ارزش 55 میلیارد دلاری صادرات نساجی و پوشاک ویتنام تا سال 2025

تعداد بازدید : 1689
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۶/۱

مترجم فهیمه خراسانی با توجه به اینکه صنعت پوشاک و نساجی جهانی در دنیای امروز به دنبال طرح های تازه و نوآورانه است، رهبران عمده این صنعت مانند ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن با تمرکز بر قسمت های مختلف این صنعت مانند بالا بردن کیفیت محصولات، بهبود سیستم توزیع، ارائه طرح های خلاقانه و. . . سعی در ادامه تسلط خود بر بازار جهانی این صنعت دارند، اما در کنار این رهبران اصلی، برخی از کشورهای در حال توسعه نیز در حال پیشرفت های چشم گیری در زمینه صنعت نساجی و پوشاک خود هستند.

در این میان کشور چین تسلط عمده ای بر صنعت نساجی و پوشاک جهانی یافته است. در میان دیگر اقتصادهای نوظهور نیز باید از کشور ویتنام نام برد که توانسته در بازار جهانی این صنعت پیشرفت هایی را برای خود رقم بزند، به طوری که در سال 2013 صنعت پوشاک و نساجی ویتنام با 17.9میلیارد دلار درآمد، دومین مقام را در صنایع صادراتی این کشور از آن خود کرده بود.



رشد 9.8درصدی صادرات پوشاک ویتنام

میزان صادرات صنعت پوشاک و نساجی ویتنام در سال 2014 به ارزش تقریبی 24.5میلیارد دلار رسیده بود که 19درصد نسبت به سال 2013 افزایش داشت، در این میان سهم صادرات پوشاک این کشور در سال مذکور با 17درصد رشد، 21میلیارد دلار بوده است و در مقابل، صادرات صنعت نساجی نیز ارزشی برابر با 3میلیارد دلار داشت. جالب است بدانید که در حال حاضر کشور ویتنام حدود 6هزار شرکت نساجی و پوشاک دارد که منجر به اشتغال بیش از 2.5میلیون نفر در این کشور شده است.

بنابراین باید گفت نرخ رشد سالانه صنعت نساجی و پوشاک ویتنام، حرکتی رو به جلو داشته و طبق آمار موجود نرخ رشد سالانه آن 9.8درصد است که نشان دهنده روند رو به رشد این صنعت در کشور مذکور است. همچنین طبق پیش بینی محققان، اگر این روند رشد به همین صورت ادامه یابد تا سال 2025 ارزش صادراتی صنعت نساجی و پوشاک ویتنام به 55میلیارد دلار خواهد رسید.

همچنین عضویت این کشور در سازمان مشارکت اقتصادی TPP نیز تا حد زیادی مشکلات مربوط به تهیه مواد اولیه مورد نیاز در صنعت نساجی را رفع خواهد کرد و ویتنام می تواند مواد اولیه خود را از کشورهایی مانند کره جنوبی، چین، تایوان و. . . در بخش واردات
تهیه کند.

بازارهای اصلی صنعت پوشاک ویتنام

شرکای اصلی ویتنام در صنعت نساجی و پوشاک ایالات متحده آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و اتحادیه اروپا هستند، به طوری که در سال 2013 کل گردش مالی صادرات پوشاک این کشور به این بازارها 15.3میلیارد دلار بوده است و به طور کلی حدود 85.5درصد از کل صادرات پوشاک ویتنام به چهار بازار مذکور صادر می شود.

نخ ریسی و دوزندگی؛ دو مرحله پیشرفته در نساجی ویتنام

صنعت پوشاک و نساجی ویتنام در مرحله نخ ریسی پیشرفت های زیادی را در سال های اخیر تجربه کرده است، به طوری که طبق آمار موجود، در سال 2014 حدود 90درصد از الیاف طبیعی و مصنوعی در خود این کشور تولید می شد که در این میان تنها 10درصد از کل این مقدار را الیاف مصنوعی تشکیل می داد، با این وصف شمار تولید الیاف طبیعی به کار رفته در صنعت نساجی ویتنام روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته است و نسبت به سال 2010 نزدیک به 50درصد افزایش پیدا کرده است.

همچنین یکی دیگر از مراحل پیشرفته و رو به رشد صنعت نساجی کشور ویتنام، مرحله دوزندگی است، به طوری که تولید پوشاک این کشور 2.5درصد رشد داشته و متوسط نرخ رشد صادرات پوشاک این کشور نیز نسبت به سال 2014، یک رشد 17.7درصدی
داشته است.

چالش های پیش روی صنعت پوشاک ویتنام

البته لازم به ذکر است که صنعت نساجی و پوشاک ویتنام با وجود پیشرفت های زیادی که در سال های اخیر داشته است، موانع متعددی نیز پیش رو دارد، به خصوص در زمینه تهیه مواد اولیه و مرحله بافندگی هنوز با مشکلات قابل توجهی روبه رو است.

این کشور خصوصاً در زمینه تولید پنبه مشکلات زیادی دارد، چراکه یکی از مهم ترین مواد اولیه برای تولید الیاف طبیعی، پنبه است و این در حالی است که درصد تولید پنبه در کشور ویتنام در فاصله سال های 2011 تا 2015 حدود 71درصد کاهش یافته است، بنابراین یکی از مشکلات اصلی بازار پوشاک کشور ویتنام در سال های اخیر تهیه مواد اولیه و خصوصاً تولید پنبه است.

با توجه به مشکلات پیش روی صنعت پوشاک ویتنام، تقاضا برای تولید داخلی این کشور تنها 0.2درصد بوده و تولید پارچه این کشور بین 15تا 16درصد بوده است، بنابراین باید گفت اگرچه صنعت نساجی و پوشاک ویتنام پیشرفت های قابل توجهی را در سال های اخیر داشته است، اما کماکان در قسمت تهیه مواد اولیه به بخش واردات متکی است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال