فعالیت‌های انجمن صنایع نساجی ایران در اردیبهشت

محمدمهدی رئیس زاده- دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران- به جلسات مستمر و موثر انجمن با سازمان‌ها و نهادهای دولتی در راستای بهبود وضعیت صنایع نساجی و حفظ منافع صنعتگران اشاره کرد.

* کاهش تعرفه واردات پنبه؛ نتیجه مهم جلسه مشترک انجمن صنایع نساجی ایران با وزیر جهاد کشاورزی

دبیرکل انجمن صنایع نساجی عنوان داشت: تعرفه فعلی واردات پنبه 10 درصد است که با اِعمال تعرفه ترجیحی ازبکستان این رقم 5/7 درصد می‌باشد که رقم بالایی برای تولیدکنندگان محسوب می‌شود؛ به همین دلیل درخواست کاهش تعرفه واردات به میزان 5 درصد را با وزیر جهاد کشاورزی مطرح کردیم.

وی با اعلام این مطلب که در سال گذشته حدود 60 هزارتن پنبه از کشورهای ازبکستان و ترکمنستان وارد شد، افزود: به دلیل ایرادات سازمان حفظ نباتات در بخش قرنطینه و بحث وجود کرم سرخ پس از طی مراحل مختلف و گرفتاری‌های فراوان، بخشی از پنبه‌های وارداتی از هند تأمین گردید.

رئیس‌زاده تصریح کرد: در این جلسه، آقای حجتی ابراز داشت تعرفه واردات پنبه به 5 درصد کاهش پیدا می کند البته کتاب «قانون مقررات صادرات و واردات» طبق دستور رئیس جمهور ابتدای هر سال ابلاغ و منتشر می‌شود اما امسال به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، انتشار کتاب مذکور به پس از انتخابات موکول شد بنابراین به گفته وزیر جهاد کشاورزی از خرداد به بعد، تعرفه واردات پنبه کاهش می‌یابد.

به گفته وی، در این جلسه آقایان دکتر کاردان و دکتر عامری به نمایندگی انجمن صنایع نساجی، موسوی لارگانی- نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس- و آقایی- قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی نیز حضور داشتند.

در جلسه بعدی با وزیر جهاد کشاورزی، موضوع واردات بذر مطرح شد و همان‌طور که می‌دانید واردات بذر مشمول کنترل‌های سختگیرانه سازمان حفظ نباتات و عبور از قرنطینه می‌شود.

رئیس‌زاده یادآور شد: تنوع منابع تأمین پنبه صنعت نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در حال حاضر پنبه کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان، مورد تأیید سازمان حفظ نباتات و فاقد کرم سرخ می‌باشد و ترخیص این قبیل پنبه‌ها بدون هیچ‌گونه مشکل انجام می‌شود اما کشورهای مذکور به سمت تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر حرکت می‌کنند لذا هر سال میزان صادرات پنبه را کاهش می‌دهند و پنبه‌های تولیدی را به واحدهای ریسندگی و بافندگی کشور خود اختصاص می‌دهند و تصمیم دارند تا سال 2020 پنبه را به‌عنوان ماده خام صادر نکنند؛ پس نمی‌توان به واردات پنبه‌ از این کشورها اکتفا کرد آن هم در شرایطی که تولیدکنندگان بزرگ پنبه جهان مانند هند، آمریکا، استرالیا، برزیل و آرژانتین به صادرات این ماده اولیه مهم و استراتژیک می‌پردازند.

وی افزود: پس از مذاکره وزیر جهاد کشاورزی با آقای باغستانی- رئیس سازمان حفظ نباتات و معاون وزیر- در جلسه‌ای با حضور آقایان باغستانی، قائمیان- معاون ایشان- ، چراغیان- مدیرکل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات و جمعی از مدیران و کارشناسان حضور یافتیم. طبق شنیده‌ها، ملاقات‌هایی در کره جنوبی میان آقای باغستانی و همتایان ایشان در استرالیا صورت گرفته و برنامه‌هایی برای بازدید از سیستم‌های کاشت و تولید پنبه استرالیا در حال تدوین است که در صورت تأیید، مجوز واردات پنبه از کشورهایی به جز ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان صادر خواهد شد.

رئیس‌زاده خاطر نشان کرد: استرالیا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پنبه محسوب می‌شود و عضو کنوانسیون حفظ نباتات (که ایران هم در آن عضو است)، می‌باشد و در صورت واردات پنبه از استرالیا، یکی از مهم‌ترین مشکلات واردات از کشورهایی مانند ازبکستان و ... یعنی عدم ارتباط بانکی مستقیم رفع خواهد شد.

وی از درخواست انجمن صنایع نساجی جهت انجام مکاتبات لازم سازمان حفظ نباتات با طرف هندی خبر داد و گفت: روابط بانکی ایران و هند حتی در دوران تحریم نیز پابرجا بود لذا مقرر شد طی سفر کارشناسان این سازمان به هند و مشاهده روش‌های تولید پنبه، در صورت فقدان مشکل یا مسأله خاصی، سیستم قرنطینه مورد تأیید سازمان حفظ نباتات توسط طرف هندی راه‌اندازی شود.

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران ضمن اشاره به جلسه دیگری با وزیر جهاد کشاورزی و معاونان ایشان، خاطر نشان ساخت: در این جلسه که آقایان کشاورز، شریعتمدار و بخشنده (معاونان ایشان) نیز حضور داشتند؛ پیرامون فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه کشت پنبه و ... بحث‌های مفصلی صورت گرفت و انجمن انتظارات و خواسته‌های صنعتگران نساجی را با مسئولان در میان گذاشت و پیشنهاد کردیم برحسب تولید داخل و واردات پنبه، وزارت جهاد کشاورزی موافقت کند تا تولیدکننده نساجی 40 درصد نیاز خود را از طریق پنبه‌های تولید داخل و مابقی را با تعرفه صفر وارد نماید؛ به این ترتیب تولیدکننده نساجی در شرایط برابر با سایر تولیدکنندگان خارجی از جمله ترکیه قرار خواهد گرفت.

*صدور بیانیه مشترک فعالان پنبه؛ دستاورد حضور در نشست تخصصی پنبه
دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران ضمن اشاره به حضور در نشست تخصصی تولید پنبه به میزبانی اتاق بازرگانی گلستان، گفت: در این نشست مدیرکل دفتر نساجی وزارت صنعت، مسئولان استانداری گلستان، مسئولان صندوق پنبه، مجری طرح توسعه پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی و تعدادی از پنبه‌کاران حضور داشتند که مسائل مختلفی در زمینه کاشت، داشت و برداشت پنبه مطرح و در نهایت بیانیه این جلسه تدوین و صادر شد؛ ضمن این‌که جلسه دیگری در آذر ماه و پس از برداشت پنبه برگزار خواهد شد.
در این جلسه علاوه بر دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران، آقایان مهندس بادامچی، دکتر عامری و مهندس عریان نیز به‌عنوان نمایندگان این تشکل کارفرمایی حضور داشتند.


* گزارش عملکرد ماده 20 و موضوع بدهکاران حساب ذخیره ارزی
یکی دیگر از جلسات مورد اشاره دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران در بهار95 با معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی بود. رئیس زاده در این زمینه گفت: طبق دستور آقای لاریجانی- رئیس مجلس- و با توجه به وظیفه مجلس در زمینه نظارت بر اجرای قوانین، بخش معاونت نظارت موظف است تا جلسات مفصل و متعددی با نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، قوه قضائیه و اتاق‌های بازرگانی در مورد عملکرد مواد مصوبه مجلس برگزار نماید که این جلسات از قانون رفع موانع تولید آغاز شده است.

وی افزود: در جلسه با معاونت نظارت، گزارش عملکرد ماده 20 و موضوع بدهکاران حساب ذخیره ارزی مطرح شد که مواد 20 تا 24 مورد بررسی قرار گرفت که ایرادات وارده بر ماده 20، منجر به تشکیل کارگروهی شد.

حضور در جلسه اداره کل ساماندهی امور ناظرین مجلس در مورد آیین‌ نامه اجرایی ماده 20 یکی دیگر از فعالیت‌های دبیرخانه انجمن نساجی در اردیبهشت ماه بود.

وی گفت: در جلسه مذکور به 3 راهکار رسیدیم که تصمیم‌گیری آن برعهده رئیس مجلس خواهد بود. راهکار اول در مورد اصلاح قانون است. صدر ماده 20 با تبصره یک آن متعارض است؛ به این معنا که صدر ماده 20 تعیین نرخ را برعهده دولت گذاشته اما تبصره یک، اساس را نرخ روز گشایش اعتبار می‌داند. یکی از راه‌های رفع این تناقض، استعلام از مجلس است که البته زمان‌بر می‌باشد.

به گفته رئیس‌زاده، طبق فرمول موجود از سال 91، بدهی‌های ارزی به ریال و براساس نرخ ارز مرجع محاسبه می‌شود از آن تاریخ به بعد هم با تبدیل وام ارزی به وام ریالی سالیانه 15 درصد سود، وام ریالی محاسبه می‌گردد ( تا تاریخ روز تصفیه) پیشنهاد ما این بود که اگر قرار به باقی ماندن 15 درصد است در این صورت از سال91 تا 96 تنفس بدون بهره به واحدهای فعال بخش خصوصی مدنظر قرار گیرد. راهکار بعدی این بود که 15 درصد به 10 درصد تقلیل یابد و در مقابل تنفسی اختصاص نیابد.

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران متذکر شد: دو روش محاسبه بانکی وجود دارد. یک روش محاسبه سود روزشمار است که در حال حاضر بر این مبنا عمل می‌‌شود، به‌عبارت بهتر، فرد هیچ قسطی را پرداخت نکرده و تمام بدهی‌هایش معوق شده به همین دلیل در این فرمول قرار می‌گیرد اما اگر فردی در طول دوره پرداخت‌هایی داشته باشد و بخش‌هایی از بدهی‌اش معوق باقی مانده فرمولی که سود دوره تقسیط نام دارد عملاً حدود نصف سود روزشمار می‌شود.

*نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات گردبافی
رئیس‌زاده، ملاقات با نمایندگان مرکز ملی رقابت با موضوع «بررسی نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات گردبافی در صنایع نساجی ایران» را یکی دیگر از اقدامات دبیرخانه انجمن برشمرد و گفت: در این جلسه مسائل مختلفی مطرح شد و اطلاعات کاملی از صنایع نساجی و بخش ماشین‌آلات گردبافی در اختیار دو نماینده مرکز ملی رقابت قرار داده شد.

*چالش همیشگی صنعت نساجی و واحدهای پتروشیمی!
وی ادامه داد: انجمن بارها در مورد تأمین مواد اولیه صنعت نساجی (که صنعت پایین دستی پتروشیمی به شمار می‌آید) چالش‌هایی با تولیدکنندگان پتروشیمی داشته است به این ترتیب که آنها عرضه مواد اولیه را در بورس کاهش می‌دهند و همواره خواستار خروج عرضه این قبیل محصولات از بورس هستند که انجمن صنایع نساجی ایران مخالف صد درصد این موضوع است.

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران به برگزاری جلسه مشترک با مدیران مجتمع پتروشیمی شهیدتندگویان، تعدادی از مصرف‌کنندگان مواد اولیه پتروشیمی در صنعت نساجی و ... پرداخت و گفت: سال گذشته تولید مجتمع شهید تندگویان به دلیل بروز نقص فنی در کمپرسور، متوقف شد و کمبود جدی مواد اولیه را در بازار به وجود آورد لذا صنعتگران نساجی مجبور به واردات مواد موردنیاز شدند. واردات مواد اولیه نیز مقوله‌ای زمان‌بر است و سه ماه به طول می‌انجامد تا محصول وارد کشور شود.

وی اضافه کرد: پس از رفع نقص کمپرسور، تولید جریان پیدا کرد و بازار با انباشتگی مواد اولیه در فروردین ماه روبرو شد اما در مجموع میزان عرضه آنان در سال 95 در مقایسه با سال 94، از کاهش 90 هزار تنی حکایت می‌کند.

به گفته رئیس‌زاده، مسئولان مجتمع پتروشیمی تندگویان در جلسه مذکور، خواهان افزایش تعرفه واردات چیپس پلی‌استر گرید نساجی به‌دلیل انباشتگی مواد اولیه شدند اما وزارت صنعت و انجمن صنایع نساجی معتقد بود تا زمانی‌که ثبات مشخصی در زمینه تأمین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای نساجی به وجود نیاید، هیچ‌گونه افزایشی در تعرفه واردات چیپس پلی‌استر ایجاد نشود.

این فعال صنعت نساجی اذعان داشت: در نهایت مقرر شد روند فعالیت پتروشیمی شهید تندگویان طی چند ماه مورد نظارت قرار گیرد و در صورت پاسخگویی مناسب به نیاز صنعتگران نساجی، در مورد افزایش تعرفه مذاکراتی صورت گیرد.

*جلسه با مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز
حضور در جلسه با مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی دیگر از مواردی بود که مورد اشاره دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران قرار گرفت. وی در این باره گفت: پوشاک به‌عنوان یکی از کالاهای مشمول این ستاد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در این جلسه که نمایندگان سازمان حمایت از مصرف‌کننده، بسیج اصناف، وزارت صنعت، اتحادیه پوشاک و تمام دستگاه‌های مرتبط با موضوع قاچاق کالا حضور داشتند؛ با رفع چند مشکل عمده، شاهد توسعه صنعت پوشاک خواهیم بود.

رئیس‌زاده افزود: جلسه کمیته موضوع ماده 12 معاونت حقوقی ریاست جمهوری در مورد تبصره 3 ماده 147 قانون مالیات‌ها برگزار شد. طبق این ماده باید کلیه فروش‌های نسیه و دارای چک‌های وعده‌دار (تا بالای 5 میلیون تومان) را واحد تولیدی به حساب خود واریز نماید و سپس برای خرید مواد اولیه و ... از چک‌های خودش استفاده کند که این موضوع مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان به وجود آورد به طوری‌که سازمان امور مالیاتی کشور نیز مشکلات ناشی از اجرای ماده مذکور را پذیرفت. به گفته وی، پس از بحث و بررسی این موضوع، اصلاح تبصره 3 ماده 147 از طریق تفسیر موسع معاونت حقوقی ریاست ج.ا.ا مورد توجه قرار گرفت.

*جلسه بانکی انجمن صنایع سناجی ایران
دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران در ادامه مصاحبه خود به بیان مذاکرات صورت گرفته با مدیران بانک مرکزی در زمینه نحوه رسیدگی به ایفای تعهدات ارزی گذشته پرداخت و گفت: تعداد زیادی بدهکار ارزی وجود دارند که گشایش اعتبار در سنوات پیش از سال 91 انجام داده ‌بودند که به‌دلیل شوک ارزی، کالا وارد کرده‌اند، به فروش رسانده‌اند و کل پول آن را پرداخت کرده‌اند اما بانک به‌دلیل مابه‌التفاوت نرخ ارز آنها را بدهکار می‌داند. در این جلسه مفصل مقرر شد موضوع جهت اصلاح به صحن اصلی شورای گفت‌وگو یا کمیته ماده 12 ارجاع داده شود.

*ارز مبادله‌ای برای ماشین‌آلات نساجی
به‌گفته وی، موضوع ماشین‌آلاتی که نوع ارز آن متقاضی ( و نه مبادله‌ای) هستند در جلسه‌ای با آقای رحمانی- معاون وزیر صنعت- مورد بحث قرار گرفت که به اعتقاد ایشان، ماشین‌آلات باید آخرین مقطعی باشد که تابع ارز آزاد می‌شوند و باید نوع ارز ماشین‌آلات ( چون کالای سرمایه‌ای است) تا آخرین لحظه به نرخ مبادله‌ای باقی بماند.

*تشکیل فدراسیون صنایع نساجی و پوشاک ایران
رئیس‌زاده ضمن اشاره به دعوت از تمام تشکل‌های فعال صنایع نساجی و پوشاک ایران ازتشکیل کارگروه سه نفره (نمایندگان انجمن صنایع نساجی، اتحادیه پوشاک کشوری و اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران) جهت تدوین اساسنامه فدراسیون صنایع نساجی و پوشاک خبر داد.

*رفع مشکل برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی و کف‌پوش
وی به برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی و کف‌پوش در شهر آفتاب ( مرداد ماه) و نزدیکی زمان برگزاری آن با نمایشگاه فرش ماشینی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران نیز اشاره کرد که پس از انتقادات فراوان انجمن، تذکرات لازم از سوی آقای مودودی- قائم مقام سازمان توسعه تجارت- به مدیران نمایشگاه شهر آفتاب جهت اصلاح تقویم نمایشگاهی خود داده شد.

*تلاش برای ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه
رئیس‌زاده به برگزاری جلسه مشترک انجمن صنایع نساجی ایران با آقایان دکتر پیروی و صدیقی‌- مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) – در راستای افزایش همکاری انجمن با مراکز دانشگاهی در راستای تقویت بنیه علمی و فنی متخصصین و فعالان صنعت نساجی نیز اشاره کرد.

*حضور یک اقتصاددان برجسته در جلسه هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران
وی در ادامه به حضور آقای دکتر فرشاد مومنی- اقتصاد دان مطرح و استاد دانشگاه- در جلسه هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران پرداخت که به اعتقاد دکتر مومنی باید وضعیت فوق‌العاده بحران اقتصادی در کشور اعلام شود تا بتوان از این گذر عبور کرد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال