برگزاری نشست خبری دومین نمایشگاه تخصصی پارچه و صنایع وابسته

تعداد بازدید : 68
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۳/۲۲

صبح روز دوشنبه بیست و یکم خرداد ماه نشست خبری دومین نمایشگاه تخصصی پارچه که از بیست و نهم خرداد ماه لغایت یکم تیر ماه در محل نمایشگاه‌های شهر آفتاب برگزار می‌گردد با حضور آقایان دکتر محسن گرجی مدیر کل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت، عباس تقدس نژاد مدیرعامل شهر آفتاب، مهندس سیدشجاع‌الدین امامی رئوف دبیر انجمن صنایع نساجی ایران، مهندس سعید جلالی قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک و علی طلوعی مدیرعامل شرکت نبراس مجری نمایشگاه و همچنین خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد.

در بخش آغازین این نشست دکتر محسن گرجی مدیر کل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک به ارائه گزارش عملکرد دفتر صنایع  منسوجات و پوشاک و آمار صادرات ردیف تعرفه‌های نساجی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ پرداخت و پس از آن با اشاره به آمار مربوط به فعال سازی واحدهای راکد به افزایش میزان سرمایه‌گذاری‌های صنعت نساجی در سالهای اخیر پرداخت. ایشان همچنین با اشاره به تدوین و رونمایی اسناد راهبردی نساجی و پوشاک، فرش و کفپوش و چرم و کفش به نقش مشورتی و مشارکت تشکل‌های ذینفع در پیشبرد فعالیت‌های دفتر صنایع منسوجات و پوشاک اشاره نمود. دکتر گرجی با اشاره به خود اتکایی صنعت نساجی در زمینه تولید الیاف پلی استر از برنامه‌ریزی‌های اخیر در مبارزه با قاچاق پوشاک خبر داد و ابراز امیدواری کرد که فعالیت‌های انجام شده بستر خوبی برای رشد صنعت نساجی کشور باشد و این صنعت بتواند ضمن تقویت تولید داخل و ارتقای کیفیت در حوزه صادرات نیز موفقیت‌های بیشتری را کسب نماید. 

پس از صحبت‌های ایشان مهندس سید شجاع‌الدین امامی رئوف دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به موضوع تدوین اسناد راهبردی این صنعت و تقدیر از دفتر صنایع منسوجات و پوشاک در جلب مشارکت تشکل‌های مختلف و تعامل سازنده در حل مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی به لزوم اجرایی شدن این اسناد و تحقق منابع مالی پیش بینی شده برای بازسازی و نوسازی صنعت پرداخت. 
مهندس امامی رئوف با اشاره به موضوع اضافه شدن صنعت نساجی و پوشاک به تبصره ت قانون برنامه توسعه هفتم و لحاظ نمودن صنایع نساجی و پوشاک در رسته های دارای اولویت در برنامه توسعه صنعتی کشور به لزوم اجرایی شدن این اسناد در برنامه‌های بودجه سالیانه و رصد و پایش تحقق برنامه‌ها و اهداف پرداخت. 
دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به آمار تولید و مصرف و واردات پلی اتیلن ترفتالات به عنوان ماده اولیه تولید الیاف و نخ پلی استر و رقابت‌های انجام شده در بورس برای خرید این محصول، موضوع خود اتکایی در تولید الیاف پلی استر را به تنهایی برای کشور کافی ندانست و به لزوم ایجاد واحد پتروشیمی برای تولید این ماده اولیه اشاره نمود. 
امامی رئوف در ادامه این نشست ضمن دعوت به بازدید از دومین نمایشگاه تخصصی پارچه در شهر آفتاب موضوع اصلی تشکل‌های نساجی از جمله انجمن صنایع نساجی ایران در ارتباط با برگزاری نمایشگاه‌های نساجی را عدم توجه سازمان توسعه تجارت ایران به موضوع لزوم تعامل با ذینفعان دانست و با اشاره به مکاتبه انتقادی چهار صفحه‌ای انجمن صنایع نساجی ایران با رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، گلایه‌های متعددی را از سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران مطرح نمود. 
ایشان با اشاره به عدم توجه به نظرات بخش خصوصی برای تعیین زمان مناسب برگزاری نمایشگاه‌های مختلف تاریخ‌های تعیین شده توسط شرکت‌ سهامی، تغییرات مکرر در تاریخ‌های مصوب، ساعات نامناسب بازدید از نمایشگاه، افزایش تعرفه‌های نمایشگاهی و انحصار برخی خدمات نمایشگاهی، برگزاری همزمان نمایشگاه‌های غیر همگن با یکدیگر و اعمال محدودیت در تخصیص فضای نمایشگاهی را از عمده مشکلات مطروحه در مکاتبه انجمن با سازمان دانست. ایشان با اشاره به حمایت‌ دولت‌های مختلف از حضور شرکت‌های تولیدی در عرصه‌های بین‌المللی، تلاش‌های سازمان توسعه تجارت ایران برای حمایت از صادرات را ناکارآمد و بی‌تاثیر دانست و لزوم توجه بیشتر به اصلاح قانون رفع تعهدات ارزی، پرداخت مشوق‌های صادراتی، حمایت از حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی و تامین بخشی از هزینه‌های غرفه‌گذاری و هیات‌های تجاری، و فعال‌سازی رایزنان بازرگانی را خواستار شد. 
دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به برگزاری همزمان نمایشگاه‌های نساجی و پوشاک و چرم در سال گذشته و استقبال وزیر صنعت معدن و تجارت از این رویداد، تغییر برنامه برگزاری نمایشگاه‌های مذکور و نارضایتی ایجاد شده در تشکل‌های ذینفع را نشان از عدم هماهنگی سازمان توسعه تجارت با مجموعه وزارت صمت و دفتر صنایع منسوجات و پوشاک دانست و با تقدیر از تلاش‌های دفتر صنایع منسوجات و پوشاک و اتاق‌های بازرگانی در پیگیری صدور مجوز برگزاری نمایشگاه پوشاک، ابهام در برگزاری و تاریخ برگزاری این نمایشگاه را مورد پرسش قرار داد. 
امامی رئوف با اشاره به تقویم برگزاری نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی در دنیا و عدم تغییر آن، به تغییرات پی در پی تاریخ برگزاری نمایشگاه ها در کشور اشاره نمود و تغییر پی در پی تاریخ نمایشگاه فرش و کفپوش ایران که نمایشگاهی بین المللی است را ضربه زدن به اعتبار صنعت فرش ایران دانست. دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با ارائه آمارهای مربوط به واردات انواع پارچه به کشور به ۸۳۵ میلیون دلار واردات انواع پارچه در سال ۱۴۰۲ اشاره نمود که بخش اعظم این واردات از مناطق آزاد تجاری و بازارچه‌های مرزی وارد شده است و ضمن انتقاد از تغییر رویکرد مناطق آزاد از سکوی صادرات به کانال واردات به مقایسه آمار های تولید و صادرات کشور ترکیه از مناطق آزاد با وضعیت تراز تجاری مناطق آزاد کشور پرداخت. ایشان موضوع لزوم شفاف سازی واردات و تخصیص ارزهای انجام شده برای تجار وارد کننده غیر تولیدی را گام موثری در برنامه‌ریزی بهتر برای مدیریت موضوع دانست. ایشان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ماده ۲ و ۲۴ و ۳۰ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و آیین نامه‌های اجرایی آن که توسط معاونت حقوقی رئیس جمهور ابلاغ شده است از سازمان توسعه تجارت و دستگاه‌های مرتبط خواست تا قبل از اخذ تصمیم به نظرات کارشناسی تشکل‌های ذینفع توجه نمایند. 
در ادامه این نشست مهندس سعید جلالی قدیری نیز ضمن اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه پارچه در شهر آفتاب به طرح انتقادات اتحادیه تولید و صادرات از سازمان توسعه تجارت پرداخت. ایشان با اشاره به اینکه تنها کاری که سازمان توسعه تجارت انجام نمی‌دهد حمایت از صادرات است به مقایسه برگزاری نمایشگاه در کشور های همسایه و حمایت دولت ها از صادرات و حضور شرکت‌های تولید در نمایشگاه‌های بین المللی پرداخت.
قدیری با اشاره به عدم صدور مجوز برگزاری نمایشگاه ایران مد، نقطه نظرهای مطرح شده در این خصوص را خارج از صلاحیت سازمان توسعه تجارت دانست و با طرح انتقادات اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک به لزوم توجه بیشتر سازمان و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها به خواست‌ها و انتظارات تشکل‌های تخصصی پرداخت. 
قدیری همچنین با اشاره به موضوع قاچاق پوشاک و لزوم مبارزه جدی و موثر و میدانی با آن به حمایت‌های دولت ازبکستان و برنامه‌ریزی برای توسعه صنایع نساجی و پوشاک این کشور پرداخت.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال