افزایش استقبال از پوشاک ایرانی در چهار سال اخیر
تعداد بازدید :
1065
تاریخ انتشار :
۱۳۹۵/۱۱/۱۹
در ایـن بازار چنـد برند معتبر خارجی باکیفیت بـالای محصولات خود حضــور دارند که اغلب تولیـدات آنهـا قیمـت بالایی دارد. اما بخش عمده پوشاکی که تحت عنـوان تولید خارجی در بازار دیده میشوند، اصلا کیفیتی در سطح محصولات داخلی ما ندارند.
بسیاری از پوشاک ایرانی از محصولات مشــابه ترکیــهای یا چینی کیفیــت بالاتــری دارند. امــا متاســفانه اغلب کالاهای ما در بخش نســاجی به صورت قاچاق وارد کشور میشوند. سهم اینگونه محصولات قاچــاق 85 تا 90 درصد کل محصولات خارجی موجود در بازار پوشاک کشور را تشکیل میدهد. در کل در 9 ماهــه ســال 95 ،تنهــا 35 تــا 40 میلیون دلار واردات قانونی پوشــاک داشتهایم.
بــرآورد من این اســت کــه توجــه ایرانیــان به پوشاک ایرانی در ســه چهار سال گذشته بیشتر شده است. حادثه اخیر پلاسکو هم استقبال از محصولات داخلی را افزایش داده اســت. به نظر میرســد توجه بیشــتر تولیدکنندگان ایرانی به مد، کیفیت و طراحی ، باعث شده تا فروش پوشاک ایرانی در سالهای اخیر افزایش یابد.
این مسئله را بهطور ویژه در حوزه مانتو مشاهده میکنید. هماکنون 80 درصد مانتوهای بــازار را محصولات ایرانی تشــکیل میدهد. تولیدکنندگان نامــدار ایرانی ماننــد البســکو، پارچههای مقــدم و مطهری و نظایر آنها همچنان مشــغول تولید هستند. این واحدهــا پروانه صنعتــی دارند اما بیشــتر تولید پوشــاک در کشــور توســط واحدهــای صنفی انجــام میشــود. بایــد در پایان تاکیــد کنم که برخالف تصور برخی، تولیــد کارخانجاتی مانند البســکو کاهــش نیافتــه و بــه کار خــود ادامه میدهند.