وضعيت ناخوش صنعت نساجي و پوشاك
تعداد بازدید :
1480
تاریخ انتشار :
۱۳۹۶/۲/۲
محمدكاظم عميد مشاور انجمن صنایع نساجی ایران گفت: اين روزها واحدهاي صنعتي در بخش نساجي و پوشاك نيازمند حمايت از سوي دولت هستند
و اگر معضلات اقتصادي از سوي دستگاههاي نظارتي روند كاهشي را براي توليدكنندگان فراهم نكنند بيشك اين واحدها يا روند تعطيلي را درپيش خواهندگرفت يا توليد خود را به حداقل ظرفيت خواهند رساند يا صنعتگران به دليل موانع زياد در بخش پيش روي حوزه توليد مجبور ميشوند تا از راه خلاف واحد خود را اداره كنند؛ چرا كه در شرايط فعلي توليد ديگر براي فعالان صنعتي صرفه اقتصادي ندارد و بنابراين اين فعالان ترجيح ميدهند كه يا از ادامه فعاليت كنارهگيري كنند يا واحد صنعتي را به شخص ديگري واگذار كنند. وي با بيان اينكه تنها راه مبارزه با قاچاق كالا حمايت از واحدهاي توليدي داخل است؛ گفت: نمايندگان بخش خصوصي در سالهاي متوالي درباره مشكلات و سد راه حوزه توليد و همچنين چگونگي برطرفسازي اين موانع برنامههايي را به نمايندگان دولتي ارائه دادهاند اما متاسفانه در عمل برنامهيي براي برون رفت از شرايط دشوار پيادهسازي نشده است، حال امسال اميدواريم با برنامههاي از پيش تعيين شده نمايندگان بخش خصوصي و تشكلها بتوانيم سال خوبي را در حوزه توليد كليد زنيم. عميد با انتقاد از عملكرد بانكها گفت: بهرههاي بانكي منجربه آن شده تا واحدهاي توليدي به جاي توسعه در امور خود سرمايهها را به سمت بخشهاي غيرمولد هدايت كنند و اين موضوع در حوزه توليد و اشتغالزايي ما خطرناك خواهد بود. وي با اشاره به برنامه انجمن نساجي در سال 96عنوان كرد: انجمن نساجي همچنان طي سالهاي گذشته بر رونق توليد و راهكارهاي لازم درباره تحقق شعار سال تاكيد دارد، سال گذشته نشستهاي مختلفي با مسوولان مربوطه سازمان امور مالياتي و... برگزار شد و علاوه بر آن انجمن نسخههاي پژوهشي را براي برون رفت از شرايط فعلي به دستگاههاي دولتي ارائه داده است كه اميدواريم با پيادهسازي اين برنامهها گامي جهت رونق صنايع داشته باشيم. معاونت فني انجمن صنايع نساجي ايران با اشاره به معضل ركود در كشور اظهار كرد: طي سالهاي گذشته باتوجه به مهار تورم ما شاهد عميقتر شدن ركود هستيم و همين موضوع باعث شده تا بسياري از كالاها در انبار كارخانهها دپو شود و انتظاري كه ميرود اين است كه تا با ارائه برنامهيي مدوني از اين معضل كه گريبانگير واحدهاي توليدي شده عبور كنيم. عميد در بخش ديگري از صحبتهايش با اشاره به فرصتهاي در پيش رو قرارگرفته صنعت نساجي و پوشاك گفت: در بخش نساجي فرصتهاي زيادي نهفته است و هر فرد با 35 ميليون تومان سرمايه ميتواند در حوزه نساجي سرمايهگذاري را كليد زند و حال ميزان سرمايه در صنعت پوشاك نيز رقمي بالغ بر 27 ميليون تومان است؛ اين موضوع درحالي است كه ميزان سرمايهگذاري در صنعت پتروشيمي رقم بالايي را براي سرمايهگذاري ميطلبد؛ بنابراين حمايت از بنگاههاي كوچك و زودبازده بايد در اولويت اصلي دولتمردان قرار گيرد.
برنامه اتحاديه پوشاك در راستاي رونق توليد
از سوي ديگر رييس اتحاديه توليدكنندگان و فروشندگان پوشاك با اشاره به فرهنگسازي خريد كالاي توليد داخل گفت: فرهنگسازي و نهادينه كردن حمايت از كالاي داخلي مهمترين گام در تحقق اقتصاد مقاومتي است كه اين مهم با پشتيباني مردمي و توليد كالاي با كيفيت محقق خواهد شد. ابوالقاسم شيرازي با اشاره به شعار سال 96 در ادامه عنوان كرد: پيرو فرمايشات مقام معظم رهبري و تاكيد ايشان بر اجراي سياستهاي اقتصاد مقاومتي توليد و اشتغال، اتحاديه پوشاك ضمن اعلام آمادگي براي توسعه توليد و اشتغال، مصمم است تا توسط ۲۰ هزار بنگاه كوچك و زود بازده تحت پوشش با عزمي راسخ و در راستاي توليد دانش بنيان، اشاعه فرهنگ و حمايت از پوشاك ايراني در معرفي، رونق كسب و كار و توسعه صادرات پوشاك گام بردارد. شيرازي، ضمن انتقاد از واردات بيرويه پوشاك و نبود نظارت لازم به اين عرصه تصريح كرد: بيش از ۳ ميليارد دلار حجم واردات پوشاك به كشور است كه اين به معناي از دست رفتن ۳۸۵ هزار فرصت شغلي است. بر اين اساس واردات بيرويه انواع پوشاك سبب از بين رفتن فرصتهاي شغلي و اشتغالزايي براي جوانان شده است و اگر مسوولان از صنايع كوچك و زود بازده حمايت نكنند، هنر ارزشمند طراحان و دوزندگان ايراني به فراموشي سپرده ميشود. اين درحالي است كه مبارزه با واردات و قاچاق بيرويه كالا، برندسازي پوشاك ايراني، برداشتن موانع توليد و عرضه پوشاك در كشور و مشوقهاي صادراتي باعث تسريع در دستيابي به جايگاه نخست اقتصادي منطقه و توسعه پايدار اقتصاد خواهد بود. رييس اتحاديه توليدكنندگان و فروشندگان پوشاك تهران اظهار كرد: اصناف و بنگاههاي زودبازده نقش بسيار مهمي در چرخه توليد، رونق كسب و كار و اشتغالزايي دارند و متاسفانه حمايتهاي لازم از اين قشر انجام نگرفته است. شيرازي گفت: اقتصاد مقاومتي در پي كاهش وابستگيها به محصولات و خدمات خارجي و توسعه كشور است و ترجيح كالاهاي داخلي بر اجناس خارجي يكي از مهمترين اقداماتي است كه آحاد مردم بايد از آن حمايت كنند. از اين رو در سال گذشته اتحاديه پوشاك جهت افزايش ظرفيت توليد و ساماندهي اشتغال، طي تحقيقات و پژوهشهاي لازم با شناسايي سرمايهگذاران داخلي و معرفي به توليدكنندگان اين حوزه اقدامات ارزشمندي انجام داد. وي همچنين تحقق سياستهاي اقتصاد مقاومتي را در جامعه منوط به اهميت دادن اين موضوع در رسانهها دانست و خاطرنشان كرد: رسانهها با اشراف به دادهها و اطلاعات لازم اين حوزه ميتوانند موجب فرهنگسازي اقتصاد مقاومتي در بين مردم باشند. وي خاطرنشان كرد: براي دستيابي به اقتصاد مقاومتي نخست بايد مديريت فرهنگسازي به جهت تغييرات متناسب و لازم از طريق مهندسي فرهنگ اقتصادي انجام گيرد تا جامعه درمسيري قرار گيرد كه به دو اصل توانستن و مقاومت در برابر فشار برسد و شكل جديدي از اقتصاد و توليد را سامان دهد كه ضمن برآورده كردن همه نيازهاي اساسي جامعه، در برابر هرگونه فشار سلطهگران و مستكبران مقاومت كند و از استقلال و خودكفايي بهرهمند شود و به مسير رشد و شكوفايي خود ادامه دهد