کیمیای برندینگ، ثروت آفرین تر از نفت و گاز

مهندس رضا حمیدی عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در گفتگو با نساجی نیوز گفت : متاسفانه برندهای خارجی با هر کیفیتی با توجه به سود بسیار کالای برند و به یمن کاهش ارزش پول ملی بهترین فروشگاه های مناطق ارزشمند شهرهای عمده میهن مان را به تصرف خود درآورده و ضمنا باعث افزایش شدید نرخ اجاره ها شده اند. به طوریکه اکثر تولیدکنندگان ایرانی قادر به پرداخت چنین اجاره هایی نمی باشند.

ما امروز شاهد هستیم حتی جنس های نامرغوب چینی و آسیای جنوب شرقی را به اسم برندهای ترکیه که با قیمتی بسیار ارزان تر از نرخ واقعی برند اصل در بازارهای ما عرضه می شود به عنوان مثال شلوار جین برند زارای اصل با قیمتی بین 80 تا 100 هزار تومان نوع تقلبی آن با قیمت بین 25 تا 45 هزار تومان عرضه می شود که قیمت تمام شده کالای مشابه ایرانی بیش از آن است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: ما امروز شاهد قاچاق گسترده پوشاک با برندهای تقلبی به داخل وطنمان هستیم که صنعت پوشاک ایران را با مشکلات لاینحلی روبرو نموده و واحدهای بسیاری را به خاک سیاه نشانده است. آمار صادرات چین به ایران براساس آمار گمرک چین 959 میلیون دلار و آمار ثبت شده گمرک ایران فقط 5 میلیون دلار بوده است که بقیه آن به صورت قاچاق از مرزهایی که از ما بهتران می دانند وارد کشور شده است .

ترکیه چند سال قبل در راستای اهداف بلندپروازانه جشن صدمین سال جمهوریت ، در سال 2023 (8 سال دیگر) برای تحقق صادرات 500 میلیارد دلاری برنامه ریزی و سازمانی را تاسیس نمود براساس این اهداف باید در سال 2023 اقتصاد ترکیه دارای 10 برند جهانی و 50 برند ملی باشد. یعنی هدفی با 350 درصد کل صادرات نفتی و غیرنفتی امروز ما و این سازمان همه ماهه در مجله اختصاصی عملکرد خود را در راستای رسیدن به اهداف جهت اطلاع ملت ترکیه منتشر می نماید. در حالیکه کشور ایران با جمعیت حدود 80 میلیون هجدهمین کشور جهان ، در برندینگ رتبه ای ندارد.

با مقایسه این اعداد می توان باور نمود صنعت برندینگ می تواند بیشتر از چاه های نفت و گاز ایران تولید ثروت نماید و باید باور کنیم می توان با کیمیای برندینگ بدون استفاده از نفت و سایر خام فروشی های ثروت های ملی کشورمان اقتصاد بسیار خوبی برای میهن مان بدست آورد.

با جایگزینی برندینگ به جای صادرات نفت و سایر خام فروش ها اشتغال بیشتری به خصوص برای میلیون ها فارغ التحصیل بیکار دانشگاهی ایجاد می شود.

مسلما تا دولتمردان متوجه این حقایق نشوند و جهت رفع موانع کمر همت نبندند شرایط ادامه خواهد داشت لذا پیشنهادات زیر را برای دولت جناب آقای روحانی تقدیم می نماییم:

1-باور برند و برندینگ توسط تمام ارکان حکومت و تعریف ضوابط برندهای استانی، ملی و جهانی ساخت ایران و تعیین سوبسید جوایز و معافیت های مناسب برای آنها
2-قبول قانون برند به عنوان یک سرمایه حقیقی شرکت و رفع سریع اشکالات قوانین موجود و قبول هزینه های برندینگ و معاف از مالیات
3-بانک ها برند را به عنوان وثیقه بپذیرند و برای گسترش برندینگ تسهیلات با نرخ کمتر مصوب گردد.
4-رفع اشکالات قانونی حقوق مالکیت معنوی و کپی رایت تا برندها از کپی شدن مصون بمانند و این قانون عطف به ما سبق نیز بشود.
5-مبارزه جدی با قاچاق بخصوص قاچاق کالای برند
6-مبارزه جدی با برندهای تقلبی
7-صدا و سیما نرخ های ویژه برای تبلیغات برندهای ایرانی داشته باشند و از تبلیغات غیرواقعی طبق ضوابط خاص جلوگیری شود.
8-برندهای خارجی ملزم به ثبت برند در ایران و متعهد به ساخت درصدی از محصول در ایران گردند.
9-گسترش فرهنگ حمایت از محصولات و برندهای ایرانی
10-در ایران نیز مانند ترکیه و برخی کشورهای دیگر جهان سازمان قدرتمندی برای گسترش و ساماندهی برندینگ و هدف گذاری برای توسعه صادرات غیرنفتی با بودجه کافی تاسیس گردد. هر روز تاخیر به زیان ملت ایران است.
11-تولید بدون کارخانه به عنوان یک پدیده نجات دهنده واحدهای متوقف یا نیمه متوقف پذیرفته شود. صاحب سرمایه و فکر توزیع با کمک کارخانه تولید و توزیع را به حرکت در خواهند آورد و هرکدام تخصص خود را خواهند داشت. چنانچه ضوابط قانونی برای این کار تهیه شود. رشد کیفیت، رشد تولید، رشد بهره وری، رشد صادرات و کاهش واردات و رشد اشتغال را در پی خواهد داشت.
12-با کمک فرهنگ سازی و پیش بینی های لازم از صادرات کالای نامرغوب که برند ساخت ایران را ویران خواهد نمود جلوگیری شود.
13-موسسه استاندارد و سایر واحدهای ذیربط سروسامانی به صدها شرکت و سازمان قلابی موجود بدهد که با اخذ مبلغ متنابهی از تولیدکننده محصول و برندش را به عنوان برترین انتخاب می نماید و موجب فریب مصرف کننده و ضایع نمودند حق تولیدکننده با برند و کیفیت عالی می شود.
14-سازمان حمایت از مصرف کننده بخش نظارت بر قیمت ها اگر معتقدند که هنوز باید باشند ضوابط ویژه ای برای قیمت گذاری کالای برند تنظیم نماید.
15-بالاخره در آینده نه چندان دوری کشور ایران به سازمان تجارت جهانی خواهد پیوست و حمایت های تعرفه ای تقریبا حذف می شود. در آن زمان برای آنهایی که برند نیستند شرایط سخت تر خواهد شد.
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال