نظام تعرفه عامل اصلی قاچاق است - کالاهای ممنوعه بین کانتینرهای گمرکی نظام تعرفه عامل اصلی قاچاق است - کالاهای ممنوعه بین کانتینرهای گمرکی

تعداد بازدید : 969
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۳/۴

هوشنگ پلنگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد آمار واردات کالا به کشور اظهار داشت: طبق آمارها 50 تا 60 میلیارد دلار واردات به کشور صورت می‌گیرد و سالانه حدود 20 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد می‌شود که قطعاً این کالاها، کوچک نیست که نتوان شناسایی کرد.

قاچاق پوشاک با کرایه 150 هزار تومانی قاطر
نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه کارگزاران گمرکی با اشاره به حقوق و عوارض کالاها گفت: تعرفه و ارزش از عوامل موثر در قاچاق کالا است، زیرا در کشور همسایه ترکیه با 30 هزار تومان پوشاک به داخل می‌آید. دو سال پیش کرایه قاطر برای کالای قاچاق شبی 150 هزار تومان بود و قطعاً راه بلد با این کالا می‌آید.
وی در پاسخ به این سوال که حجم 20 میلیارد دلار کالا که با قاطر و امثال آن امکان‌پذیر نیست، بیان داشت: تسهیلات لازم برای وارد کننده فراهم نیست. کسی به دنبال قاچاق می‌رود که طمع سود بالای 100 درصد داشته باشد با 10 تا 20 درصد سود معمولی ریسک این کار پذیرفتنی نیست.
* کالای قاچاق در جوف کالاهای اظهارشده گمرکی
این کارگزار گمرکی در مورد اینکه چگونه می‌توان از گمرک کالا را قاچاق کرد، یادآور شد: شاید بتوان به سختی با کارمند گمرک ارتباط داشت، اما این احتمال وجود دارد که کالا قاچاق همراه با کالای اظهار شده بیاید و در یک کانتینر کالای یک دست اظهار شده نباشد. یا از 4 کانتینر یک مورد آن کالای قاچاق است.
نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه کارگزاران گمرکی در مورد اینکه مگر امکان رصد و شناسایی کالای قاچاق وجود ندارد، گفت: هیچ جای دنیا همه کالای وارد کننده را برای بررسی بیرون نمی‌آورند. حتی با دستگاه ایکس‌ری برخی کالاها را نمی‌توان تشخیص داد.
* تعرفه‌ها عامل قاچاق
وی راه مبارزه با قاچاق کالا را اینطور بیان کرد: شیوه تعرفه‌بندی کالای باید خلاصه و ساده شود تا زمانی که تعرفه کالا 3 هزار قلم باشد، باید منتظر 3 هزار مدل تخلف بود، اما اگر تعرفه کاهش یابد، میزان تخلفات نیز کمتر خواهد بود.
به گفته پلنگی، مثلاً کالایی مثل آهن که حقوق عوارض پایینی دارد که نیاز به قاچاق نیست. اما کالاهایی که ریز بوده و ارزش بالایی دارد قاچاق آن بیشتر است. کالای قاچاق معمولا در لابه‌لای کالای مجاز می‌تواند وجود داشته باشد. بارها در گمرکات شنیده می‌شود برخی کانتینرها باز شده و کالای قاچاق کشف می‌شود.
* 8 درصد واردات کالاهای رسمی توسط کارگزاران
وی با تاکید بر اینکه گفته می‌شود 8 درصد واردات کالاهای رسمی توسط کارگزاران گمرکی انجام می‌شود، بیان داشت: آمار قاچاق در اختیار دستگاه‌های متولی و گمرک است و حتی نشان می‌دهد که آیا کارگزاری در پرونده قاچاق دخالت داشته یا خیر.
* قاچاق کالا با کیف سامسونت
نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه کارگزاران گمرکی افزود: عدم اطلاعات برخی تجار باعث رونق تخلف می‌شود، زیرا برخی با راهکارهایی خود، دیگران را به این کار تشویق می‌کنند.
پلنگی در مورد نقش سامانه جامع گمرکی در تخلفات ارتباط میان ارباب رجوع با کارمند گمرک گفت: سامانه جامع این مباحث را نظام‌مند می‌کند و حضور فیزیکی و ارتباط حضوری را با کارمند قطع می کند، زیرا قبلاً یک فرد با کیف سامسونت وارد گمرک شده و کار خود را انجام می داد که قابل پیگیری نبود. قبلاً روابط خیلی زیاد بود که با سامانه کاهش یافته است.
* اخذ مالیات علی الحساب برای حل مشکل کارت بازرگانی یکبار مصرف
پلنگی در مورد کارت‌های بازرگانی و نقش آن در قاچاق بیان داشت: یکی از ابزارهای مبارزه با کارت بازرگانی یکبار مصرف که برخی با آن خودروی سواری پورشه نیز وارد کرده‌اند، اخذ 3 درصد مالیات هنگام ترخیص کالا است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر پس از 2 سال اداره مالیاتی، به پرونده‌ها رسیدگی می کند، گفت: اگر همان موقع 3 درصد مالیات را از وارد کننده بگیرد، در سالم سازی و شفاف شدن امور موثر خواهد بود و تمام هزینه‌های خود را براورد می کند و به برچیده شدن کارت بازرگانی یکبار مصرف که امکان وصول مالیات وجود ندارد کمک خواهد کرد.
نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه کارگزاران گمرکی اظهار داشت: دولت می‌تواند با گرفتن مالیات علی‌الحساب در گمرک کات‌های بازرگانی یکبار مصرف را کنترل کند و در این حالت بیشتر افرادی که از کارت بازرگانی یک بار مصرف استفاده می‌کنند، اعتراض خواهند کرد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال