من اینجا ریشه در خاکم / من اینجا عاشق این خاک و از آلودگی پاک ام

چهارشنبه 22 اردیبهشت ماه، آمفی تئاتر مهندس سادات دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر میزبان نمایندگان هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران بود. در این همایش که به دعوت دانشکده مهندسی نساجی و با حضور دانشجویان این دانشکده برگزار شد، آقایان دکتر علیمردان شیبانی، محمدمهدی رئیس زاده، محمدعلی عامری، محمدکاظم عمید و سید شجاع الدین امامی رئوف از انجمن صنایع نساجی ایران حضور داشتند.

در بخش ابتدایی این برنامه نائب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران طی سخنانی ضمن اشاره به جایگاه و اهمیت دانشجویان در مناسبات اجتماعی، علمی و صنعتی کشور از حضور در این نشست ابراز خشنودی نمودند و با اشاره به مشکلات عدیده در ارتباط با صنعت دانشگاه فعالیت های انجام شده در این خصوص را ناکافی خواند و خواستار تقویت و گسترش این همکاری ها شد.
شیبانی نقش دانشگاه ها را در تعلیم و تعلم و پرورش فکری دانشجویان و نخبگان دانشگاهی بی بدیل دانست و با انتقاد از روند مدرک گرایی در کشور در طول سالهای اخیر انتقاد نمود و ارتقای سطح علمی - تخصصی و فنی فارغ التحصیلان دانشگاهی را مهمترین موضوع در حوزه تعلیم و تعلم دانست.
شیبانی با اشاره به اخلاق حرفه ای و نقش دانشگاه در تربیت فارغ التحصیلان توانمند و متعهد به این آب و خاک از روند مهاجرت نخبگان در سال های گذشته انتقاد نمود و خواستار برنامه ریزی بیشتر سرمایه گذاران و مدیران برای حفظ فرزندان گرانقدر این مملکت شد و سخنان خود را با این شعر از فریدون مشیری به پایان برد.
من اینجا ریشه در خاکم
من اینجا عاشق این خاک و از آلودگی پاک ام
پس از سخنان دکتر شیبانی، دکتر عامری طی سخنانی نسبت به تقسیم بندی سیر تحولات و توسعه صنعتی پرداخت و اختراع ماشین بخار را آغاز انقلاب صنعتی اول، اختراع برق را آغاز انقلاب صنعتی دوم، اینترنت و وسایل ارتباط جمعی را آغاز انقلاب صنعتی سوم دانست و به عصر حاضر که عصر انقلاب صنعتی چهارم است اشاره نمود و رقابت بین شرکت ها را در این دوره بسیار سخت و دشوار عنوان کرد.
دکتر عامری با اشاره به فاصله بین نیروی ماهر و غیرماهر، متخصص و غیر متخصص در این دوره بسیار زیاد خواهد شد؛ تربیت مهندسین توانا و کارآمد را توسط دانشگاه بسیار ضروری دانست.
محمدمهدی رئیس زاده دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران نیز در سخنان کوتاه خود به ذکر نکات مدیریتی بسنده کرد و گفت: متاسفانه عدم توجه به دانش مدیریت، سبب شده که کشور در برنامه ریزی و اجرا دچار مشکلاتی باشد و ما نتوانیم پس از سال ها به یک توسعه همه جانبه و پایدار برسیم و متاسفانه با تغییر مدیریت چه در سطح کلان و چه در سطح بنگاه ها مسیر حرکتی به طور کامل تغییر کرده است. وی با اشاره به سیاست های نادرست در دولت های گذشته، عدم توسعه بخش صنعت و بخصوص صنایع نساجی و پوشاک را زاییده فقدان عزم جدی در دولتمردان دانست.
رئیس زاده با اشاره به حضور صنایع نساجی در کنار صنایع پتروشیمی، فولاد و خودرو در برنامه راهبردی ارائه شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار خوشبینی نمود که صنایع نساجی و پوشاک کشور هم بتواند با توجه بیشتر دولت به این بخش رشد قابل توجه و درخور شان خود را داشته باشد.
رئیس زاده در ادامه سخنان خود به ارائه کلیاتی از فعالیت های انجمن صنایع نساجی ایران درخصوص بازسازی و نوسازی صنایع، مبارزه با قاچاق کالای نساجی و پوشاک و مشاغل سخت و زیان آور پرداخت و ابراز امیدواری کرد: با برداشتن مشکلات پیش روی این صنعت، شاهد رشد صادرات این حوزه در سال های آتی باشیم.
دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران صنایع نساجی و پوشاک را صنایعی با مزیت نسبی بالا و ارزش افزوده مناسب خواند و با توجه به میزان سرمایه گذاری سرانه این صنعت در مقایسه با سایر صنایع، آن را صنعتی راهبردی برای ایجاد اشتغال دانست.
پس از سخنان ایشان دکتر لطیفی ریاست دانشکده مهندسی نساجی نیز ضمن تشکر از همکاری های انجمن صنایع نساجی ایران با دانشکده ابراز امیدواری کرد که همکاری های فیمابین گسترش یابد و صنعت و دانشگاه بیشتر بتوانند در کنار هم باشند.
در پایان این مراسم پس از پرسش و پاسخ، از دانشجویان برتر دوره کارشناسی تقدیر به عمل آمد. لازم به توضیح است که این مراسم با همت دانشجویان انجمن علمی دانشکده مهندسی نساجی برگزار گردید.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال