با ساماندهی پوشاک ، برندهایی که در ایران نمایندگی دارند ، ثبت می شوند

تعداد بازدید : 2021
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۸/۱۸

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، یدالله صادقی در گفت و گوی اختصاصی با شاتا به تشریح اقدامات معاونت امور اقتصادی و بازرگانی در خصوص چگونگی ساماندهی واردات پوشاک پرداخت و عنوان کرد :

پوشاک قبلاً نظم و نظام خاصی نداشت و تحت نمایندگی برند خاصی نبود چنانکه پوشاک تقلبی با قیمت‌های نازل در گمرکات اظهار می شد و با تعمیراتی خاص در واحدهای صنعتی با تابلوی لباس مارک یا برند به بالاترین قیمت ممکن در بازار عرضه می گردید .

وی افزود: قاچاق پوشاک لطمه زیادی به منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان وارد می کرد اما با ساماندهی پوشاک ،برندها شناسایی شدند و اخطار دادیم که واحدها به ثبت نمایندگی مبادرت نمایند و از فعالیت تابلوهای غیرمجاز جلوگیری شد و در نتیجه برند هایی که نمایندگی داشتند ، ثبت شدند.

وی در ادامه یادآور شد: بر اساس دستورالعمل تدوین شده ، کلیه واردکنندگان پوشاک از مرکز امور اصناف و بازرگانان گواهی ثبت نمایندگی دریافت نمودند و تعهد دادند که در 2 سال اول فعالیت نمایندگی حداقل معادل 20 درصد ارزش واردات‌شان را در داخل تولید کرده و از این تولید داخل 50 درصد را به بازارهای بین‌المللی صادر کنند.

صادقی با اشاره به اقدامات معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت : مسئولیت برند پوشاک در کشور را بعهده واردکنندگان پوشاک گذاشتیم که از عرضه هرگونه کالای تقلبی و یا قاچاق تحت برند جلوگیری شود. همچنین شبکه فروش زنجیره‌ای برای عرضه محصولات دایر گردید که مجهز به سیستم صندوق‌های مکانیزه با نرم‌افزار مورد قبول سازمان امور مالیاتی بود و این دستورالعمل در جهت مدیریت واردات ،تقویت تولید داخلی و جلوگیری از قاچاق پوشاک ابلاغ شد که فضای جدیدی را هم برای تقویت تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرد و هم برای سرمایه‌گذاری خارجی و تولید برندهای بین‌المللی در کشور موثر واقع شد.

صادقی در پاسخ به موضوع واردات خودروهای ساخت آمریکا با برند غیر آمریکایی گفت : شرکت‌های خارجی در ایران قرارداد ثبت نمایندگی از کشورهایی غیر از آمریکا و اسرائیل می‌گیرند.

در واقع مبداء ثبت این نمایندگی‌ها آمریکا نیست اما برندهای بزرگ در دنیا فقط در کشور خودشان سایت تولید ندارد در مناطق زیادی از دنیا فعالیت دارند و مدیریت می‌کنند و از طریق نمایندگی اقدام به فروش کالا می نمایند مثلاً ممکن است کالایی ژاپنی باشد ولی در آمریکا تولید شود و از طریق نمایندگی مجاز تحویل می‌شود. در نتیجه اگر به آمار ثبت سفارش مراجعه کنید ،در می یابید که مبداء ثبت‌ سفارش که نشان دهنده ورود کالاست ، هیچکدام از آمریکا نیست بلکه در دفاتر نمایندگی خاورمیانه قرار دارد.

سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در ارتباط با فعالیت مرکز امور اصناف و بازرگانان نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت :هم اکنون 3 میلیون واحد صنفی داریم که 6 میلیون اشتغال مستقیم ایجاد کرده و 17 درصد تولید ناخالص داخلی را در بر می گیرد ودر کل می توان گفت 23 میلیون نفر از بخش اصناف ارتزاق می‌کنند.

وی با اشاره به فرصت های شغلی ایجاد شده در بخش اصناف گفت : اصناف سالانه 150 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد می‌کنند که در نتیجه می توان گفت علاوه بر بخش اقتصادی ،در تصمیمات سیاسی هم نقش ایفا می کنند و در واقع ویترین توانایی‌های اقتصادی، اجتماعی کشور محسوب می‌شوند و نزدیکترین ارتباط را بین مردم و تصمیم‌گیران اقتصادی و بازرگانی بعهده دارند.

صادقی با بیان اینکه یکی از گسترده‌ترین و مردمی‌ترین بخش‌های اقتصادی اصناف هستند، افزود : تولیدکنندگان و بازرگانان که در سطح کلان اقدام به صادرات و واردات می‌کنند بخش دیگری از فعالان اقتصدی می باشند.

وی گفت : بخش صنفی در قالب 8 هزار اتحادیه صنفی 370 اتاق اصناف و یک تشکل ملی بنام اتاق اصناف ایران ساماندهی شده است. و بخش بازرگانی که همان اتاق بازرگانی است بخش گسترده‌ای را در بر می گیرد که صدور بیش از 36 هزار کارت بازرگانی بعهده دارند و متشکل از اتاق بازرگانی در مراکز استانها و در تعدادی از شهرستانهاست.

یداله صادقی گفت : مجموع تشکل‌های بخش بازرگانی تشکلی ملی بنام "اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی" دارند که به موجب قانون نحوه تشکیل و اداره اتاق‌های بازرگانی اداره می‌شوند.و بخش تعاون هم تشکل‌هایی دارد که در امور تجارت خارجی و داخلی فعالیت دارند .

وی افزود : دبیرخانه هماهنگی اتاقها در معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت مستقر است و خود اتاق اصناف ایران با هماهنگی اتاق بازرگانی و تعاون برای افزایش سطح همکاری اقدام به تشکیل دبیرخانه مشترک کرده اند که با آن نسبت به تعامل بین خودشان اقدام می‌کنند.

وی باتشریح علت و چگونگی تشکیل معاونت امور اقتصادی و بازرگانی گفت : از زمان شکل‌گیری ادغام وزارت صنعت و معدن با وزارت بازرگانی و با تغییرات ناشی از اجرای قانون انتزاع که بخشی از وظایف مربوط به محصولات بخش کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده لازم شد در ساختار سازمانی تغییراتی ایجاد شودکه در پی آن با شرح وظایف جدید به ادامه فعالیت پرداختیم.

صادقی در خصوص حوزه فعالیتهای معاونت امور اقتصادی و بازرگانی گفت: بررسی وضع سیاست‌های اقتصادی و ارزیابی آثار تصمیمات و سیاستها بر بخشهای مختلف صنعتی ، معدنی و تجاری ، دریافت نقطه نظرات نمایندگان مجلس از طریق همکاری با کمیسیونهای اقتصادی و ارتباط تنگاتنگ با مجموعه دانشگاه‌ها، بیمه‌ها، بازار بورس ... بخشی از اقدامات این معاونت است.

وی در باره خدمات بازرگانی صنعت ، معدن و تجارت اظهار داشت: بخش بازرگانی ، شامل نظام توزیع و شبکه‌‌های توزیع ، همینطور اصناف و تشکل‌های صنعتی است و خدمات بازرگانی لزوما باید شامل زیرساخت‌های تجاری کشور باشد، چنانکه طیف وسیعی از مباحث مربوط به مالیات، تسهیلات بانک‌ها ، نظام بیمه و ... را در بر بگیرد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال