آمار 400 برابری قاچاق نسبت به واردات رسمی پوشاک در ایران!

مستند ثریا جواب داد؛ به گفته فرماندار قائم شهر حقوق، پاداش و عیدی کارگران نساجی تا 25 اسفند واریز می شود

مستند ثریا جواب داد؛ به گفته فرماندار قائم شهر حقوق، پاداش و عیدی کارگران نساجی تا 25 اسفند واریز می شود// صدای ناله کارگران نساجی مازندران از ثریا شنیده شد// خصوصی سازی های بی قاعده ای که کارخانه های بزرگ نساجی را به زمین زد!// آمار 400 برابری قاچاق نسبت به واردات رسمی پوشاک در ایران!// مسئولین فقط در شب انتخابات به مستضعفین ضریب ندهند

برنامه این هفته ثریا در آستانه عید نوروز با موضوع بررسی صنعت نساجی و پوشاک و با حضور مهندس محمد مروج حسینی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران بر روی آنتن شبکه اول سیما رفت. همچنین مهندس مهدی محمدی، فرماندار قائم شهر نیز میهمان تلفنی برنامه بود.

بازار پوشاک بازاری است که در سایه کم کاری مسئولین امر، توسط کالاهای قاچاق و برندهای خارجی قبضه شده است و در حالیکه تولیدکنندگان و کارگران ایرانی از این شرایط ضربه می خورند، برنامه ثریا در آستانه عید نوروز و خریدهای مردم آخرین برنامه سال 94 را به این موضوع اختصاص داد.

آمار قاچاق وارد شده از ترکیه به ایران بیش از صد برابر است!

مهندس محمد مروج حسینی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بازار ایران گنجایش چه میزان پوشاک و صنایع نساجی را دارد و چه میزان از این صنایع دست کالاهای ایرانی است و چه میزان در دست کالاها و برندهای خارجی است، اظهار داشت: معیاری که در مورد کشورهایی مثل ایران در نظر گرفته می شود این است که حداقل بیست متر پارچه به ازای هر فرد زنده است بنابراین اگر فرض کنیم 80 میلیون نفر جمعیت داریم، سالانه یک میلیارد و ششصد میلیون متر محصولات نساجی نیاز داریم که اگر شرایط اقتصادی توسعه پیدا کند این عدد بالاتر می رود.

مروج حسینی افزود: اگر با بهترین شرایط و باتوجه به سرمایه گذاری های کنونی کار بکنیم نصف این کالا را می توانیم تولید کنیم یعنی ظرفیت تولیدمان نصف نیازمان است اما هنوز امکان سرمایه گذاری در صنعت نساجی داریم و اگر شرایط طوری باشد که بتوانیم این صنعت را توسعه بدهیم قطعا در حوزه صادرات هم موفق خواهیم بود.

وی در خصوص ارزش دلاری این صنعت افزود: اگر متوسط این پارچه را 5 دلار بگیرد تقریبا 8 میلیارد دلار گردش پول خواهیم داشت حال اگر شرایط و امکانات بهتر را در نظر بگیرید این عدد به مراتب بیشتر از این خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در پاسخ به این سوال که تولیدات ما در بازار پوشاک چند درصد بازار است، اظهار داشت: یکی از را ه های بررسی ما مقایسه آمار گمرک خودمان با گمرک کشورهایی است که به کشور ما کالا فرستاده اند است که این آمار را هم سازمان تجارت جهانی، هم بانک جهانی و هم سازمان ملل دارند که اینها حرکت محصولات بین کشورها را اطلاع میدهند یعنی بطور مثال گمرک ما می گوید در شش ماهه اول 5 و نیم میلیون دلار کالا بصورت رسمی از ترکیه وارد شده است و گمرک ترکیه می گوید این عدد حدودا 660 میلیون دلار بوده است یعنی بیش از صد برابر! و این مابه التفاوت به معنی مقدار قاچاقی است که به ایران وارد شده است؛ این آمار شامل تمام محصولا نساجی است و اگر در برخی از خیابان های تهران مثل زردتشت تشریف ببرید، می بینید که برخی از پارچه ها هستند که بسیار سبک تولید شده اند و دلیل این وزن کم این است که این کالاها با وسایلی مانند چهارپایان و غیره وارد کشور بشود و طبیعتا هرچقدر که سبک باشد متراژ بیشتری وارد کشور می شود بنابراین با یک متراژ مشخص می توانید عدد بالاتری را وارد کنید.

گاهی اوقات مسئولین فقط به مردم کارگر و مستضعف نزدیک انتخابات ضریب می دهند

وی اضافه کرد: در خصوص اعداد و ارقام با وزارتخانه یک اختلافاتی داریم که وزارتخانه می گوید 70 درصد پوشاک در داخل تولید می شود منتها بیش از نیمی از آن با مارک خارجی است یعنی بسیاری از کالاهایی که در داخل و در مغازه های مهم به فروش می رسد، حدود 30 درصد قیمت آن هزینه مغازه است و باتوجه به اینکه تعداد بانک ها زیاد شده است و سرقفلی ها بالا رفته است اثر این سرقفلی ها بر روی خیلی از موارد از جمله پوشاک مشهود است.

در این بخش از برنامه مستند تلخ "رنجبافی" که مربوط به کارگران نساجی مازندران است که 8 ماه است حقوق نگرفته اند پخش شد و محسن مقصودی، مجری ثریا پس از اتمام این مستند اظهار داشت: آیا مسئولین تا به حال یکبار شده است که حقوقشان ده روز عقب بیفتد؟ گاهی اوقات مسئولین فقط به مردم کارگر و مستضعف نزدیک انتخابات ضریب می دهند اما باید بدانیم که این افراد ولی نعمتان ما هستند و مسئولین باید از نزدیک وضعیت این کارگران و خانواده هایشان را ببینند.

واگذاری بدون قاعده به بخش خصوصی، نساجی مازندران را دچار بحران کرد

در این بخش از برنامه مهدی محمدی، فرماندار قائم شهر میهمان تلفنی برنامه بود و در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تصمیم دولت برای حل این مشکل چیست، اظهار داشت: برای رسیدن به این پاسخ لازم است تا بنده یک مقدمه کوتاهی را عرض کنم؛ مستحضر هستید که کار خانه در تاریخ 88.10.4 به بخش خصوصی واگذار شد و کارخانه بعد از واگذاری به بخش خصوصی دچار مشکل شد، کارخانه 19 میلیارد تومان وام گرفت و امروز به دلیل عدم پرداخت این وام، معوقه آن حدود 90 میلیارد تومان شده است.

وی افزود: در سفر استانی دولت قبل مصوب شد که ملک قبلی کارخانه از آنجا خارج بشود و به دلیل اینکه در رهن بانک بوده است، جزو مطالبات بانک حساب شده که خود بانک ملی نیز 23 درصد سهم دارد و در عین حال کارگران مطالبات دوازده ساله ای داشته اند و به همین دلیل قریب به 18 میلیارد تومان مطالبات این کارگران بوده است که این مطالبات تا کنون پیگیری نشده بود و در حال حاضر در این دولت پیگیری شده است و مطالبات کارگران بازنشسته کاملا تسویه شده است و به دلیل اینکه 412 نیروی کار در کارخانه مشغول هستند، هر آنچیزی که تحت عنوان طرح توسعه وارد کارخانه شده است، همگی در رهن بانک است و الان تامین اجتماعی، گمرک و بانک طلبکار هستند و همه این مطالبات به زمانی بازمی گردد که کارخانه بدون حساب و کتاب واگذار شد.

مهدی محمدی در ادامه گفت: در نهایت مدیران استان همه انرژی و تلاششان را گذاشته اند تا مطالبات این کارگران را تسویه کنند که مطالبات بازنشستگان تسویه شده است و دلیل اینکه کارگران 5 ماه حقوق نگرفته اند، مدیریت نادرست کارخانه است اما باید برگردیم و ببنیم که آن شیوه واگذاری چگونه بوده است و قرارداد منعقده ای که اجرایی نشد، چه بوده است؟ شاید یکی از دلایل اصلی این که کارخانه دچار این بحران ها شده است همین تغیر پی در پی مدیریت هایی است که بعد از واگذاری به بخش خصوصی صورت گرفت اما با همه این مسائل تا 25 اسفندماه تمامی مطالبات کارگران یعنی حقوق، عیدی و پاداش کارگران نساجی مازندران کاملا پرداخت می شود.

دولت باید پیگیر تعهدات بخش خصوصی باشد

محسن مقصودی در این بین اظهار داشت: در این موضوع که مهمترین مشکل کارخانه شیوه واگذاری به بخش خصوصی است شکی نیست منتهی بحث این است که پیگیر تعهدات بخش خصوصی باید دولت باشد و اگر سرمایه گذار به تعهداتش عمل نمی کند باید خلع ید بشود و دولت نباید اجازه بدهد تا کار به چنین بحرانی برسد.

محمدی در ادامه تصریح کرد: ما از ریاست قوه قضاییه در خواست کرده ایم که به این مسئله عدم ایفای تعهدات رسیدگی بشود و ایشان نیز دستور داده اند تا به این امر رسیدگی بشود و یک تیمی بررسی بکنند که چرا کارفرما به تعهدات خودش عمل نکرده است.

صنعت نساجی اولین قربانی چپ روی های اول انقلاب بود

مهندس محمد مروج حسینی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران تصریح کرد: صنعت نساجی صنعت عمده قبل از انقلاب است و ما واحدهای بزرگی مثل همین نساجی مازندران داشته ایم؛ صنعت نساجی اولین قربانی چپ روی های اول انقلاب بود که آن را ملی کردیم و به این روز افتاد و مدیرانی برای آنها گذاشته ایم که توانایی اداره آنها را ندارند.

وی ادامه داد: همین بخش خصوصی که آمد و قرارداد بست ما در انجمن گفتیم که قرارداد این بخش خصوصی را بدهید تا ما ارزیابی کنیم و ببینیم چه چیزهایی کم و زیاد دارد اما هیچ کس توجهی نکرد؛ فکر نکنید واحدهای دیگر وضعیت بهتری دارند و بنده واحدهای دیگری را سراغ دارم که بدتر از اتفاقات مازندران را تجربه کرده اند و بلاتکلیف هستند؛ باید بگویم تا موقعی که این بروکراسی اداری ما با این قضیه برخورد کند این مسائل ادامه خواهد داشت و بنده به شما قول می دهم سال آینده در اسفندماه همین مسائل را مطرح خواهید کرد!

مروج حسینی تصریح کرد: یک کارخانه باید مدیریت صحیح بشود تا به نتیجه خوبی برسد؛ ما یک کارخانه ای در اصفهان داریم (پلی اکلیل اصفهان) که 400 واحد دیگر از محصول آن استفاده می کنند اما الان هیچ کس نمی داند مالک آن کیست!

بالارفتن بی رویه قیمت زمین یکی از دلایل اصلی مشکلات است

وی گفت: یکی دیگر از دلایل مشکلات ما بالا رفتن بی حد و حصر قیمت زمین است که همه به قیمت زمین طمع می کنند و می توانیم بگویم که هم مدیران قبل از واگذاری طمع فروش زمین را داشتند و هم مدیران اختصاصی به این امر چشم طمع دوخته بودند؛ مطمئن باشید اگر قرار بر اداره کردن واحد نساجی بود ما مدیر تواناییی که بتواند این کارخانه را اداره کند کم نداشتیم.

محسن مقصودی در این بین گفت: در گذشته هم به مسئولین پیشنهاد شده بود بجای اینکه کارخانه های بزرگی را که چندین هکتار در بهترین نقاط شهر هستند را به بخش خصوصی بدهید، زمین را بصورت اجاره ای به بخش خصوصی بدهید چراکه بخش خصوصی به طمع زمین کارخانه را نگیرد.

مهندس مروج حسینی برای ارائه را در خصوص شرایط کنونی نساجی مازندران اظهار داشت: مسئولین باید در ابتدا تکلیف کارگران را روشن کنند که معمولا در چنین شرایطی بهترین کار این است که با شرایط بسیار خوبی سوابق کارگران بازخرید شود.

وی اظهار داشت: قطعا در شرایطی که مجلس کار را به بانک بسپارد و بانک به وزارت صنایع بسپارد و همینطور ادامه داشته باشد، کار به جایی نخواهد رسید و فقط باید یک تیم فراجناحی به این مسئله رسیدگی کند.

مقصودی تصریح کرد: بسیاری از مسائل ما هیچ ارتباطی به مسائل فراجناحی ندارد و مسئله ای است که باید با یک کار کارشناسی حل بشود و اگر شیوه واگذاری صحیح باشد و اگر قرارداد به درستی پیگیری و نظارت می شد این مسائل مانند تخریب بنای کارخانه و غیره ایجاد نمی شد که همه این موضوعات جای پیگیری دارد و ما نیز از قوه قضاییه انتظار داریم که به این موضوع رسیدگی کند.

آمار 400 برابری قاچاق نسبت به واردات رسمی پوشاک در ایران!

مجری ثریا در ادامه اظهار داشت: یکی از معضلات اصلی بازار نساجی بحث قاچاق گسترده در این بازار است که معاون وزیر صنعت آماری را ارائه کرده بود که حجم واردات ما در حوزه پوشاک 6 میلیون دلار است و حجم برآورد قاچاق 2.5 میلیارد دلار است یعنی چیزی در حدود 400 برابر واردات رسمی قاچاق صورت می گیرد.

محسن مقصودی با بیان اینکه اگرچه که ما تاکیدمان این است که از کالای ایرانی استفاده بکنیم اما حقیقتا برای خرید کالای ایرانی مشکل داریم و برای خرید یک کت و شلوار باید به 10 فروشگاه لباس مراجعه کنیم، اظهار داشت: گاهی اوقات مردم نیز به دلیل عدم کیفیت کافی در کالاهای ایرانی با مشکل مواجه هستند و برندهای ایرانی معروفی هم که وجود دارند گران قیمت هستند و همه جامعه این امکان را ندارند که از آنها استفاده کنند.

کسی که اصرار دارد کالای خارجی بخرد باید یاد بی کار شدن فرزند و اقوانش بیافتد

مروج حسینی در پاسخ به این سوال که روی برندهای ایرانی با کیفیت خوب و قیمت متوسط چقدر کار شده است، تصریح کرد: این طراحی ها در لباس خانم ها و مانتوها آرام آرام خودش را نشان می دهد و حتی در لباس های بچه گانه نیز این کیفیت و تنوع را شاهد هستیم و حتی نمایندگی های ما در خارج فروشگاه دارند اما در ابتدای کار باید مشکل اساسی روشن بشود و آن این است که کسی که اصرار دارد کالای خارجی بخرد باید یاد بی کار شدن فرزند و اقوام خودش بیافتد تا فرصت اشتغال را به دیگران ندهد.

وی گفت: یک تولیدکننده پیراهن در ایران به بنده گفت که مشتری یک پیراهن را از من 45 هزارتومان می خرند و آن را حدود 60 هزار تومان می فروشند اما اگر من مارک خارجی روی این پیراهن بزنم، این پیراهن را از من 60 هزار تومان می خرند و بالای 100 هزار تومان آن را به فروش می رسانند؛ این عادت متاسفانه از دوران مظفرالدین شاه در ذهن مان رفته است که جنس خارجی بهترین است.

محسن مقصودی نیز در پایان اظهار داشت: امیدواریم که به دوران اوج مان در صنعت نساجی برگردیم؛ این آخرین برنامه سال 94 ثریایی ها بود و اگر در طول سال گذشته کم کاری صورت گرفته است از تمام مخاطبان عزیز حلالیت می طلبیم.
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال