هند به زودی به دومین خریدار بزرگ ماشین آلات آلمان پس از چین بدل میشود.
در حال حاضر هند چهارمین واردكننده بزرگ ماشین آلات نساجی از آلمان است.
این كشور در نیمه نخست سال ۲۰۰۵، بیش از ۱۰۸ میلیون یورو ماشین آلات نساجی از آلمان وارد كرده است. واردات آمریكا و تركیه در همین مدت به ترتیب ۱۷۳ و ۱۷۰ میلیون یورو بوده است.چین همچنان در صدر فهرست واردكنندگان ماشین آلات نساجی آلمان است و در نیمه نخست سال جاری میلادی، ۳۶۱ میلیون یورو ماشین آلات از این كشور وارد كرده است.
راگنار استراوچ مدیر بازرگانی خارجی انجمن تجاری ماشین آلات نساجی آلمان (VDMA) در این باره گفت: صادرات ماشین آلات نساجی آلمان به هند در سال ۲۰۰۴ با ۳۰ درصد افزایش به ۱۴۰ میلیون یورو رسید. این رشد در سال جاری به ۸۴ درصد رسید و VDMA در نظر دارد صادرات ماشین آلات نساجی به هند را تا ۲۰۰ میلیون یورو در درازمدت افزایش دهد.
كاهش صادرات به چین
۱۳۰ عضو گروه صنعتی ماشین آلات نساجی آلمان همگی بر این عقیده هستند كه اخیرا صادرات ماشین آلات نساجی این كشور به چین در حال كاهش است. این گروه به دنبال راههایی هستند كه سهم بازار هند را افزایش دهند. آنها هند را به عنوان بازار بالقوه آینده مهمترین محل جایگزین خارجی برای صادرات ماشینآلات نساجی میدانند. استراوچ ادامه داد: بازار چین رو به ركود است و ممكن است این سقوط تا مدتی محدود ادامه یابد.
او همچنین اشاره كرد: مجموع حمل و نقل ماشین آلات نساجی آلمان در نیمه نخست سال جاری میلادی برابر با یك میلیارد و ۷۵۵ میلیون یورو بوده است. واردات چین با ۳۶۱ میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افت نشان میدهد و تنها واردات ماشین آلات نخ ریسی در همین مدت ۴۵ درصد كاهش یافته است. این در حالی است كه واردات ماشین آلات نخریسی توسط هند امسال با ۳۶۷ درصد افزایش به ۵۲ میلیون یورو رسید و ماشین آلات تكمیل هم با ۳۸ درصد افزایش بر ۹ میلیون یورو بالغ شد.
به گفته یكی از اعضای VDMA پنج سال پیش صادرات ماشین آلات نساجی به چین معادل ۵۰۰ میلیون یورو بود. بخشی از كاهش واردات چین ناشی از رسیدن به ثبات در تقاضای ماشین آلات ونیز بی ثباتی بازار با توجه به مقررات سهمیه بندی و منع واردات محصولات نساجی چین به اروپا و آمریكاست.
مزایای سهمیه بندی واردات چین
تولید پارچه در صنعت نساجی هند بر مبنای پنبه صورت میگیرد و ممكن است با سرمایه گذاری بیشتر بر ماشینهای نخ ریسی همین روند ادامه پیدا كند. اما هند به عنوان جایگزینی در تجارت صنعت نساجی و اهمیت آن در بازارهای پیچیده ای مانند آمریكا و اتحادیه اروپا این كشور را مجبور خواهد كرد كه علاوه بر افزایش كیفیت برای تنوع محصولاتش هم چاره اندیشی كند.
بنابراین هند باید ماشین آلات نساجی خود را به روز كند و نیز ظرفیتهای خود را افزایش دهد و كارخانه های جدید احداث كند. استراوچ در این باره افزود: دولت هند در بخش نساجی برای صادرات ۵۴ میلیارد دلار محصول برنامه ریزی كرده كه هدف بسیار بزرگی است.
صنایع ماشینآلات نساجی آلمان قصد دارد در این فرصت سهیم شود. VDMA با توجه به همین شرایط هفته گذشته كارگاه آموزشی دو روزهای با عنوان تكنولوژی نساجی آلمان با تمركز بر ویژگیهای صنعت نساجی هند برگزار كرد. این دومین كارگاهی است كه انجمن ماشین آلات نساجی آلمان در ۸ سال اخیر در هند برگزار میكند.
هدف از این كارگاه به روز كردن صنایع نساجی هند منطبق بر آخرین تكنولوژیهای روز دنیا در بخشهای نخ ریسی، بافتها، رنگ و تكمیل پارچه بود. ۳۶ تولیدكننده ماشین آلات نساجی آلمان و ۴۰ استاد در همین زمینه در این كارگاه شركت كردند.