درخواست وزیر صنعت، معدن و تجارت از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور رونق واحدهای تولیدی: امسال تامین اجتماعی حق بیمه را از کارفرمایان کسر نکند

وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش «کارگر، امید به آینده و تامین اجتماعی» و خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خواهان همراهی سازمان تامین اجتماعی برای رونق گرفتن فضای کسب و کار در کشور شد
و گفت: «انتظار داریم امسال در صورتی که واحدهای تولیدی از سیستم بانکی موفق به دریافت تسهیلات مالی برای آغاز فعالیت های خود شدند، تامین اجتماعی حق بیمه را از حساب کارفرمایان کسر نکند تا امکان فعالیت بهتر واحدهای تولیدی و صنعتی کشور فراهم شود. »همایش «کارگر، امید به آینده و تامین اجتماعی» روز سه شنبه هفتم اردیبهشت با حضور مهندس محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مجتمع نگین برگزار شد.

حمایت از احیای سازمان شستادر این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تبریک روز کارگر و تشکر از مسئولان سازمان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از لزوم کار و تلاش بیشتر در جهت پیشرفت اقتصادی کشور سخن گفت و اظهار کرد: در روزهای نخست پیروزی انقلاب ما چندین گروهک و روزنامه و مجله سیاسی داشتیم که می خواستند از فضای باز انقلاب سوءاستفاده کنند، اما خوشبختانه با کمک کارگران اوضاع آرام گرفت و کارها شروع شد. محمدرضا نعمت زاده در ادامه سخنان خود به فعالیت های سازمان تامین اجتماعی اشاره و بیان کرد: در دولت سازندگی به دلیل عضویت در شورای عالی سازمان تامین اجتماعی متوجه شدیم منابع سازمان با تورم روزبه روز کاهش می یابد و پول بیمه شدگان که به بانک مرکزی سپرده شده بود، هیچ سودی دریافت نمی کرد. به همین دلیل با مشورت با رییس جمهوری وقت و همکاری دکتر مهدی کرباسیان به عنوان مسئول سازمان تامین اجتماعی، تصمیم گرفتیم سازمان سرمایه گذاری تشکیل دهیم که پول های بیمه شدگان را در فعالیت های اقتصادی صرف کنند و به این ترتیب سازمان شستا شکل گرفت. نعمت زاده با اشاره به اثرات مثبت سازمان شستا افزود: در آن دوران منابع تامین اجتماعی توانست اشتغال، تولید و رونق اجتماعی ایجاد کرده و به درآمدی برای بیمه شدگان تبدیل شد و امیدواریم با کمک دکتر ربیعی و نوربخش بار دیگر این سازمان احیا و به سازمانی جهانی برای درآمدزایی تبدیل شود و همانگونه که در شروع این سازمان نقش داشتم، در احیا و بازسازی آن نیز همکاری خواهم کرد تا بتوان به اقتصاد کشور کمک و اشتغال آفرینی کرد.

اولویت با رونق تولید استوزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت های این وزارتخانه گفت: از یکی، دو سال پیش بحث اقتصاد مقاومتی شروع شده و همه دستگاه های دولتی و مردم در این راستا حرکت می کنند اما امسال با فرمایش رهبر معظم انقلاب بر بحث عملیاتی کردن طرح اقتصاد مقاومتی، طرح ها به طور جدی تری دنبال می شود. تازه ترین ملاقات های ما با هیات های اقتصادی بین المللی از جمله معاون رییس جمهوری اروگوئه، هیاتی از هند، هیاتی اروپایی و نیز صحبت با سفیر ایران در عراق در زمینه صادرات که همگی در طول امروز انجام شد، نشان می دهد که ایران می تواند به آینده امیدوار باشد و می توان تلاش کرد تا کشور پیشرفت کند. وی با اشاره به روند رشد صنعت و معدن در سال گذشته، رشد حوزه معدن را مثبت خواند و درباره رشد صنعت افزود: سال گذشته، سال سختی بود و به دلیل کمبود نقدینگی در بانک های کشور شاهد رشد منفی یک درصدی در بخش صنعت بودیم. این در حالی است که در سال پیش از آن یعنی ۹۳ در بخش صنعت رشد ۶درصدی و در بخش معدن رشد ۹درصدی را تجربه کرده بودیم و علت عمده آن نیز شرایط منطقه، بازارهای جهانی، افت قیمت ها، رکود ساختمان و مشکلاتی بوده که در داخل کشور وجود داشت.نعمت زاده با تاکید بر اینکه سال جدید تلاش می کنیم به کمک نظام بانکی برای رونق تولید گام برداریم و بیش از این فعال شویم، اظهار کرد: امیدواریم در صورت مشارکت سیستم بانکی برای کمک به تامین نقدینگی و نیز تامین سرمایه لازم برای راه اندازی واحدهای نیمه تمام صنایع کوچک و متوسط، شرایط مناسبی را برای افزایش تولید ایجاد و درنتیجه زمینه اشتغالزایی را فراهم کنیم، چراکه با فعال شدن واحدهای کوچک ما به راحتی می توانیم حداقل ۲۰۰ هزار فرصت شغلی در کشور فراهم کنیم. علاوه بر این برنامه ریزی هایی انجام شده تا طرح هایی که پیشرفت بیشتر دارند را با سرعت بیشتری فعال کنیم تا علاوه بر ثروت آفرینی، رونق اقتصادی ایجاد کند. وی در زمینه صادرات نیز گفت: در جمع بندی های بحث صادرات نیز به این نتیجه رسیدیم که با کمک تولیدکنندگان و به ویژه کارگران می توانیم صادرات محصولات غیرنفتی را حداقل ۱۰میلیارد دلار افزایش دهیم تا بتوانیم کالای رقابتی مرغوب تولید کنیم و در کنار آن بر صادرات محصولات نیز مدیریت داشته باشیم و در عرصه بین الملل فعال تر از گذشته حرکت کنیم و باید توجه داشت که در کنار امید به آینده، مشکلات نیز وجود دارد که با رفع مشکلات از طریق کار، سرمایه گذاری، مدیریت درست و افزایش بهره وری می توانیم شاهد رونق باشیم و ما با برنامه هایی که در بدنه دولت درنظر داریم، می توانیم بیکاری را یک رقمی کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان سخنان خود با طرح درخواستی از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهان همراهی سازمان تامین اجتماعی برای رونق گرفتن فضای کسب وکار در کشور شد و بیان کرد: در شرایط فعلی واحدهای تولیدی بدهکاری بانکی دارند و ما شاهد هستیم که برخی کارگران و کارخانه ها از تمدید نشدن دفترچه تامین اجتماعی شکایت دارند. انتظار داریم امسال در صورتی که واحدهای تولیدی از سیستم بانکی موفق به دریافت تسهیلات مالی برای آغاز فعالیت های خود شدند، تامین اجتماعی حق بیمه را از حساب کارفرمایان کسر نکند تا امکان فعالیت بهتر واحدهای تولیدی و صنعتی کشور فراهم شود. چراکه اولویت با رونق تولید است و باید از آن حمایت کرد تا از مشکلات امسال عبور کنیم.

بخشی از امنیت تولید به تامین اجتماعی بستگی دارددر ادامه این نشست، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به سخنرانی پرداخت و از اقدامات این وزارتخانه در جهت خدمت به کارگران سخن گفت و اظهار کرد: بخشی از امنیت بازار کار و تولید به تامین اجتماعی بستگی دارد و ما به یقین تامین اجتماعی پویا می خواهیم و به صندوق کارگزار نیاز نداریم. ربیعی با بیان اینکه شرایط کارگران را می فهمیم و درک می کنیم، گفت: ما باید به فکر کارگران قدیمی باشیم، باید به فکر ارتقای معیشت و امنیت شغلی کارگران فعلی باشیم. باید مراقب ریزش نیرو باشیم و به ایجاد شغل برای بیکاران نیز توجه کنیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه از مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواسته ام تا مراکز درمانی را در جنوب شهر توسعه دهد عنوان کرد: قصد داریم بیمارستانی با نشان(برند) میلاد در جنوب تهران راه اندازی کنیم.

بودجه ۵۹ هزار میلیارد تومانیدر ادامه این نشست مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ضمن اعلام این خبر که امسال میزان افزایش مستمری ها بیش از نرخ تورم خواهد بود گفت: سال ۹۴ سال دشوار اقتصادی بود و با وجود مشکلات فراوان به تکالیف و تعهدات خود عمل کردیم و بیش از ۵میلیون و ۲۰۰هزار مستمری بگیر از خدمات و ۴۰میلیون نفر از مردم جامعه از خدمات درمان بهره مند شدند.مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مشکلاتی چون کسری نقدینگی در فضای کارگاه ها، رکود و توقف تولید و فشارهای اقتصادی بر مردم به علت تحریم ها و به ویژه در زمان مذاکرات هسته ای اشاره و اظهار کرد: این مشکلات وظایف ما را در عمل به تعهداتی چون بیمه بیکاری سنگین تر کرد و ۵۹هزار میلیارد تومان بودجه در سال ۹۴ تامین و صرف شد. در کنار این آمار، ۳۵هزار میلیارد تومان مستمری پرداخت و ۱۶هزار میلیارد تومان خرید خدمات درمانی انجام شد.
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال