بالا رفتن سطح درآمد خانواده ها، رفاه نسبی اجتماعی، توجه به خانواده و اهمیت آن در جامعه جهانی و مسائلی از این دست، باعث توجه خاص خانواده ها به کودکان شده است و امروزه یکی از ارکان مهم اجتماعی در کشورهای جهان، کودکان هستند.
در این میان، توجه به پوشاک مناسب برای این قشر سنی، از اهمیت خاصی برخوردار بوده و با توجه به یافته های پزشکی و اهمیت دادن به سلامت خانواده، خصوصا سلامت کودکان، تاکید خاصی بر نوع لباس کودک وجود دارد. همه این عوامل باعث شکل گیری یک بازار رو به رشد در صنعت پوشاک کودک شده است که تقریبا در همه کشورهای جهان، خصوصا مناطق توسعه یافته آمریکایی و اروپایی به چشم می خورد، ضمن اینکه در مناطق در حال توسعه نیز رشد قابل توجهی در این صنعت در حال شکل گیری است.
نرخ رشد بازار پوشاک کودک
طبق نظر تحلیلگران اقتصادی، بازار جهانی لباس کودک تا سال 2017 به ارزش 173.6میلیارد دلار می رسد که تخمین زده می شود با نرخ رشد سالانه 4.2درصد روند رو به رشدی را در پیش داشته باشد. مناطق توسعه یافته اروپا و آمریکای شمالی رهبران سنتی بازار پوشاک کودک محسوب می شوند که سهم اصلی در این تجارت را از آن خود کرده اند، ضمن اینکه در کنار آنها، کشورهای در حال توسعه آسیایی نیز بازار رو به رشدی را در این صنعت رقم می زنند و خصوصا در کشورهایی مانند هند، چین، کره، تایلند و تایوان شاهد رشد این بازار با نرخ رشد سالانه 5.3درصد هستیم که سریع ترین میزان رشد را تا سال 2017 نشان می دهد.
تعریف سنی لباس کودک
هرگاه صحبت از لباس کودک به میان می آید، منظور رنج سنی یک ماهه تا 10 سال است که شامل تمام لباس های مورد نیاز این گروه سنی مانند لباس رو، لباس زیر، لباس خواب، جوراب، کفش و پاپوش می شود.طبق یک تقسیم بندی دقیق تر می توان گفت لباس نوزاد، به لحاظ سنی از بدو تولد تا 12 ماهگی را شامل می شود، همچنین بچه هایی که تازه می توانند راه بروند نیز پوشاک مخصوص به خود را دارند تحت عنوان (toddler wear به معنای لباس برای کودک نوپا) و لباس بچه نیز (kids' wear) سنین 3 تا 10سال را در بر می گیرد. البته علاوه بر تقسیم بندی فوق، لباس های کودک در دو بخش اصلی لباس دخترانه و لباس پسرانه نیز قابل تفکیک هستند.
سطح متوسط درآمد خانواده ها برای پوشاک کودک
میزان خرید سالانه لباس کودک در سطح جهان به مقدار زیادی بسته به میزان درآمد خانواده ها دارد و از هر خانه به خانه دیگر متفاوت است؛ اما با این حال می توان یک رنج متوسط را در نظر گرفت، یک خانواده سطح معمولی، در هر سال حدود 107دلار را صرف هزینه لباس کودک می کند که از این مقدار 123دلار برای لباس دخترانه و 90دلار برای لباس پسرانه تخمین زده شده است.
البته این تخمین با توجه به سطح درآمد خانواده ها متفاوت است، یک خانواده با داشتن درآمد زیر 10هزار دلار، به طور متوسط 24دلار برای لباس پسرانه و 49دلار برای لباس دخترانه می تواند هزینه کند و در مقابل خانواده ای که درآمد آن بالای 70هزار دلار باشد، به طور متوسط توانایی هزینه 167دلار برای پوشاک پسرانه و 216دلار برای پوشاک دخترانه را دارد.
چشم اندازی نه چندان دور
تحلیلگران اقتصادی تخمین زده اند که بازار جهانی لباس کودک در فاصله سال های 2013 تا 2018 با نرخ رشد سالانه 6.05درصد رو به جلو حرکت کند و در این میان، مناطقی از آمریکا، اروپا و بعضا آسیا از گردانندگان اصلی این بازار در سال های آینده هستند. همچنین از جمله فروشندگان کلیدی و مهم این بازار می توان به شرکت هایی نظیر آمازون، بنتون، کارتر، گپ، والت دیزنی و. . . اشاره کرد که در سال های آتی در مقام بزرگ ترین تولیدکنندگان و فروشندگان جهانی این صنعت حضور خواهند داشت.
معرفی برند GapKids
شرکت گپ از جمله مشهورترین تولیدکنندگان پوشاک در جهان است که خصوصا امروزه پوشاک کودک این کمپانی شهرت زیادی یافته است. این شرکت که در سال 1969 در نیویورک تأسیس شده بود، با داشتن چیزی حدود 137هزار کارمند در سراسر جهان، از جمله خرده فروشی های بزرگ جهانی محسوب میشود که درآمد کلی سالانه آن بالغ بر 16میلیارد دلار است. قسمت مخصوص به پوشاک کودک این کمپانی از بخش های فعال آن است که از طریق تیم های بازاریابی پیشرفته سعی در شناساندن هر چه بیشتر این بخش به مشتریان خود دارد.
به عنوان مثال در سال 2014، کمپانی گپ اقدام به برگزاری یک مسابقه در بین مشتریان خود کرد که با فرستادن عکس ها و ویدئوهای فرزندان خود در این رقابت شرکت کنند. از طرفی به اشتراک گذاشتن این عکس ها و ویدئوها در صفحات اینترنتی مربوط به این کمپانی نیز باعث شناساندن هر چه بیشتر بخش پوشاک کودک گپ، در بین مردم جهان می شود