رشد 3.4 درصدی اقتصاد جهان در سال 2016

تعداد بازدید : 1808
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱/۱۸

رشد اقتصادی ایران با وجود کاهش قیمت جهانی نفت و تنش های سیاسی در خاورمیانه به دلیل لغو تحریم های اقتصادی و آثار مثبت آن افزایش یابد و بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای درحال توسعه، مشکلات ناشی از کاهش تقاضای چین از ایران و کاهش صادرات ایران به این کشور را تا حدودی جبران کند.

موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی در گزارشی تحولات اقتصادی جهان در فصل سوم سال 2015 را بررسی کرده است. براساس این گزارش، عامل اصلی کند شدن فعالیت های اقتصادی جهان در سال 2015، کند شدن روند رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور و کاهش قیمت کالاهای پایه بوده است. طبق پیش بینی کارشناسان موسسه نیاوران، فعالیت های اقتصادی جهان در سال 2016، نسبت به سال 2015 بهبود پیدا می کند. افزایش رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه، ثبات بازارکالاهای پایه در این کشورها، و تداوم سیاست های انبساطی پولی در اقتصادهای مهم جهان، رشد 3.4 درصدی را برای اقتصاد جهان به ارمغان خواهد آورد.

در گزارش موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، رشد اقتصادی مناطق مختلف جهان در سال آینده میلادی ناهمگون ارزیابی شده است. براساس این گزارش عوامل سیاسی چون اختلافات روسیه با اتحادیه اروپا بر سر مسائلی چون اوکراین و کریمه، رشد اقتصادی کشورهای شرق اروپا را دستخوش تغییر کند بویژه که اقتصاد روسیه در سال گذشته، وضعیت رکود را حفظ کرده است و این رکود در سال 2016 بر اقتصاد کشورهای همجوار اثرگذار خواهد بود.

چین و برزیل سال 2016 را در مسیر تغییر ساختار اقتصادی می گذرانند که این فرایند، به دلیل کاهش حجم تجارت جهانی و کندی آهنگ رشد بهره وری، حرکت آهسته ای را طی خواهد کرد و رشد در این اقتصادهای نوظهور، در بلند مدت کاهش پیدا می کند. علاوه بر این اقتصادهای در حال توسعه در سال 2016 با مشکل افزایش هزینه های بدهی به دلیل افزایش مداوم ارزش دلار آمریکا و افزایش نرخ بهره آمریکا مواجه خواهند شد.

رشد اقتصادی در کشورهای آمریکای لاتین هم به دلیل پایین بودن قیمت ها در بازار کالاهای پایه و بی ثباتی سیاسی این کشورها بیشتر از رشد اقتصادی در سال 2015 نخواهد بود. از سوی دیگر رشد اقتصادی چین که کاهش آن در سال گذشته فروشندگان مواد اولیه به این کشور را دچار مشکل کرده بود، در فصل چهارم سال 2015 به 6.7 درصد می رسد و روند کاهشی سال جاری میلادی را در سال 2016 هم ادامه می دهد. در گزارش موسسه نیاوران از تحولات اقتصادی جهان در فصل سوم 2015 پیش بینی شده که رشد اقتصادی ایران با وجود کاهش قیمت جهانی نفت و تنش های سیاسی در خاورمیانه به دلیل لغو تحریم های اقتصادی و آثار مثبت آن افزایش یابد و بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای درحال توسعه، مشکلات ناشی از کاهش تقاضای چین از ایران و کاهش صادرات ایران به این کشور را تا حدودی جبران کند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال