی و حضور سرکار خانم نصرالهی مشاور وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در امور صنایع نساجی، پوشاک، چرم و کفش برگزار شد مهندس مصطفی حکیمی رئیس کمیته فرش ماشینی انجمن درخصوص موضوع دستور جلسه این کمیته یعنی تصمیم گیری و اظهار نظر درخصوص سفارش ماشین آلات بافندگی فرش ماشینی با شانه 1500 و همچنین موضوع ظرفیت ها و قیمت های نخ ریسندگی مورد مصرف در فرش ماشینی مطالبی را مطرح فرمودند و از حاضرین در نشست در این خصوص اعلام نظر خواستند.

نشست مشترک اعضای کمیته فرش ماشینی انجمن صنایع نساجی ایران عصر روز شنبه مورخ دو دیماه 1396 با حضور اعضای این کمیته و به ریاست مصطفی حکیمی برگزار شد .

در بخش آغازین این نشست که با همراهی و حضور سرکار خانم نصرالهی مشاور وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در امور صنایع نساجی،  پوشاک، چرم و کفش برگزار شد مهندس مصطفی حکیمی رئیس کمیته فرش ماشینی انجمن درخصوص موضوع دستور جلسه این کمیته یعنی تصمیم گیری و اظهار نظر درخصوص سفارش ماشین آلات بافندگی فرش ماشینی با شانه 1500 و همچنین موضوع ظرفیت ها و قیمت های نخ ریسندگی مورد مصرف در فرش ماشینی مطالبی را مطرح فرمودند و از  حاضرین در نشست در این خصوص اعلام نظر خواستند.

سرکار خانم نصرالهی نیز طی سخنانی به سرمایه گذاری های انجام شده توسط بخش خصوصی در صنعت فرش ماشینی در سالهای اخیر پرداخت و از نگرانی های فعالین این صنعت از وضعیت اشباع بازار و همچنین حجم نامتناسب و غیر کارشناسی درخصوص سرمایه گذاری های جدید برای خرید ماشین آلات با شانه 1200 و بالاتر پرداخت . ایشان با اشاره به حجم صادرات فرش ماشینی ایران به کشورهای همسایه و حجم بالای فرش های 700 شانه صادراتی این موضوع را برای فعالین صنعت فرش ماشینی قابل تامل دانست .

اعضای کمیته طی سخنانی به برخی موارد از جمله سوء استفاده سازندگان ماشین آلات بافندگی فرش ماشینی از تب و تاب رقابت کاذب سرمایه گذاران صنعت فرش ماشینی اشاره نمودند و خواستار مقابله با این شرایط شدند و برخی از حاضرین در جلسه محصول تولیدی با ماشین 1500 شانه را محصول مناسب برای صادرات ندانستند و آنرا اتلاف منابع داخلی دانستند و ورود تکنولوژی جدید در این صنعت بخصوص ماشین آلات 1500 شانه و بالاتر را برای صنعتگر پرهزینه و به زیان اشتغال کشور دانستند . همچنین در ادامه جلسه به مرور نشست ها و جلسات سالهای نه چندان دور در گذشته پرداخته شد که تب و تاب ورود ماشین آلات با شانه 1200 مطرح بود که علیرغم همه نشست ها و جلسات برگزار شده در نهایت واحدهای بسیاری نسبت به خرید این ماشین آلات اقدام نمودند . لذا تصمیم گیری در این خصوص را نیازمند اتخاذ تصمیم واحد و پافشاری بر اجرای این تصمیم دانستند .

در ادامه این نشست درخصوص لزوم پیگیری های لازم برای الزام شرکت های تولیدکننده ماشین آلات بافندگی فرش ماشینی به تاسیس نمایندگی و ارائه خدمات فنی و قطعات یدکی بحث و تبادل نظر شد . همچنین یکی از مباحث مطروحه در این جلسه موضوع واردات ماشین آلات چاپ در حوزه صنعت فرش ماشینی بود که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که پیش بینی می شود بزودی منجر به تحولی در صنعت فرش ماشینی شود .

سرکار خانم نصرالهی با اشاره به توجه ویژه وزیر صنعت به نظرات تشکل ها و انجمن های تخصصی از انجمن ها خواست تا مانیفیست مناسبی را برای صنعت فرش ماشینی تهیه نمایند و با تحلیل شرایط گذشته، حال و آینده این صنعت در حوزه تولید، مصرف و صادرات و تکنولوژی و خدمات پس از فروش اعلام نظر فرمایند.

در پایان این نشست مهندس جمشید بصیری رئیس هیات مدیره انجمن نیز طی سخنانی به لزوم همگرائی و اتحاد بیشتر فعالین این صنعت تاکید فرمودند و ابراز امیدواری نمودند تا با حمایت ها و همراهی های فعالین این صنعت و تلاش بیش از پیش انجمن صنایع نساجی ایران شاهد پیشرفت و توسعه این صنعت باشیم .

درجمع بندی این نشست مقرر شد تا پیشنهاد تشکیل کمیته ای برای بررسی مسائل صنعت فرش ماشینی بخصوص تصمیم گیری و ارائه پیشنهاد برای موضوع ورود و یا عدم ورود تکنولوژی تولید فرش ماشینی با شانه 1500 مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد .

 

 

 

 

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال