گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از شاخص «بیگ‌مک» اقتصاد چطور با «برگر بزرگ» اندازه گرفته می‌شود؟

تعداد بازدید : 1338
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۹/۲

گزارش 2016 این شاخص نشان می‌دهد قدرت خرید فرانک سوئیس از همه ارزها بالاتر است. اگر شما ده دلار در جیب‌تان داشته باشید، آن برای خرید دو همبرگر بزرگ کفایت می‌کند. در بریتانیا با این میزان پول، شما می‌تواند دو تا و نصفی برگر سفارش دهید

30 سال پیش در 1986، شاخص «بیگ‌مک» توسط پام وودال، روزنامه‌نگار بریتانیایی در نشریه اکونومیست، معرفی شد. این شاخص هنوز هم به طور غیررسمی برای اندازه‌گیری قدرت خرید بین ارزهای مختلف به شمار می‌رود. از طریق شاخص بیگ‌مک می‌توان دریافت ارزهای مختلف در شرایط واقعی وقتی مردم می‌خواهند کالایی خریداری کنند، چقدر ارزش دارد.

از آن‌جایی که همبرگر‌های بزرگ شرکت مک‌دونالد، در همه‌جای جهان به یک اندازه وزن و قیمت دارند، می‌توان با این کالای یکسان کشورهای مختلف را با هم مقایسه کرد.

گزارش 2016 این شاخص نشان می‌دهد قدرت خرید فرانک سوئیس از همه ارزها بالاتر است. اگر شما ده دلار در جیب‌تان داشته باشید، آن برای خرید دو همبرگر بزرگ کفایت می‌کند. در بریتانیا با این میزان پول، شما می‌تواند دو تا و نصفی برگر سفارش دهید.

در امریکا قیمت یک بیگ‌مک به طور متوسط 5.04دلار است. در مقال در هنگ‌کنگ قیمت آن حدود 2.50دلار است. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که ارزان بود یک بیگ‌مک در هنگ‌کنگ نسبت به امریکا را توجیه می‌کند. اصلی‌ترین دلیل این است که ارز هنگ‌کنگ ارزش کمتری دارد و البته دولت نیز ارزش آن را پایین‌تر نگه می‌دارد. به این ترتیب این شاخص به همین راحتی به وسیله‌ای برای مقایسه ارزش ارزهای کشورها تبدیل می‌شود. در مورد هنگ‌کنگ این شاخص نشان می‌دهد که ارز آن ارزشی بسیار پایین دارد.

 

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال