نشست مشترک انجمن صنایع نساجی با وزیر صمت و رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران

محمد مهدی رئیس زاده دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران در گفتگوی اختصاصی با نساجی نیوز گفت: در هفته اخیر جلسات مشترکی با وزیر صمت و معاونین و مدیران ارشد این وزارتخانه داشتیم و در خصوص مسائل و مشکلات واحدهای نساجی بحث و تبادل نظر کردیم.

رئیس زاده با اشاره به نشست ظهر روز دوشنبه مورخ 2/5/1396 خود در معیت مهندس جمشید بصیری رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با وزیر صنعت و معاونین و مدیران ارشد این وزارتخانه از استقبال وزیر از مشارکت پررنگ انجمن صنایع نساجی در حل مسائل و مشکلات این صنعت خبر داد. رئیس‌زاده با اشاره به مشکلات عدیده واحدهای نساجی در موضوع رقابت با کالای قاچاق گفت: متاسفانه ورود بی رویه کالای قاچاق نساجی و پوشاک از مبادی رسمی و غیر رسمی و عدم پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و مالیات برارزش افزوده و همچنین عدم الزام واردکنندگان به صدور فاکتور‌های رسمی، واحدهای نساجی و پوشاک توان رقابت خود را از دست داده اند.
رئیس‌زاده با اشاره به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکنندگان بجای اخذ این مالیات از مصرف کننده نهایی، قیمت تمام شده واحدهای تولید داخل را غیر رقابتی دانست و از دولت خواست بجای تامین منابع مالی خود از تولیدکنندگان، از طریق اخذ مالیات‌های بی رویه تمرکز خود را بر اخذ این مالیات و عوارض و حقوق گمرکی کالای وارداتی و قاچاق متمرکز کند.
دبیر کل انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به مناطق آزاد و حجم واردات انجام شده در طول سالهای اخیر این موضوع را با ماهیت احداث و توسعه و گسترش این مناطق مغایر دانست و گفت: متاسفانه موارد بسیاری به انجمن گزارش شده است که مقادیر قابل ملاحظه‌ای مواد اولیه و کالای ساخته شده نساجی اعم از نخ و الیاف و پتو و پوشاک و سایر موارد از طریق این مناطق به بازار داخل وارد می‌شود که عرصه را بر تولیدکنندگان داخلی تنگ نموده است.
ایشان همچنین با اشاره به تجربیات کشور‌های مشابه در برنامه‌ریزی و مدیریت در دوران رکود ، فشارهای وارده بر تولیدکنندگان را در این شرایط رکودی سنگین بدسلیقگی مسئولین دانست و ابراز امیدواری نمود با مدیریت بهتر این شرایط و حمایت بیشتر از تولیدکندگان شاهد خروج تدریجی از این شرایط ناگوار باشیم.
رئیس زاده همچنین به نشست مشترک عصر یکشنبه خود و آقای نیلفروش زاده-عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران - با رئیس کل گمرک و مسئولین مربوطه و خانم مهندس افسانه محرابی - مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت - و گلنار نصراللهی- مشاور وزیر در امور صنایع نساجی و پوشاک - و سومبات هاکوپیان - رییس هیات مدیره انجمن صنایع پوشاک - و رضا محمد جعفر نماینده اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک در دفتر آقای کرباسیان در گمرک اشاره نمود و برخی از مصوبات و توافقات بعمل آمده در این نشست را به شرح ذیل برشمرد:
طبق توافقات بعمل آمده مقررشد تا گمرک جمهوری اسلامی ایران که تاکنون برای برای تنظیم حجم واردات و تنظیم بازار برای سه منطقه آزاد سهمیه واردات پوشاک در نظر گرفته بود برای سایر مناطق آزاد هم سهمیه واردات پوشاک در نظر بگیرد و محدودیت هایی را در این خصوص اعمال نماید. همچنین پیرو پیگیری‌های متعدد در خصوص توافق تعرفه ترجیحی با کشور ترکیه مقرر شد تا طبق قانون عمل شود و منبعدتعرفه ترجیحی برای واردات پوشاک نداشته باشیم.
همچنین طبق توافق بعمل آمده مقرر شد که شرکتهایی که از طرف انجمن معرفی می‌شوند برای واردات مواداولیه از مزایای مسیر سبز گمرکی که پیش از این، استفاده از آن برای واحدهای تولید کننده با مشکلات و دشواری‌های بسیاری همراه بود استفاده کنند لذا واحدهای معرفی شده از طرف انجمن صنایع نساجی ایران می‌توانند مواد اولیه خود را بدون توقف در گمرک در محل کارخانه تخلیه کنند و برای اعضای انجمن شرط داشتن
10-12 میلیون دلار صادرات در سال برای واردات صرفا مواداولیه ملاک نخواهد بود. ( لازم به توضیح است که اطلاعیه مذکور در وب سایت انجمن صنایع نساجی ایران قابل دسترسی می‌باشد.) همچنین مقرر شده است که تعیین ماهیت کالا برای اعضایی که از طرف انجمن معرفی می‌شوند در محل انبار کارخانه صورت گیرد بدین صورت که گمرک نماینده خود را برای کارشناسی به محل کارخانه متقاضی اعزام نموده و اقدامات لازم بدین صورت هماهنگ خواهد شد. همچنین طبق اعلام سرکار خانم پیروزبخت رییس موسسه استاندارد، اگر شرکت تولیدی قبلا واردات از شرکت خارجی داشته و قبلا کالاهای وارداتی‌اش تعیین استاندارد شده باشند، برای واردات مجدد می‌توانند قبل از ورود کالای مورد نظر به گمرک از استاندارد مجوز واردات اخذ کنند تا محموله‌های وارداتی شان در انبار گمرک توقف نداشته باشد.
رئیس‌زاده در پایان به مشکل کسر تخلیه و اختلاف محاسبات مربوط به جذب رطوبت برخی الیاف وارداتی نظیر ویسکوز و مشکلات ایجاد شده بین بانک ها و گمرکات و واحدهای تولیدی اشاره نمودند و از توافقات بعمل آمده در این خصوص خبر دادند که مقرر شده است انجمن صنایع نساجی ایران حسب مورد درخصوص مواد اولیه مختلف نظرات تخصصی و کارشناسی خود را در خصوص استانداردهای محاسباتی مذکور به اداره کل صنایع نساجی و پوشاک منعکس نماید تا پیگیری‌های لازم در این خصوص بعمل آید.
دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران در بخش پایانی گفتگوی خود به نشست کمیته پنبه‌ای انجمن صنایع نساجی ایران در روز دوشنبه 3/5/1396 اشاره نمود و از مقدمات لازم برای طرح تاسیس و راه اندازی مرکز قرنطینه و ضدعفونی پنبه وارداتی خبر داد. رئیس‌زاده با اشاره به جلسات و نشست‌های متعدد انجمن صنایع نساجی ایران با وزیر محترم جهاد کشاورزی و معاونین و مدیران کل این وزارتخانه از پیگیری‌های انجمن برای کاهش تعرفه واردات الیاف پنبه از ده درصد به پنج درصد خبر داد و گفت امیدواریم با حمایت و پیگیری‌های وزارت صمت شاهد تحقق این موضوع باشیم. وی در پایان سخنان خود گفت: همچنین مقررشد تا علاوه بر پوشاک، پتو نیز جزواقلام غیرمجاز کوله بری و ته لنجی- با تصویب مراجع ذیربط قانونی لحاظ شود.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال