رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور: من برخلاف دیگران معتقدم پنبه رو به بهبود است

با توجه به اخباری که در خصوص محصول پنبه در این روزها شنیده می شود نگرانی از بین رفتن این محصول در دل مردم و فعالان در این بخش ریشه دوانده و بیشتر شده است

اما خوشبختانه تولید پنبه نسبت به چند سال اخیر بهبود پیدا کرده و با حمایت هایی که دولت در این سال ها از تولید پنبه داشته موجب امیدواری بیشتر کشاورزان برای تولید این محصول شده است. همچنین موسسه تحقیقات کشت از تولید این محصول ابراز امیدواری کرده و تاکید کرد که جای نگرانی نیست. 

دکتر قربانعلی روشنی، رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور در این باره گفت: موسسه تحقیقات پنبه یک نهاد ملی برای یافتن مشکلات کشاورزان در تولید این محصول است. ما 7 سال قبل دو رقم زراعی از این محصول را در کشور داشتیم که به روز نگه داشتن و خالص سازی این دو رقم نیز کار پیچیده ای نبود؛اما در حال حاضر ایران در کشت پنبه 13 رقم تجاری دارد.
روشنی ادامه داد: فعالیت های موسسه نیز با این افزایش رقم چند برابر شده است. من بر خلاف نظر دیگران و خبرگزاری ها معتقدم وضعیت پنبه رو به بهبود است. برای این حرف هم دلایلی دارم؛ یکی از این دلایل حضور بخش های خصوصی است که به زودی در این زمینه فعالیت می کنند.
وی افزود: در گذشته بارها  بر دوش دولت بود و هیچ بخش خصوصی خود را ملزم به دخالت در کشت پنبه نمی دانست. البته منافع اقتصادی هم برایشان وجود نداشت که علاقه مند به ورود در توسعه کشت و صادرات پنبه باشند. اما در حال حاضر اوضاع تغییر کرده است. آستان قدس رضوی دو رقم از بزرگترین ارقام تجاری ما را خریداری کرده و از زمانی که این دو رقم را خریدند، پنبه از 1000 هکتار در عرضه خود این شهر بیشتر شده است؛ این موضوع باعث منفعت خود آن هاست. همچنین اتحایه تعاونی پنبه کاران نیز دو رقم از ارقام پنبه ما را از ما خریداری کرده است.
رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور تصریح کرد: در سال های اخیر مراحل کشت تا برداشت محصول پنبه 7 ماه طول می کشید و کشاورز 7 ماه درگیر مراقبت از این محصول بود. اما در حال حاضر  در موسسه ارقام جدیدی تولید کرده که این دوره 7 ماهه به 120 روز کاهش پیدا کرده است. یعنی کشاورزان دو ماه و نیم صرفه جویی در زمان، مبارزه با آفات، استفاده از آب و مراقبت دارند و این محصول می تواند در الگوی کشت به عنوان کشت دوم قرار بگیرد. چون در گذشته این مدت زمان کشت این محصول طولانی بود و در الگوی کشت قرار نمی گرفت اما حالا این اتفاق افتاده و پنبه تا حدودی جایگاه خود را پیدا کرده است.
روشنی اظهار داشت: دلیل دیگر نقش دولت است. در سال های اخیر دولت حمایت های بسیار خوبی از این محصول به ویژه در نرخ خرید تضمینی داشت است. طبق آمار متوسط نرخ خرید تضمینی این محصول از باقی محصولات بیشتر است.
وی با اشاره به رغبت کشاورزان در تولید این محصول گفت: کشاورزان نیز با حمایت های دولت رغبت بیشتری برای تولید این محصول پیدا کرده اند.
رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور افزود: یکی از مشکلات کشاورزان در تولید محصول پنبه عدم وجود کارگر و ماشین آلات مدرن بود که پس از طرح های مطرح شده توسط این سازمان به همت یکی از دانشجویان ماشین کوچکی برای روش مکانیزاسیون ساخته شده که اگر دولت تسهیلات خوبی برای تکثیر این نوع ماشین بدهد وضعیت پنبه روز به روز بهتر خواهد شد.
روشنی ادامه داد: در حال حاضر سرعت سقوط سطح زیر کشت پنبه متوقف شده و این باعث خوشحالی است و امیدواریم سطح زیر کشت این محصول از این پس افزایش پیدا کند که نتایج به زودی مشخص خواهد شد. امیدواریم سودجویان دست از واردات برداشته و صادرات این محصول را رونق ببخشند. چرا که تا کنون این محصول که یکی از محصولات مرغوب بین کشورهای دیگر است تا به حال صادارت نداشته است.
وی ادامه داد: در خصوص کشت فراسرزمینی این محصول نیز احتمال ایجاد تفاهم نامه با سودان وجود دارد.
مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: در نظر داریم طبق برنامه تا افق 1404 ، 100 درصد نیاز پنبه کشور از تولیدات داخلی تامین شود.
به گزارش ایرنا، ابراهیم هزار جریبی پیش بینی کرد تا پایان برنامه پنجساله نششم توسعه پنبه مورد نیاز کشور به میزان 292 هزارتن با عملکرد تولید 2 هزار و 894 کیلوگرم در هر هکتار، معادل 70 درصد در داخل تولید شود.
وی اظهار داشت: سطح زیر کشت پنبه در برنامه ششم توسعه به 100 هزار هکتار خواهد رسید.
هزارجریبی توسعه کشت نشایی را یکی از راهکارهای افزایش تولید پنبه در کشور عنوان و تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه از 100 هزار هکتار پیش بینی سطح زیر کشت پنبه، 40 هزار هکتار کشت نشایی و 60 هزار هکتار کشت مستقیم انجام خواهد شد.
مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی افزود: اکنون در شش استان کشور نزدیک به 6 هکتار کشت نشایی به صورت الگویی داریم که از این سطح حداکثر بهره وری را برای ترویج، آموزش و اطلاع رسانی انجام داده ایم.
هزارجریبی با اشاره به این که در استان های گلستان، خراسان رضوی، فارس، اردبیل، قم و خراسان جنوبی کشت نشایی به صورت الگویی انجام می شود، ادامه داد: در این استان ها نزدیک به 25 تا 30 درصد افزایش عملکرد تولید در مقایسه با کشت مستقیم بذر داشته ایم.
وی کاهش هزینه های تولید پنبه را یکی از برنامه های معاونت امور زراعت عنوان کرد و افزود: ایجاد بانک نشا به صورت متمرکز توسط بخش خصوصی، تهیه ماشین های نشاکار و استفاده از خاک های معمولی هزینه تولید پنبه را کاهش می دهد.
این مقام مسوول در بخش زراعت، توسعه کشت حفاظتی را از دیگر برنامه ها برای افزایش تولید این محصول عنوان کرد و گفت: سال گذشته 2 هزارو 500 هکتار کشت حفاظتی پنبه داشتیم و امسال کشت حفاظتی در چهار هزار هکتار از اراضی اجرا شده ، ضمن آن که نزدیک به هشت هزار هکتار در کشت کم خاک ورزی صورت گرفته است.
وی با بیان این که کشاورزان به توسعه کشت این محصول اعتقاد دارند، گفت: ما با برنامه ریزی های انجام شده تلاش می کنیم اعتقاد کشاورزان به مرحله اجرا برسد.
هزار جریبی افزود: در این راستا قصد داریم از طریق نشست ها و مذاکره با صنعت نساجی، مسایل بازرگانی پنبه را برطرف کنیم و ارتباط صنعت و تولید را بهبود بخشیم.
مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: درصدد هستیم زنجیره تولید نساجی از کشت پنبه تا تهیه پوشاک در داخل کشور به منظور اشتغالزایی ایجاد شود.
وی افزود: پنبه مانند کلزا از گیاهانی است که در تناوب با محصولات استراتژیک مانند گندم است و در تولید این محصولات تاثیر می گذارد.
پنبه از مهم‌ترین و پرکاربردترین الیاف طبیعی در صنعت نساجی است .
براساس آمارها،‌ 25 میلیون تن پنبه در سال تولید می‌شود که این میزان برابر با سطح زیر کشت 2٫5 درصد از زمین‌های کشاورزی جهان است همچنین چین بزرگترین تولیدکننده پنبه در جهان به شمار می رود که بیشتر پنبه تولیدیش در داخل کشور به مصرف می‌رسد و ایالات متحده آمریکا برای سال‌های متمادی بزرگترین صادرکننده پنبه در جهان بوده است.
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال