در بررسی تاثیر سود سپرده بانکی بر بخش تولید مطرح شد رشد سرمایه‌گذاری صنعتی با کاهش گام به گام سود سپرده

سود سپرده بانکی یکی از چالش‌های مهم سرمایه‌گذاری در صنایع است. در سال‌های گذشته به دلیل سود بالای سپرده بانکی سرمایه‌های مردم بیشتر جذب بانک‌ها شده و صنایع با کمبود سرمایه‌گذاری مواجه شده‌اند به نحوی که در سال‌های ۹۰ و ۹۱ رشد سرمایه‌گذاری در بخش تولید به ۲۲- درصد رسید.

به همین دلیل به تازگی شورای پول و اعتبار کاهش سود سپرده بانکی را جزو سیاست‌های دولت در جهت رونق تولید کار خود قرار داده است. مطابق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده بانکی با کاهش ۲درصدی به ۱۸ درصد رسیده و علاوه بر این سود تسهیلات و سود تسهیلات مبادله‌ای نیز با ۲ کاهش به ترتیب به ۲۲ درصد و ۲۰ درصد تنزل پیدا کرده‌اند. کارشناسان معتقدند سیاست کاهش سود سپرده یکی از الزامات رشد سرمایه‌گذاری صنعتی است اما باید در نظر داشت که این سیاست لازم است اما کافی نیست، چراکه بدون ایجاد رونق در تولید، سرمایه‌های خارج شده از بانک‌ها جذب سایر بخش‌های اقتصادی خواهد شد و ممکن است تبعات منفی برای اقتصاد کشور داشته باشد. به گفته کارشناسان میزان سود سپرده متعادل باید ۲ تا ۳ درصد از میزان تورم بیشتر باشد که بر این اساس میزان سود سپرده مناسب برای بخش تولید و اقتصاد کشور درحال‌حاضر ۱۵درصد است.


لزوم مدیریت جذب سرمایه
محمود دودانگه، قائم‌مقام معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با صمت درباره تاثیر کاهش نرخ سود سپرده بانکی بر صنعت گفت: یکی از الزامات رشد صنعت و معدن کاهش سود سپرده بانکی است ولی باید این موضوع مدیریت شود تا سرمایه‌های خارج شده از بانک جذب تولید شود و سرمایه‌گذاری صنعتی افزایش پیدا کند. قائم‌مقام معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ۹۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در جامعه باید جذب بخش‌های واقعی از جمله صنعت و معدن شود، افزود: در کنار کاهش نرخ سود بانکی باید یک کانال حمایتی برای رفع مشکلات بخش صنعت و معدن در نظر گرفته شود و شاهد رشد سرمایه‌گذاری باشیم. وی با اشاره به اینکه نرخ سود سپرده باید براساس نرخ سود تولید تعریف شود، اظهار کرد: نمی‌توان به‌طور دقیق درصدی برای سود سپرده بر مبنای تولید اعلام کرد اما باید در هر زمان بازده سرمایه‌گذاری در بخش کسب‌وکار و تولید سنجیده و براساس سود سپرده تعیین شود تا شکاف قابل‌توجهی میان سود تولید و سود سپرده بانکی به وجود نیاید.


رونق مسکن، عامل رشد صنایع
دودانگه با بیان اینکه از طریق مکانیزم‌های اقتصادی باید این دو عدد را به یکدیگر نزدیک کنیم اظهار کرد: خوشبختانه در بانک مرکزی با اتخاذ مکانیزم‌های مختلف و سیاست‌گذاری انجام شده در شورای پول و اعتبار این دو عدد در حال نزدیک شدن هستند. وی یکی از راهکارهای رونق صنایع را ایجاد رونق در بخش مسکن عنوان کرد و افزود: ایجاد جذابیت در بخش مسکن بسیاری از بخش‌های مختلف صنعتی را رونق خواهد بخشید و به تبع سرمایه‌های زیادی را جذب خود خواهد کرد بنابراین در کنار سیاست کاهش سود سپرده باید سیاست‌های دیگری در جهت رونق تولید اتخاذ شود تا برنامه‌ریزی به هدف مورد نظر برسد.


تاثیر کاهش نرخ سود به شرط منابع کافی در بانک ها
محمدمهدی رییس‌زاده، مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با صمت درباره تاثیر نرخ سپرده بانکی بر تولید گفت: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده بانکی از۲۰ به ۱۸ کاهش یافته است به تبع آن نرخ سود تسهیلات مشارکتی از ۲۴ به ۲۲ و سود تسهیلات مبادله‌ای نیز از ۲۲ به ۲۰ کاهش یافته است. رییس‌زاده با بیان اینکه کاهش ۲درصدی نرخ سود سپرده و سود تسهیلات در کوتاه‌مدت اثر چندان ملموسی بر صنعت و تولید نخواهد داشت، گفت: از آنجایی که منابع بانکی محدود و عمده‌ترین بدهکار بانکی نیز دولت است وصول نشدن مطالبات باعث می‌شود تا اقدام چندان موثری از سوی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات انجام نشود. مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه کاهش ۲ درصدی سود تسهیلات بر کاهش قیمت تمام شده و کاهش هزینه‌ها موثر خواهد بود افزود: البته این در شرایطی است که بانک‌ها توان ارائه تسهیلات به بخش صنعت و تولید را داشته باشند.


کاهش سود سپرده مبتنی بر تورم
رییس‌زاده با اشاره به اینکه کاهش سود سپرده با توجه به کاهش تورم یک اقدام منطقی است افزود: سود سپرده به طور عادی باید ۲ تا ۳درصد بیش از رقم تورم باشد بنابراین با توجه به تورم ‌۱۳درصدی سود سپرده بانکی نیز باید حدود ۱۵ درصد باشد اما از آنجایی که فضای اقتصادی نیاز به آرامش دارد و تجربه نشان داده که وارد کردن شوک به بازار همواره نتیجه عکس به همراه داشته کاهش ۲درصدی سود اقدام مناسبی است اما این روند باید در طول زمان ادامه داشته باشد تا به میزان منطقی برسد.
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال