محمدمهدی رئیس زاده، دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران در گفت و گو با اقتصاد و نمایشگاه اعلام کرد: نساجی اشتغال زاترین صنعت کشور است

محمدمهدی رئیس زاده دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران از پتانسیل بسیار خوب صنعت نساجی به عنوان یکی از صنایع مادر و مهم کشور در زمینه اشتغال زایی خبر داد و گفت:

صنعت نساجی اشتغال زا ترین صنعت کشور است که با کمترین میزان سرمایه می تواند برای اقشار مختلف جامعه کارآفرینی داشته باشد و به همین علت نیازمند نگاه ویژه ای از سوی دولت و نهادهای ذیربط است. محمد مهدی رئیس زادهف در گفت و گو با اقتصاد و نمایشگاه انجمن صنایع نساجی ایران را تشکلی صنفی، کارفرمایی و صنعتی عنوان کرد و یادآور شد: این انجمن در سال 1340 تاسیس شد و اکنون 56 سال از فعالیت آن می گذرد. رئیس زاده با اشاره به این که بسیاری از صنایع گستردگی و شمول صنعت نساجی را ندارند، افزود: این صنعت از تولید پنبه و ورود به مرحله ریسندگی آغاز می شود، در برخی از موارد از محصولات تولیدی صنعت پتروشیمی بهره برده و با این تفسیر می توان صنعت نساجی را صنعت مادر و اصلی برشمرد.
دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران ادامه داد: در مراحل بعدی وارد مرحله بافندگی و رنگرزی شده و تولیدات متعددی چون فرش ماشینی، موکت، کف پوش ها، کالای خواب و دیگر منسوجات خانگی را شامل می شود.
رئیس زاده درخصوص مشکلات پیش روی این صنعت گفت: برخی از مشکلات صنعت نساجی عمومی هست که تمامی صنایع با آن مواجه اند، از جمله می توان به بحث مالیات، بیمه و تامین اجتماعی، برخی نارسایی های مربوط به قانون کار و مسائل بانکی اشاره کرد.
دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران ادامه داد: البته برخی از این مشکلات در صنعت نساجی پر رنگ تر است؛ به عنوان مثال قاچاق کالا به لحاظ قاچاق پذیر بودن تولیدات نساجی و راه های متنوع و بعضا آسان قاجاق این کالا به وفور با این معضل مواجه هستیم.
این فعال اقتصادی کشور اظهار داشت: در بحث مالیات بر ارزش افزوده و مشاغل زیان آور هم صنعت نساجی دارای مشکلات عدیده است، زیرا در زمان های گذشته ماشین آلات نساجی آلودگی صوتی بالایی داشتند و این مشاغل زیان آور محسوب می شد. اکنون که دستگاه ها به روز شده، هنوز این شکاف و مشکل قانونی در قوانین ما وجود دارد که فعالان و متخصصان تیم صنعت را با این تبصره قانونی با بیست سال تجربه بازنشسته و کارفرمایان را متحمل هزینه های بسیاری می کند.
رئیس زاده درخصوص مشکلات اختصاصی نساجی کشور اذعان داشت: تامین مواد اولیه نیازمند پنبه است، در حالی که ما با مشکل جدی در ظرفیت تولید این کالای اساسی مواجه هستیم. وی یادآور شد: در مقاطع زمانی گذشته، ایران از صادرکنندگان صاحب نام این کالا بود که با عنوان صادرکننده طلای سفید شناخته می شد، ولی کشت آن به مرور زمان در اثر اعمال سیاست های غلط از نظر کمی و کیفی کاهش یافت.

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران افزود: در گذشته 270 هزار تن ظرفیت تولید کشور بوده که در حال حاضر این میزان به 40 هزار تن کاهش یافته و بالغ بر 100 هزار تن واردات این کالاست که برای آن 10 درصد تعرفه تعیین شده است. رئیس زاده خاطرنشان ساخت: در حال حاضر تعرفه ترجیحی 5/7 رای واردات این کالا از ازبکستان تعریف شده که با پیگیری های مستمر و لحاظ کردن 60 درصد واردات و 40 درصد تولیدات داخلی در تلاشیم این تعرفه را به صفر برسانیم

وی اذعان داشت: بریا اینکه بتوانیم صادرات خوبی داشته باشیم در وهله اول باید ظرفیت تولیدمان را تا حد ممکن کاهش دهیم، زیرا در دنیای امروز همه به دنبال جنس مرغوب با قیم مناسب و رقابتی هستند.

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران تصریح کرد: در انجمن و با همکاری اعضا مشکلات را به صورت چکیده شناسایی و در چند بند خلاصه و به دولت دوازدهم تقدیم خواهیم کرد امیدواریم در حال مشکلات راهگشا باشد.

وی افزود: در این صنعت ما با وزرای بسیاری ارتباط تنگاتنگ داریم که از این میان با وزیر اقتصاد و دارایی به لحاظ بحث مالیات ها و گمرک، وزیر صنعت به عنوان حامی اصلی صنعت و اقتصاد کشور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر جهاد کشاورزی تقاضای ملاقات داشته ایم و امیدواریم در اولین فرصت این امر محقق و بتوانیم تعاملات خوبی با اعضای کابینه جدید برقرار کنیم.

وی صنعت نساجی را اشتغال زا ترین صنعت کشور برشمرد افزود: این صنعت علاوه بر پتانسیل بسیار خوبی که در زمینه اشتغال زایی داراست با کم ترین سرمایه به کارآفرین ها امکان ایجاد شغل را می دهد.

رئیس زاده خاطر نشان ساخت: در صنعت نساجی با سرمایه معادل 40 میلیون می توان اشتغال ایجاد کرد و در این راستا می توان از تجربه موفق کشور انگلستان و کشورهایی نظیر کره جنوبی، ویتنام و بنگلادش بهره برد که با سرمایه گذاری و برنامه ریزی در این صنعت توانسته راه توسعه خود را در صنعت نساجی بپیماید.

وی افزود: در کشورهایی چون اندونزی، مالزی و دیگر کشورهای در حال توسعه هم این مسیر را جهت توسعه برگزیده اند.

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران درخصوص نمایشگاه یادآور شد: نمایشگاه ابزار رونق تولید و توسعه صادرات هر کشور است و نمایشگاه بین المللی این امکان را فراهم می اورد تا رقبا در کنار هم حضور یافته و به تبادل تکنولوژی و دانش فنی خود و ایجاد تعاملات سازنده بپردازند.

رئیس زاده تصریح کرد: برگزاری سه نمایشگاه پوشاک، کف پوش، موکت و فرش ماشینی و صنایع وابسته و نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین های گلدوزی و محصولات نساجی در راستای ایجاد بستری برای برقراری ارتباط شرکت های مختلف در راستای خرید مواد اولیه و مورد نیاز از هم بود که با تلاش و پیگیری برای سه سال متوالی این تقویم نمایشگاهی در زمام مقرر ثابت و برگزار شده است. وی افزود: نمایشگاه همچنین می تواند به عنوان محلی برای محک زدن شرکت ها از نظر توان رقابتی باشد.

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به برگزاری نمایشگاه هایی با عناوین مشابه در سایت های نمایشگاهی دیگر اذعان داشت: درخواست ما از سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی صدور مجوزهای نمایشگاهی ایجاد هماهنگی در برگزاری نمایشگاه ها و ایجاد نظم است، زیرا برگزاری نمایشگاه با عناوین مشابه نتیجه ای جز اتلاف سرمایه و هزینه برای تولیدکنندگان نخواهد داشت.

رئیس زاده یادآور شد: با توجه به سیاست دولت مبنی بر خصوصی سازی امیدواریم که نقش بیشتری برای تشکل ها قائل شوند و حتی در برگزاری نمایشگاه ها امر نظارت بر مجریان و شرکت های برگزارکننده را به تشکل های مرتبط با عنوان نمایشگاه واگذار کنند.

این فعال صنعت نساجی با اشاره به بازدید هیات های تجاری از این نمایشگاه اظهار داشت: تاکنون توانسته ایم هیات های تجاری را از کشورهای آلمان، چین، هندوستان، ایتالیا برای بازدید از نمایشگاه دعوت کنیم که برخی از این کشورها در غالب پاویون در این رویداد حضور دارند.

وی درخصوص تمایل مصرف کنندگان داخلی به استفاده از اجناس خارجی و برندهای خارجی اظهار داشت: حل این مشکل فرابخشی است و نیازمند اراده و عزم ملی و اطلاع رسانی نهادهایی اطلاع رسان همچون صدا و سیما در جهت تقویت حمایت از تولیدات داخل است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال