ساسان:ریسندگی بدون مد و طراحی محکوم به فنا است‎

یک اقتصاددان با بیان اینکه پشتوانه صنعت نساجی مد و طراحی است، گفت: اگر طراحی از صنعت ریسندگی برداشته شود، این صنعت محکوم به فنا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، عبدالحسین ساسان امروز (چهارشنبه) در همایش ملی بررسی جایگاه صنایع نساجی و پوشاک در پساتحریم و نقش استان اصفهان به عنوان قطب نساجی کشور با اشاره به شخصیت های بزرگ نساجی اصفهان مانند همدانیان و کازرونی، اظهار کرد: باید تندیس هایی از این افراد در مناطق مختلف شهر ایجاد شود تا این کارآفرینان فراموش نشوند. این قبیل کارها باعث تأثیرات آموزشی و تربیتی به صورت غیرمستقیم می شود.

وی پیرامون پسابرجام افزود: جهان آفرینش از دو بخش شهود و غیب تشکیل شده است. شهود آن مواردی است که با چشم دیده می شوند و به صورتی به وجودشان پی می بریم. بخش غیب جهان مداراتی هستند که به عنوان نمونه ماه در آن بدون ذره ای انحراف سیر می کند. سیاره زمین با سرعت سرسام آور یک هزار و سه کیلومتر بر ساعت در مدار خود حرکت می کند. این مدار عالم غیب است. غیب پدیده ای است که پیامبران و دانشمندان آن را به انسان ها شناساندند. برخی موضوعات اقتصادی نیز جزو غیب به حساب می آیند.

این اقتصاددان گفت: علی رغم صحبت هایی که می شود، صنایع ریسندگی از نظر سخت افزاری مشکلی ندارند بلکه مشکل این صنایع از نظر نرم افزاری است. صنعت نساجی در کشورهای بزرگ دنیا از بین رفته و به کشورهای جهان سوم انتقال یافته است. صنعت ریسندگی اگر وابسته به کشاورزی و مواد خام پتروشیمیایی باشد، صنعتی است که از صنایع مقیاس پایین محسوب می شود. به این معنا که هرچه این صنایع بزرگتر باشند، سود کمتری را حاصل خواهند کرد.

ساسان با بیان اینکه دولت ها در هیچ کجای دنیا برانگیزاننده صنایع نبوده اند، اضافه کرد: دولت خوب دولتی است که موانعی را بر سر راه صنایع ایجاد نکند. صنعت و صنعتگر به مثابه خارشتر هستند که اگر بر مدار خود حرکت کنند می توانند موانع و مشکلات پیش رو را از بین ببرند.

وی با بیان اینکه مدار گمشده صنعت نساجی صرفاً دولت نیست، گفت: صنعت ریسندگی و بافندگی در دنیا پشتوانه ای به نام صنعت دوزندگی دارد که پشتوانه دوزندگی نیز مد و طراحی است. اگر طراحی از صنعت ریسندگی برداشته شود، این صنعت محکوم به فنا است.

این اقتصاددان با بیان اینکه صنایع برای بخش نرم افزاری خود فعالیت خاصی را انجام نداده اند، ادامه داد: برخی عقیده دارند که پسابرجام باعث ایجاد مشکل در صنعت ریسندگی، بافندگی و دوزندگی می شود چرا که برندهای خارجی وارد کشور خواهند شد، اما مگر می توان جلوی برندها را گرفت.

ساسان با بیان اینکه انحصار کشنده است و بستن مرزها باعث عقب ماندگی خواهد شد، اضافه کرد: با پسابرجام رقابت بسیار سختی به وجود خواهد آمد و در حال حاضر تنها مشکل صنعتگران ایرانی در طراحی و مد است، اگر خلأ موجود در برند و طراحی پر نشود، بقایای صنعت نساجی نیز در کشور از بین خواهد رفت.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال