ایران عضو 5 کشور برتر تولید کننده الیاف کربن در دنیا

فیروزمنش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که مطالعات طرح تولید الیاف کربن از سال ۱۳۹۰ آغاز شد، اظهار کرد: این طرح یکی از تکنولوژی‌های برتر دنیاست و ما کار اجرای آن را از سال ۱۳۹۱ آغاز کردیم و دو سال بعد هم فاز اول آن به بهره برداری رسید.

وی افزود: تنها پنج کشور دنیا تکنولوژی‌ تولید الیاف کربن را دارند و ما هم توانستیم که آن را به مرحله‌ تولید برسانیم، به‌طوری که از ابتدای سال ۱۳۹۴ تولید آن آغاز شد و علاوه بر تامین نیاز داخلی، به کشورهای دیگر نیز صادرات داشته‌ایم.

مدیر توسعه صنایع نوین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان این‌که ظرفیت اسمی تولید الیاف کربن ۱۵۰ تن است، ادامه داد: در حال حاضر کارخانه با ظرفیت حدود یک سوم کار می‌کند که این موضوع به دلیل محدودیت مواد اولیه است.

فیروزمنش با بیان این‌که فاز دوم طرح مذکور در حقیقت مرحله اول در تولید آن است، تصریح کرد: فاز دوم طرح تولید الیاف پن است که به عنوان ماده اولیه تولید الیاف کربن شناخته می‌شود و ما هنوز تکنولوژی تولید آن را نداریم.

به گفته وی، همزمان با آغاز پروژه تولید الیاف کربن، قراردادی با کشور چین برای تدوین دانش فنی و مهندسی تولید الیاف پن  امضاء کردیم که به دلیل تحریم‌ها و با فشار کشورهای غربی به چین، این قرارداد فسخ شد.

مدیر توسعه صنایع نوین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان این‌که از همان زمان کار مطالعات روی این پروژه را خودمان آغاز کردیم، اظهار کرد: بخشی از مطالعات دانش فنی این کار رانجام شده و اگر تزریق منابع انجام شود، مطالعات دانش فنی آن به پایان می‌رسد و شرکت نیز این آمادگی را دارد که وارد فاز اجرایی تولید الیاف پن شود.

فیروزمنش با اشاره به قرار داشتن الیاف پن در فهرست کالاهای تحریمی، ادامه داد: این کالا جزو اقلام تحریمی است و ما مجبوریم بعضا با قیمت‌های بسیار بالا آن را وارد کنیم، اما اکنون روی این کالاهای تحریمی متمرکز شده است.

به گفته وی، ضرورت تولید الیاف پن در ایران به همین دلیل بسیار احساس می‌شود.

مدیر توسعه صنایع نوین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به پروژه‌های گذشته بخش مواد پیشرفته، گفت: ایجاد مرکز تست آلایندگی خودرو با عنوان شرکت بازرسی کیفیت یکی از پروژه‌های موفق ایدرو در این زمینه بود که از سال ۱۳۸۴ مشغول به کار است.

فیروزمنش با اشاره به طرح استحصال طلا از معدن زرشوران نیز، بیان کرد: این طرح از مرحله ایده تا اجرا در ایدرو مورد کار قرار گرفت و دانش فنی آن در ایدرو ایجاد شد و در نهایت به عنوان یک پروژه موفق هنوز در حال کار و به بخش خصوصی واگذار شده است

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال