توسعه صنایع کوچک و متوسط؛ رمز توسعه اقتصادی در دهه‌های آینده

دکتر علیمردان شیبانی- نایب رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- در مصاحبه رادیویی خود با برنامه روز از نو ، توجه به صنایع کوچک و متوسط را در توسعه صنعت و افزایش درآمدهای ملی کشور موثر دانست.

وی در پاسخ به این سوال که برای خروج اقتصاد کشور از رکود فعلی، توجه و تمرکز بر صنایع کوچک در اولویت قرار دارد یا صنایع بزرگ؛ ابراز داشت: تفکیک صنایع کوچک و بزرگ را در این زمینه چندان منطقی نمی‌دانم اما واقعیت این است که واحدهای کوچک و متوسط (‌SME)‌ها جزئی از زنجیره تولید جهانی است که بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته، وجود نیروی کار متخصص و مدیریت پیشرفته از مهم‌ترین ویژگی‌های آنها به شمار می‌آید.

به گفته دکتر شیبانی، خوشبختانه در کشوری زندگی می‌کنیم که منابع و نعمات خدادادی کم‌نظیری در اختیار دارد، برای مثال از نظر آب و هوا، در جنوبی‌ترین شهر درجه هوا به بیش از 45 درجه می‌رسد در حالی‌که درجه هوای شهرهای شمالی کمتر از 20 درجه هستند! ضمن بهره‌مندی از انواع و اقسام معادن و ذخایر زیرزمینی باید به وجود جوانان با استعداد اشاره کنم که در جهان کم‌نظیر هستند کما این‌که در صورت وجود شرایط مناسب، جوانان ایرانی توانمندی‌های خود را در زمینه‌های مختلف علم و دانش به منصه ظهور رسانده‌اند.

نایب رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، ضمن اشاره به بروکراسی زائد و نگرش‌های رسوب‌زده‌ای که حاضر به پذیرش تغییر و تحولات جهانی نیستند؛ اذعان داشت: بدون شک، توسعه صنایع کوچک و متوسط می‌تواند رمز توسعه اقتصادی در دهه‌های آینده باشد چون صنایع کوچک و متوسط با ایجاد فرصت‌های شغلی در افزایش درآمد اقتصاد جهانی بسیار اثرگذار هستند و فراموش نکنیم دنیا در چرخه رقابت واقعی قرار دارد و اگر به بسیاری از پارامترهای موثر در این بخش توجه نکنیم؛ از قافله جهانی عقب خواهیم ماند.

اعضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، تقاضای افزایش فزاینده برای محصولات مختلف و توجه به صنایع مدرن را مسائل مهم صنایع کوچک و متوسط اعلام کرد که بر این اساس می‌توانند بهتر و آسان‌تر به فعالیت‌های توسعه‌ای خود ادامه دهند. کما این‌که طبق مطالعات اخیر بانک جهانی ، واحدهای کوچک و متوسط در کشورهای در حال توسعه، اثرات کاملاً محسوسی بر افزایش درآمدهای ملی دارند.

وی، بزرگ‌ترین معضل اغلب کشورهای جهان را «بیکاری» عنوان کرد و گفت: اگر برای جوانان توانمند و با استعداد شغل ایجاد نکنیم، چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد؟ چگونه می‌توانند به زندگی ادامه دهند؟ زیبنده جوانان ما نیست که سر چهار راه‌ها دستفروشی کنند یا به مشاغل کاذب روی آورند بلکه باید در سوله‌های فعال، پویا و پر رونق تولید مشغول کار شوند.

دکتر شیبانی در بخش دیگر این مصاحبه رادیویی اظهار داشت: نگاه سیستم بانکی به صنعت، نگاه درستی نیست. هیچ صنعتی بدون حمایت بانک نمی‌تواند به حرکت رو به جلو بپردازد و بانک‌ها نیز بدون حمایت صنعت و استفاده از سرمایه‌های تولیدی، قادر به رشد و توسعه نیستند اما متأسفانه‌ بانک‌های کشور در جهت حمایت از صنعت گام برنمی‌دارند و طی دو دهه اخیر شاهد فاصله گرفتن بانک‌ها از صنعت هستیم.

به اعتقاد این فعال صنعتی، مصادره شدن کارخانه‌های تولیدی توسط بانک‌ها ‌هیچ پیامدی جز توقف تولید و بیکاری هزاران نیروی فعال را در پی ندارد زیرا همه ما به خوبی می‌دانیم که بانک (‌و حتی دولت)، کارخانه‌داران خوبی نیستند.

وی مصاحبه خود را با سروده‌ای از زنده‌یاد مجتبی کاشانی به اتمام رساند:

«ما از این قرن نخواهیم گذشت

ما از این قرن نخواهیم گریخت

با قطاری كه كسان دگری ساخته‌اند

هیچ پروازی نیست

برساند ما را به قطار دو هزار

و به قرن دگران

مگر انگیزه و عشق

مگر اندیشه و علم

مگر آیینه و صلح

و تقلا و تقلا و تلاش...»

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال