نشست مشترک تشکل های سراسری نساجی و پوشاک با نمایندگان مجلس شورای اسلامی

نشست 937 هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران روز یکشنبه مورخ 27 فروردین ماه با حضور هیات مدیره این انجمن و

آقای مهندس صالحی نوپرور، خانمها ماندانا محمدی فر و سوری (انجمن صنایع پوشاک ایران)، آقایان مهندس زکی‌پور، مهندس مقدم (اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک)، آقای دکتر صدق آمیز و سلیمانی ، دکتر تیرگر (اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران)، آقایان مهندس فیضی و مهندس حریری (جامعه متخصصین نساجی ایران)، آقای دکتر لطیفی ( رئیس دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر)، حجه الاسلام موسوی لارگانی و سرکار خانم مهندس سهیلاجلودارزاده (نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی) برگزار شد در این نشست که اولین نشست مشترک تشکلهای سراسری نساجی و پوشاک در سال جدید بود مسائل و مشکلات این صنعت مورد توجه قرار گرفت در آغاز این نشست دکتر بهروز محمدی طی سخنان کوتاهی به نظام تعرفه ای در دنیا اشاره نمودند و از بالا بودن تعرفه های مربوط به مواد اولیه و عدم لحاظ نمودن تعرفه های کارشناسی شده برای ردیف تعرفه های مختلف در سال جدید گلایه فرمودند.

سرکار  خانم جلودارزاده نیز به فعالیتهای انجام شده در خصوص تشکیل فراکسیون تولید و اشتغال در مجلس شورای اسلامی و تشکیل کارگروه کارآفرینی در کمیسیون اجتماعی اشاره فرمودند و با اشاره به حضور خود در کمیسیون ویژه تولید و اجرای اصل 44 ، شرایط برای طرح و پیگیری مسائل و مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان را مناسب ارزیابی نمودند و از انجمن صنایع نساجی ایران و کارگروه مشترک تشکل های نساجی و پوشاک دعوت نمودند که موارد مدنظر خود را از طریق ایشان به مجلس شورای اسلامی منعکس فرمایند.

در ادامه این نشت دکتر صدق آمیز با اشاره به نامگذاری امسال به نام "تولید و اشتغال " و ظرفیت های فوق العاده صنایع نساجی و پوشاک در این خصوص از مجلس شورای اسلامی خواستند تا با توجه بیشتر به سهم صنایع از ایجاد اشتغال، توجه ویژه ای به این صنعت به عنوان اولویت اول اشتغال و تولید داشته باشند. ایشان با اشاره به تولید محصول رقابتی در بازار به ظرفیت های فراوان صنایع نساجی و پوشاک در این حوزه اشاره فرمودند و اتکای صرف به بازار داخلی را بزرگترین مشکل این صنعت دانستند و رکود داخلی و اتکای بیش از حد تولیدکنندگان به بازار داخل راعامل تعطیلی واحدها دانستند و به لزوم تولید با کیفیت و توجه بیشتر به صادرات به برخی کشورهای هدف اشاره فرمودند و نقش رایزنان بازرگانی را در این موضوع بسیار اثرگذار دانستند و پیشنهاد دادند که توجه به بازارهای صادراتی در دستور کار مجلس و دولت محترم قرار گیرد.

همچنین به پیشنهاد آقای مهندس حمیدی مقرر شد ظرف مدت یک هفته از هر تشکل سراسری نساجی و پوشاک دو الی سه  نفر به عنوان نماینده آن تشکل جهت تشکیل کارگروه مشترک تشکل های نساجی و پوشاک معرفی گردند تا نسبت به برگزاری جلسات مشترک اقدام شود و پس از بحث و تبادل نظر نمایندگان محترم تشکل ها مقرر شد که تشکل ‌های  مختلف دیدگاهها و نظرات مدنظر خود جهت طرح در این کارگروه را طبقه بندی و اولویت بندی نموده و در کارگروه مذکور مطرح نماید تا به عنوان  دستور کار کارگروه مربوطه قرار گیرد.

آقایان صدق آمیز، زکی پور، فیضی و صالحی به نمایندگی از تشکل های مربوطه طی سخنانی ضمن تائید و تأکید بر تشکیل کارگروه مذکور مطالبی را در خصوص لزوم همگرائی بیشتر  تشکل های نساجی و پوشاک ارائه فرمودند و ابراز امیدواری نمودند تا در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال شاهد توسعه و پیشرفت صنایع نساجی و پوشاک باشیم.

در ادامه این نشست طبق دعوت قبلی آقای حجه الاسلام موسوی لارگانی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه حضوریافتند و ضمن خیرمقدم به ایشان جلسه با طرح مشکلات و مسائل روز صنعت ادامه یافت و دکتر شیبانی با اشاره به تعرفه واردات مواد اولیه به موضوع حقوق و عوارض گمرکی اشاره فرمودند و از مجلس شورای اسلامی خواستند تا در این خصوص از صنعتگران حمایت نماید.

آقای رئیس زاده دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران نیز ضمن تقدیر از زحمات و تلاش های حجه الاسلام موسوی لارگانی در خصوص ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر به عدم اجرایی ساختن تعرفه های گمرکی در سال جاری اشاره فرمودند و از ایشان خواستند تا صنایع نساجی و پوشاک را در سال اشتغال و تولید یاری فرمایند.

آقای موسوی لارگانی نایب رییس محترم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز بااشاره به اهمیت صنایع نساجی و پوشاک در ایجاداشتغال کشور به لزوم حمایت از این صنعت اشاره فرمودند و توضیحاتی را در خصوص موضوع لایحه مالیات ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی و لزوم اخذ مالیات مذکور از مصرف کننده نهایی ارائه فرمودند.

ایشان با انتقاد از تعرفه ترجیحی با کشور ترکیه ابراز امیدواری نمودند با پیگیریهای بعدی موضوع تعرفه های گمرکی صنایع نساجی و پوشاک در مجلس شورای اسلامی کلید بخورد.

در ادامه این نشست مهندس حمیدی طی سخنانی با اشاره به موضوع مالیات و فشارهای وارده به تولیدکنندگان و صنعتگران از عدم اخذ مالیات از مالیات گریزان و معافین از مالیات و کالای قاچاق و غیرقانونی انتقاد فرمودند و از مجلس شورای اسلامی خواستند تا نسبت به کاهش واردات کالاهای لوکس و غیرضرور و حمایت از تولیدکنندگان در زمینه مسائل و مشکلات مالیاتی اقدام نماید تا شرایط تولید و اشتغال در کشور فراهم گردد .

دکتر شیبانی در ادامه فرمایشات مهندس حمیدی طی سخنانی از مجلس شورای اسلامی خواستند تا به عنوان مسکن قبل از تصویب و اجرای لایحه مالیات بر ارزش افزوده، درصد مالیات مذکور را برای صنایع نساجی و پوشاک از 9 به 3 درصد کاهش دهد تا این صنعت بتواند از دوره رکود فعلی عبور نماید.

در ادامه این نشست سلیمانی نماینده اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک طی سخنانی با اشاره به تشکیل کارگروه مشترک تشکل های نساجی و پوشاک از آقای موسوی لارگانی خواستند تا زمینه ارتباط مؤثر این کارگروه با نمایندگان و کمیسیون های مجلس شورای اسلامی را فراهم فرمایند.

همچنین  مهندس شهلایی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن واردات کالای خارجی که مشابه داخلی دارد از مجلس شورای اسلامی خواستند تا این حکم حکومتی را در جهت حمایت از تولید داخل پیگیری نماید.

آقای زینی ضمن سپاس از حسن توجه و پیگیری های آقای موسوی لارگانی در خصوص صنعتگران نساجی به افزایش قیمت تمام شده کالای تولید داخل به دلیل قوانین و مقررات موجود اشاره فرمودند. و فرآیندهای اخذ و صدور مجوز را با توجه به قوانین و مقررات دست و پاگیر بسیار طولانی و ناکارآمد دانستند.

ایشان با طرح مشکلات مربوط به فروشگاه داری در کشور و حضور گسترده کالای قاچاق و وارداتی و حمایت های قابل توجه کشور ترکیه از گسترش بازار فروش محصولات ترک در کشور ایران از مجلس شورای اسلامی خواست تا با حمایت از واحدهای داخلی، زمینه توسعه و پیشرفت این صنعت را فراهم نمایند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال