رئیس هیات مدیره انجمن نساجی:واحدهای نساجی به صورت میانگین با 30 تا 35 درصد ظرفیت فعالیت میکنند
تعداد بازدید :
1706
تاریخ انتشار :
۱۳۹۵/۹/۲
100 درصد فروشگاههایی که به نام برندهای مهم و معتبر پوشاک خارجی در کشور فعالیت میکنند، واقعی نیستند
رئیس هیات مدیره انجمن نساجی میگوید 100 درصد فروشگاههایی که به نام برندهای مهم و معتبر پوشاک خارجی در کشور فعالیت میکنند، واقعی نیستند و از شرکت اصلی مجوز نمایندگی خود را دریافت نکردهاند و قراردادی در اختیار ندارند.
محمد مروج میگوید:« چند هفته پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشنامه ای را برای واحدها و برندهایی که در کشور فعال هستند ارسال کرد و از آنها خواست تا قرارداد شرکتشان با این برندها و مجوز نمایندگیشان را ارئه دهند و آن چیزی که مشخص شد این بود که بیشتر این برندها اصلاً مجوزی در اختیار ندارند. در این بررسی که از سوی دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام گرفت 85 برند که در کشور فعال هستند، شناسایی شد ولی در نهایت مشخص شد تنها 5 برند از بین آنها قرارداد دارند و آن هم نه با شرکتهای اصلی بلکه با نمایندگان این شرکتها در کشورهای دیگر، مثلاً برند مرکز اصلی اش در کشور اسپانیاست ولی شرکت ایرانی قرارداد خود را با نمایندگی این شرکت در دبی به امضا رسانده است.»
مروج درادامه به تحریمهای ایران در سالهای گذشته اشاره میکند و میگوید:« باتوجه به تحریمهای اقتصادی و مشکلات بانکی و نقل و انتقال پول در سالهای گذشته اصلاً شرایط حضور برندهای خارجی اصل در کشور وجود نداشته است زیرا شرکتهای بین المللی پوشاک به دلیل ترس از فشارهای آمریکا و ممنوع شدن حضورشان در این کشور با ایران فعالیتی نداشتهاند.»
او در ادامه میگوید بسیاری از این برندها که در سطح شهرهای مختلف کشور شاهد فعالیتشان هستیم جنس خود را همین جا تولید میکنند، میگوید:« شما هر مارکی که بخواهید الان در بازار هست و خیلی راحت بعد از تولید میتوان آن را روی لباس زد. چندی پیش با یک تولید کننده پیراهن صحبت میکردم، میگفت وقتی یک پیراهن درست میکنم و مارک خودم را میزنم فروشگاه آن را از من مثلاً 45 هزار تومان میخرد و 80 هزار تومان میفروشد ولی وقتی مارک خارجی را میزنم آن را از 65 هزار تومان میخرد و خودش هم 150 هزار تومان میفروشد.»
مروج در بخش دیگری از صحبتهایش به ادامه رکود بسیار شدید در واحدهای نساجی و پوشاک کشور اشاره میکند و میگوید:« هم اکنون واحدهای نساجی و پوشاک کشور با ظرفیت 30 تا 35 درصد به صورت میانگین در حال فعالیت هستند و مشکلات اصلی واحدها هم نبود تقاضای بازار و رقابت بسیار، بسیار تأسف بار با قاچاق است.»
او با اشاره به طرحهای مبارزه با قاچاق کالا که در دو ماه گذشته آغاز شده، ادامه میدهد:« با دستوری که حدود دوماه پیش رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت مبارزه با قاچاق کالا و حمایت از تولید ملی دادند، برخرود با قاچاق کالا در کشور جدی تر شده است تا جایی که در این دو سه ماه طرحهای ضربتی برای برخورد با کسانی که اقدام به قاچاق کالا میکنند، کلید خورده و شاهد شناسایی و توقیف انبارهای کالاهای قاچاق در کشور هستیم. دستور رهبر انقلاب درباره مبارزه با موضوع قاچاق به خوبی نشان داد که اهمیت برخرود با این ماجرا تا چه اندازه است و ما امیدوار هستیم با جدی شدن برخرود با قاچاق کالا، جلوی حجم بسیار زیاد قاچاق گرفته شود تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند در بازار رقابت کنند.»
رئیس هیات مدیره انجمن نساجی ضعفهای قانونی را یکی از دلایل شکل گیری قاچاق کالا می داند و میگوید:«مناطق آزاد و بازارچههای مرزی الان بستری برای شکل گیری قاچاق در کشور شدهاند. مثلاً منطقه آزادی همچون ارس با آن گستردگی حتی یک فنس ندارد و افراد از هرجایی بخواهند وارد و خارج میشوند و اصلاً نظارتی وجود ندارد.
بازارچههای مرزی و مناطق آزاد الان به مرکز ورود کالاهای قاچاق به داخل کشور تبدیل شدهاند و حتی افرادی هستند که برنامه ریزی و سرمایه گذاری میکنند و افراد دیگری را به عنوان مسافر با هزینههای خود به این مناطق میفرستند تا برایشان جنس بیاورند، شما وقتی خانوادههایی را که از مسافرت به مناطق آزاد برمی گردند دنبال کنید به خوبی متوجه این موضوع میشوید که افرادی که هزینههای برخی از این مسافرها را دادهاند، مراجعه کرده و چمدانهای کالاها را تحویل میگیرند. مشکلی که روز به روز جدی تر می شود و باید با ان برخورد صورت گیرد.»